با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت الله صدیقی: طمع و حرص انسان را وادار به ربا می‌کند

آیت الله صدیقی: طمع و حرص انسان را وادار به ربا می‌کند

گرایش‌های مالی هم بیماری است، انسان را به حرام می‌کشاند، آن هم جزو بیماری‌های مزمن و سخت است. طمع و حرص جزء بیماری‌های روحی است. حضرت سجّاد (علیه السّلام) در صحیفه‌ی سجادیّه دارد: «أَعُوذُ بِکَ مِنْ‏ هَیَجَانِ‏ الْحِرْصِ‏ وَ سَوْرَهِ الْغَضَبِ»[۷] که این‌ها را جزو خطرهای درونی معرّفی کرده است. خدایا به تو پناه می‌برم از هیجان حرص که آدم وقتی ماشین کسی را می‌بیند، قصر کسی را می‌بیند، حقوق‌های آن‌چنانی را می‌بیند، دلش می‌لرزد هیجانی می‌شود می‌گوید ای کاش ما آن چیزها را داشتیم. این هیجان حرص جزء بیماری‌هایی است که باید از آن به خدا پناه برد، خطر آن کمتر از سرطان نیست، خطر آن کمتر از بیماری‌های قلبی نیست. آدم با بیماری‌های جسمی مرگ زودرس پیدا می‌کند، ولی حرص آدم را وادار به ربا می‌کند، وادار به رشوه می‌کند، وادار به خوردن حقوق میلیون‌ها انسان می‌کند. آدم گرفتار جهنّم می‌شود این خطرناک‌تر از آن است.

 

لذا حضرت سجّاد (علیه السّلام) از هیجان حرص و از سَورَه غضب… این در بُعد جاذبه حرص است، در بُعد دافعه غضب است، آدم بی‌جهت حرص می‌خورد، به بچّه‌ی خودش ظلم می‌کند، به زن خودش ظلم می‌کند، زن ناراحت می‌شود بی‌جهت داد می‌زند، آبروی شوهرش را در خطر قرار می‌دهد، محیط خانه را متشنج می‌کند، این بچّه‌ی معصوم را گرفتار رعب و وحشت می‌کند، این چه ظلمی است؟ چرا آدم گرفتار ظلم خانوادگی می‌شود؟ غضب. این‌ها جزو بیماری‌ها است.

منبع: خبرگزاری رسا