با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
در جامعه‌ای که«رباخواری» لازمه سیستم بانکی است مسلما جامعه «منتظر» نخواهد بود

در جامعه‌ای که«رباخواری» لازمه سیستم بانکی است مسلما جامعه «منتظر» نخواهد بود

حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند، استاد حوزه و دانشگاه و جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با «عوامل ابتلاء یک جامعه منتظر به ولنگاری فرهنگی» تصریح کرد:  قبل از هر چیز باید یک نکته را مشخص کرد و آن این است که بدانیم جامعه امروز ما، جامعه مهدوی نیست بلکه در حال حرکت به سوی یک جامعه منتظر و مهدوی است و شاید بتوان گفت ما جامعه منتظران هستیم.

 

وی افزود: جامعه منتظر باید مولفه ها، شاخصه ها و ویژگی هایی داشته باشد که توسط ائمه علیهم السلام برای ما بیان شده است. نخستین مولفه این جامعه نیز آن است که  برای رسیدن به زمینه ها و مقدمات عصر ظهور تلاش کند و در این مسیر گام بردارد.

 

این جامعه شناس اسلامی اظهار کرد: یکی از این مقدمات، «اصلاح نظامات اجتماعی» است. یعنی شما باید متناسب با مکتب خود، نظامات اجتماعی خویش را نیز تعریف کنید نه اینکه اجازه دهید ظلم، فساد، قتل و غارت و … رخ دهد و انواع دیدگاه های منحرف که برخی از جریانات فکری و فرهنگی از آن تبعیت می کنند، ترویج و تبلیغ شود. بنابراین، اولین مولفه جامعه منتظر آن است که برای ظهور زمینه سازی کند.

 

حجت الاسلام بهداروند دومین مولفه جامعه منتظر را تسری و گسترش احکام و مبانی دینی در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: از دیگر شاخصه های جامعه منتظر این است که احکام و مبانی دینی را در جامعه تسری دهد. به عنوان مثال مقوله ای مانند عدالت، ریشه کن کردن فقر، امر به معروف و نهی از منکر و … که باید به عنوان زمینه ها و مقدمات کار در جامعه اسلامی منتظر رقم بخورد.

 

وی تاکید کرد: اگر این مولفه ها انجام نشود و ما بخواهیم با یک دیدگاه و الگویی که نسبتی با جامعه مهدوی و جامعه منتظر ندارد، این جامعه را سرپرستی کنیم مسلما دچار مشکل می شویم. مانند جامعه امروز که می خواهیم با یک فرهنگ غربی فرهنگ اسلامی را در آن تسری دهیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جامعه ای که در آن مسئله «رعایت محرم و نامحرم» مذموم است، «امر به معروف و نهی از منکر» در آن دخالت در روابط فردی محسوب می شود و «رباخواری» لازمه سیستم بانکی آن است و… مسلما جامعه منتظر نخواهد بود. چرا که این موارد در فرهنگ جامعه منتظر و در فرهنگ مهدوی جایی ندارد.

 

حجت الاسلام بهداروند در توضیح این مسئله که حاکم نبودن فرهنگ و سبک زندگی مهدوی بر جامعه امروز ما تا چه حد در ابتلای آن به معضلی به نام ولنگاری فرهنگی که مقام معظم رهبری عنوان کردند، موثر است، بیان کرد: چون ما جامعه را متناسب با آموزه های دینی خودمان طراحی نکرده ایم و نظامات اجتماعی خود را متناسب با آنها جا نینداخته و نهادینه نکرده ایم، بنابراین از اصول و اسلوب منحرف استفاده می کنیم و این اسلوب اشتباه منجر به همین وضعیت ولنگاری فرهنگی می شود.

 

وی در همین رابطه ابراز کرد: شما در یک فرهنگ لیبرالیستی یا در یک جامعه لیبرالیستی نمی توانید حلال و حرام، محرم و نامحرم و عدالت و فقرزدایی و …را که در پله اول ادبیات دینی ما ذکر شده است، رعایت کنید.  لذا جامعه منتظر گام به گام از آن اصول خود دور می شود.

 

این جامعه شناس اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فرهنگ لیبرالیستی بدون استثنا همه این موارد و مسائل را شامل می شود عدالت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و … بنابراین گام به گام باید پا پس کشید. وقتی شما از این فرهنگ مهدوی و فرهنگ اسلامی استفاده نمی کنید، مجبور هستید قدم به قدم از فرهنگ جامعه منتظر عقبگرد کنید و وقتی عقبگرد کردید در مقوله هنر، ادبیات، نمایش، زبان، سینما، کتاب، شعر و … نیز همین سرنوشت در انتظار شما است.

 

حجت الاسلام بهداروند افزود: البته امروز جامعه ما جامعه اسلامی نیست بلکه جامعه مسلمین است؛ جامعه اسلامی جامعه ای است که تمام احکام دینی در نظامات اجتماعی آن مراعات شود. اما در حال حاضر ما به سمت جامعه اسلامی در حال حرکت هستیم. به عنوان مثال همین موضوع تفکیک قوا، پارلمان، احزاب، نهادهای مدنی و … که امروز در جامعه می بینیم همه برگرفته از آموزه های غربی است اما همین که موجودیتی به نام نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که در دنیا مورد توجه است و بیداری های اسلامی از آن الگو می گیرد خود یک گام برای زمینه سازی جامعه مهدوی است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد که کار فرهنگی زمانبر است و به تدریج بازدهی دارد. خصلت های فرهنگی یک روزه به وجود نمی آید و سالها طول می کشد تا یک آموزه تبدیل به فرهنگ شود اما به هر حال ما به سمت و سوی ایجاد یک جامعه اسلامی در حال حرکت هستیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. باسمه تعالی – اللهم العن آکلی الربا ومحامیهم من الاولین والآخرین الی یوم القیمه .با سلام– با سپاس فراوان از ” معتمدین/متدینین/متعهدین/علماءوروحانیون باعمل/بصیرومطلع ودلسوز واقعی به احکام الله که همانا از رهروان وناهیان ازمنکرجان بر کف آقا امام زمان(عج) درجبهه ممانعت ازجنگ با خدا جهاد مبارزه هستند…« تند ترین بخشنامه خالق را کمترین ارزش قائل نیستیم!!!»
    * میدانیم ۱۴۰۰سال پیش قاتلین ائمه اطهار(ع) شکمهای فیزیکیشان پرشده از لقمه های حرام ( ربا مبادله کالا با کالا<جوباجو/گندم با گندم /گردو با گردو/ کشمش با کشمش / نخود با نخود/و…. ) بود ه ، حالا بصورت پیشرفته/مدرن/ از طریق مبادله پول! با پول!، با تغییر الفاظ وتنوّع کلاه شرعی واغفال مسئولین ذیربط با جعل نام" قانون/ اسلام همیشه مظلوم! اما ربا خوری و فدک گیری (غصب مایملک مستضعفین ) بصورت مدرن!!!و تنوع مفسده ها … در همینجا یک سئوال بسیار مهم پیش میاد ؟! واگر مطرح نکنم خیانت به اسلام ومسلمین وقرآن است ، هرچند اینکه ظاهر الصلاحان باطن الملحد! آلوده به « ربا »عصبانی بشوند/ویا بمیرند/سکته کنند/ رگهای گردنشان سیخ شود/و …آی علماءآی بزرگان یکی از بزرگان به دادد خداورسول خدا(ص) برسد!(جنگ باخداو70زنا بامادرشانرا باشدت پیگیری)
    *چرا برخی خطبا / تریبون داران/ سخنرانان / و… با خدا ی جهانیان و رسول اکرم (ص) لجبازی و ستیزه جوئی دارند ؟!!!
    * مثال تند ترین وشدید الحن ترین آیات قرآن« ربا » را جنگ با خدا !!!«حتی عالم دنیا زده خطرناکترازجاهل است »
    و فرمایش اشرف انبیاء(ص) که فرمودند ” یک درهم ربا بد تر (بدتر ….بدتر….) از ۷۰بار عمل شنیع زنا با محارم یاما در خود در مسجدالحرام است…، خطبا / پشیزی ارزش قائل نیستد؟!!! چه شان شده؟ فراموش کردند؟ آیاشهداء ونشستن ما بر سفره مهیا شده شهدا واهداف وآرمانهای شهداء را بی خیالش ؟!!! که اکثریت این پروفسران ودانشمندان وکارشناسان از همه نوع محرمات /گناهان/…سخن بمیان می آورند ومتأسفانه مطلقا/وابداً/ وبه هیچ وجه / وبه هیچ عنوان/ … یک دقیقه بلکه یک کلمه راجع به تند ترین آیات وروایات ذات اقدس ربوبیت راجع به « ربا » افاضه نمی فرمایند؟!!! * ؟ ایا آیات وروایات از سوی خالق جهانیان، خطاب به مسلمانان« ایران» نیست؟!!! ویا اینکه درعملکرد" متکبرانه/ نامحسوس/ میگویند ” خدا….دا…دا…. ما با توسر ستیزه جوئی ولجبازی داریم!!! واز تشرهایت و تندترین گفته هایت …نمیترسیم ودر سخنرانیها ونصایح کلام هم نمیگوییم…. = ( ازیوم التغابن/یوم الحسره/یوم القیامه/یوم الحساب / هم واهمه ای نداریم ) … « تند ترین بخشنامه ات را کمترین/کوچکترین/ ارزش قائل نیستیم وموریانه ای/نامحسوس/ سانسورش میکنیم !!! »
    *** آی …. بزرگان! دانشمندان باعمل !!! همانا آقا امام زمان (عج) نمیاد/ظهور تحقق پیدا نمیکند/ … * اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا نمیکند /….*ظلم وفساد ورشوه خواری رسمی حقوقهای نجومی (بانکها) / مکر- مغالطه- حیله + فدک گیری مُدرن/رباخوری موریانه ای ونامحسوس با تغییر الفاظ مفسدین ظاهر الصلاح !باطن الملحد!!! برچیده نمیشود/ *تحقیر حق طلبان مختومه نمیگردد/… *حکم به ناحق/ ظالمانه، اغماضگرانه برای تقویت زالوها وتضعیف ونابودی ضعفا و مختومه نمیگردد… / *نفوذ موریانه ای وخطرناک منافقین بیشتر میشود/.. . *تعطیلی کارخانجات وتولیدیها که تخریب ها سربه فلک کشیده ودر نتیجه ” واردات بی رویه / بیکاری خانمانسوز خواهر ان وبرادران ایمانی / تبعیضهای طبقاتی وحشتناک / نارضایتی وفشار بر گرده اکثریت طبقات جامعه / فتنه وفساد /بدبینیها ی بی انصافانه به بزرگان دین وعلماء اعلام / بدبینی به روحانیون وروحانیت / بد بینی به نظام مقدس تشدید میگردد/فضاسازیهای وحشتناک / قسی القلبیها / جنایات /فاجعه ها/ قتلها / مختومه دائمی نمیگردد…. ***مگر بساط ربا وربا خوران آخرت فروش ضد ۲۷۵الی ۲۸۰بقره +۱۳۰آل عمران +۱۶۱ نساء+۳۹ روم و… برچیده شود .
    * ؟ آیا میدانید تمام جنایتکاران وتکفیریها( قاتلین/سارقین/منافقین( بد تر ازکفار)/وهابیت/داعشی/آل سعود/ تمام خون آشامان و…) عصارة /جوهره/ لقمه های حرام یا مخلوط به حرام « ربا » هستند؟!!! ولا غیر » تکفیری (وهابیت/منافقین/داعشی…) پروری بساط شان بر چیده نمیشود،بلکه وعده های (بلاهای غافلگیرانه)خالق شدیدالعقاب تحقق پیدامیکند،مگراینکه به این خلاصه توصیه جامه عمل پوشیده شودحائز اهمیت : همه خطبا در تمام سخنرانیهایشان حتی سیاسی (بلا استثناء) محبت فرمایند یک دقیقه را به « ربا» اختصاص دهند ،
    *ائمه محترم جمعه بویژه پایتخت (سفیران و بلندگوهای اسلام درکشور) سکوت بدگوئی راجع به « ربا » را بشکنند!!! = صرف محض رضای خالق مان وتند ترین اخطار ش درخطبه هایشان ۲ دقیقه را جع به محرمات و عواقب خانمانسوز آیات وروایات « ربا » صحبت فرمایند/خطابه بفرمایندو خسته/دلسرد/ نشوندو… هرچند مورد ملامت ملامت کنندگان ظاهر الصلاح باطن الملحد نفوذی خطرناک واقع شوند ، وابلیس سدّ وموانع در فراراه لسان این مهم ایجاد نماید جسورانه وبا شهامت از ربا بگویند
    *ستاد محترم نماز جمعه ( بلندگوهای اسلام درکشورسفیران ثانی ) ایثار گری/از خود گذشتگی /جهاد فی سبیل الله / نماید ودر پایان تکبیرها فقط وفقط وتنها یک کلمه (رباخوار) بیفزایند، یعنی بعداز مرگ بر اسرا ئیل کلمه [(وربا خوار]) را اضافه نمایند، نه بیشترحائز اهمیت «تا مرگ بر شاه نگفتند شاه نرفت- تا مرگ بر امریکا نگفتند امریکا نرفت/تا مرگ بر اسرا ئیل ومرگ بر منافقین نگفتند بساطشان جمع نشد/ و… پس درنگ/ ومغالطه/مسامحه/قصور /تسویل وتسهل/ و… درمرگ بر« ربا خوار» چرا ؟!چرا؟!!چرا؟!!!چرا میترسند؟!!! ازکی میترسند؟!!!
    *مطمئن باشند ثلمه ای به اسلام وارد نمیگردد… ومولود کعبه فرمودند : در اجرای امرالله سازشکاری جایز نیست.
    * بی تردید ذات اقدس ربوبیت حرابن ریاحی را صرف برای ما حتی اگر تاکنون مشارکت در ربا خوری داشتیم (سکوت کنندگان وروزه سکوت گیرندگان آنهم در برابر تندترین وشدید ترین آیات!!!ستیز ولجبازی با خالق میلیون میلیون منظومه دار برخی دارای ۴۰خورشیدند!) الگو/پند/درس / قرارداد ، اگر خدای نکرده برخی عالمانه یا جاهلانه خود را اسیر ربا (جنگ با خدا-بدتر!!! بدتر !!! از ۷۰زنا ) انجام داده اند فرصت سوزی نکنند فردا دیر است حُرصفتانه الساعه توبه کنند. متذکر میگردد حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار با سران سه قوه فرمودند: ضدیت با ربا خواری از مبانی اسلام است «تیر95». پس تند ترین آیات وروایات که راجع به رباست مسامحه/سکوت/روزه سکوت/ فراموشی/ تسویل وتسهل/یادم رفت!!!/نداریم. /تمام
    ** مژده …شک نکنید با این تدبیر بطور اتومات وبدون خرج وهزینه مضاعف ، معظل و…. مشکل ربا خوری که شجره خبیثه تنوع" جنایات،فاجعه ها بدبینیها، بلایا وقتلها وخود کشیها وبی بر کتیها و…. وبویژه سد وموانع وحشتناک فراراه ظهور حضرت قائم است ، مرتفع خواهد شد ، انشا ءالله والعاقبه للمتقین
    الاحقر ریز ترین وکوچکترین مخلوق روی کره زمین .