با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
محسن شرکاء: بانک‌ها به بنگاه‌داری و رباخواری عادت کرده‌اند

محسن شرکاء: بانک‌ها به بنگاه‌داری و رباخواری عادت کرده‌اند

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از عادت کردن بانک‌ها به بنگاه‌داری و رباخواری سخن گفت.

محسن شرکاء در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم وحدت و همفکری و خرد جمعی در جامعه با توجه به توسعه‌مدار نبودن بانک‌های کشور، اظهار کرد: نظام بانکی کشور به هیچ عنوان درست عمل نمی‌کند.

  وی ادامه داد: عملکرد بانک باید به گونه‌ای باشد که قشر متوسط جامعه رشد کند در حالی که هر روزه شاهد افزایش ثروت ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا در جامعه هستیم.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به حکومت بانک‌سالاری در کشور اظهار کرد: این حکومت مستقل باعث شده تا در حق مردم و دولت اجحاف زیادی شود؛ چرا که بانک‌ها به بنگاه‌داری عادت کرده‌اند.

وی درباره تفاوت نرخ تورم و سود تسهیلات عنوان کرد: زمانی که نرخ تورم 9.8 درصد باشد نباید نرخ سود تسهیلات بیشتر از 12 درصد باشد و مازاد بر این سود شاهدی بر بنگاه‌داری بانک‌هاست.

شرکاء نظام بانکی کشور را حاکم بر تمامی تصمیمات در حوزه اقتصاد دانست و افزود: همه مردم و مسئولین باید زیر رأس یک هرم حرکت کنند  و با همگن بودن و داشتن وحدت در جهت یک خط مشی  توسعه حرکت کنند.

وی از عادت کردن بانک‌ها به گرفتن بهره‌های کلان برای تسهیلات خبر داد و گفت: دارایی‌های بانک‌ها روز به روز در حال افزایش است و شاهد این هستیم که مردم هر روزه بدهی بیشتری به بانک‌ها دارند و همگی نیازمند بانک‌ها شده‌اند.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ایجاد کسب و کار را ثمره اقتصاد پررونق دانست و افزود: تا زمانی که مالیات‌ها به درستی اخذ نشود اشتغال‌زایی امکان نخواهد داشت.

وی در خصوص سیستم مالیاتی نامناسب کشور تاکید کرد: عمده مالیات را بخش تولید و کارمندان پرداخت می‌کنند و سایر بخش‌ها به تناسب منافع خود، مالیات پرداخت نمی‌کنند.

شرکاء نظام مالیاتی کشور را نیازمند اصلاح دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که نظام مالیاتی کشور بر اساس عدالت اجتماعی شکل نگیرد نمی‌توان به رشد اقتصادی امیدوار بود.

وی یکی از دستاوردهای اصلاح نظام بانکی و مالیاتی را جلوگیری از قانون‌گرایی دانست و افزود: اگر نظام بانکی و مالیاتی اصلاح شود و قانون‌های مازاد و موازی نیز حذف شوند درآمد بیشتری کسب می‌شود و با اخذ مالیات بیشتر دولت می‌تواند بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کند.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نظام بانکی و مالیاتی کشور را دشمن توسعه خواند و ادامه داد: وقتی قوانین تصویب شده به درستی و با جدیت اجرا شوند و مجریان قانون و بازرسی در کار خود به درستی عمل کنند می توانیم امیدوار باشیم که این وضعیت سامان یابد.

وی ایجاد یک دستگاه فراقوایی و مستقل برای بررسی کل نگرانه عملکرد دستگاه‌های مختلف را ضرورت ایجاد اقتصاد پر رونق دانست و اظهار کرد: کوچکترین انحرافی که باعث ایجاد خلل در نظام اقتصادی کشور می‌شود، باید توسط این دستگاه شناسایی و با آن برخورد شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود افراد متعهد و با اخلاق در نظام کاری دولت عنوان کرد: سمت‌های کشوری باید به نیروهای جوان تحویل داده شوند و افرادی که سن بالا دارند در اتاق‌های مشاوره‌ای برای این افراد قرارگیرند.

شرکاء با نخبه و باهوش خواندن جوان امروز که می‌تواند با تفکر خود اقتصاد کشور را پیش ببرد، تصریح کرد: همان طور که در 8 سال دفاع مقدس بار اصلی جنگ بر دوش جوانان بود باید فضا برای  این جوانان فراهم شود تا بتوانند با استفاده از نیروی جوانی و تجربه پیشکسوتان شکوفایی اقتصاد کشور را به وجود آورند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام