با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن سبحانی: در اقتصاد ربوی ما، نقدینگی، به‌جای رشد دادن اقتصاد، سر از متورم کردن حساب‌های بانکی درآورده است

حسن سبحانی: در اقتصاد ربوی ما، نقدینگی، به‌جای رشد دادن اقتصاد، سر از متورم کردن حساب‌های بانکی درآورده است

حسن سبحانی استادتمام اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشت:

چرا با اینکه طبق آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی رشد کرده، اما تولید درجا می‌زند؟ به نظر می‌رسد عمده رشد نقدینگی شامل بهره‌ای است که در حساب‌های کلان ثروتمندان رسوب می‌کند؛ یعنی کسانی که حدود 20 تا 25 درصد بهره پول (و نه سود سرمایه گذاری) می‌گیرند و اسمش را سود بانکی می‌گذارند. در حالی که نرخ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد است، بین این نرخ رشد با آن نرخ به‌اصطلاح سود هیچ قرابتی وجود ندارد. آری در اقتصاد ربوی ما، نقدینگی، به‌جای رشد دادن اقتصاد، سر از متورم کردن حساب‌های بانکی درآورده است.

رسیدن به تورم تک‌رقمی اتفاق خوبی است و همه باید از بابت آن خوشحال باشند؛ ولی نکته اینجاست که چه اتفاقی افتاده که تورم تک‌رقمی شده است؟ پایین آمدن نرخ رشد تورم لزوماً حاصل اقدامات اقتصادی دولت نیست. می‌شود گفت در مواردی عدم انجام برخی اقدامات حتی ضروری، منجر به تورم تک‌رقمی شده است. رکود عمیق و فقر احتمالاً گسترده، شرایط را به‌نفع رشد کمتر قیمت‌ها فراهم می‌کند. وقتی درآمد نباشد تقاضائی هم شکل نمی‌گیرد که تورم حاصل آن باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/