با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حجت الاسلام پناهیان: ربا تنها بحث گناه نیست بلکه ربا اقتصاد را نابود می‌کند

حجت الاسلام پناهیان: ربا تنها بحث گناه نیست بلکه ربا اقتصاد را نابود می‌کند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران و مجاوران رضوی با تبیین «عقلانیت و ولایت»، ابراز کرد: متأسفانه دین را متهم به این کرده اند که کارکردش فقط آباد کردن آخرت و معنویات یعنی ارتباط روحی با پروردگار عالم است، دین در وهله اول زندگی دنیایی ما را درست می کند، به همین دلیل انبیاء و اولیاء را کشتند، امیرمؤمنان علی(ع) را به این دلیل مظلوم قرار دادند، اگر ایشان می گفتند تنها درباره رابطه با خدای متعال و آخرت با شما سخن می گویم کسی با ایشان دشمنی نمی کرد.

عقل معاش برای پذیرش دین کافیست

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) نیز از ترس دشمنان در پس پرده غیبت هستند، ایشان هم قصد آبادکردن دنیای ما را دارند که می خواهند امام را بکشند، اظهار کرد: امام زمان(عج) یار ندارد یعنی جمعی از مؤمنان هنوز به این حد از شعور نرسیده اند که امام زمان(عج) برای آبادی دنیا می آیند، هنوز جمعی از مؤمنان آماده نیستند که قدرتمندانه امام زمان(عج) را کمک کنند تا بیایند و دنیا را آباد کند.

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: بخش عمده کار دین مربوط به آخرت و ارتباط با خدا است، زیرا ارتباط بسیار عمیقی است که تنها از عهده دین بر می آید تا ما را در این رابطه موفق کند ولی دین دنیای ما را هم تنظیم می کند، برای تبعیت از دین در جهت آبادی دنیا کافیست انسان عقل داشته باشد، حتی ایمان هم نیازی نیست و منظور عقل معاش است نه عقل معاد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: عاقل با نگاه به مسأله ربا متوجه می شود که تنها بحث گناه نیست بلکه ربا اقتصاد را نابود می کند چون سبب بهم ریختن اقتصاد و ایجاد فقر می شود، در روایات آمده که ربا مانند جنگ با خدای متعال است.

مسؤولان مملکت دقیق به دین عمل نکرده اند

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: اگر در نظام جمهوری اسلامی در این 37 سال خیلی از مشکلات هنوز باقی مانده است، به این دلیل است که مسؤولان مملکت دقیق به دین عمل نکرده اند، واضح هم هست کجاها به دین عمل نکرده اند یا از ترس دشمن یا ترس از جهل مردم، گاهی هم فهمشان نرسید که به دین عمل کنند و گاهی اوقات  هم بیماریهای روحی مانع عمل دقیق به دین شده است.

وی با بیان اینکه با داشتن چنین دینی نباید این همه مشکل در جامعه داشته باشیم، ابراز کرد: انتظار دینداری از مسؤولان به خاطر دنیای ما است نه به این دلیل که مسؤولان برای ما دعا کنند که دعای آنها مستجاب است، اگر بخواهیم کسی برای ما دعا کند سراغ آدمهای معنوی چون حضرت ولی عصر(عج) می رویم و به دعا کننده دیگری نیاز نداریم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسی که بی دین یا دینش ضعیف باشد، همچنین اگر معرفت دینی اش کم باشد یا عقل بالایی نداشته باشد نمی تواند براساس دین قانونگذاری کند، قانون را اجرا و مدیریت کند، نمی تواند به مردم خدمت کند.

حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد: دین برای اداره دنیا، آبادکردن آخرت و ارتباط ما با خدا آمده است اما حساس ترین بخش دین آبادی دنیا است که امامان ما را به شهادت رسانده اند.

مردم از مشکلات مملکتی به روحانیان شکایت کنند

وی خاطرنشان کرد: یک طلبه یا روحانی تا زمانی که از خدا و آخرت سخن بگوید کسی مانع او نمی شود اما همین که به قصد جاری کردن دین در زندگی سراغ دنیا برود از هر سویی دشمنی، تمسخر و ناسزاگویی شروع می شود حتی برخی از مؤمنان به صراحت به روحانیان می گویند که چرا در منبرها فقط بحث معنوی نمی کنند.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: هیچ یک از امامان یا پیامبران تنها بحث معنوی نکرده اند، حتی رسول خدا در آغاز بعثت به برخی از اقوام چنین می گفتند که به عقاید دینی شما کاری ندارم فقط پیمان دفاع با من ببندید، یعنی به دنبال تنظیم مناسبات اجتماعی قوی بودند تا قدرتی حاصل شود، سپس دعوت به خدا و آخرت کنند.

وی افزود: هنگامی که پیامبر(ص) چنین می فرمودند اگر شما با من پیمان ببندید که از من دفاع می کنید، عقاید دینی شما را تغییر نمی دهم، برخی رندانه می پرسیدند قدرت پس از شما به چه کسی می رسد و تا می شنیدند تعیین کردن جانشین با خداست از ایشان حمایت نمی کردند.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه دعوا سر قدرت بود نه اخلاق، متذکر شد: مگر پیامبر اکرم(ص) پس از مبعوث شدن اخلاقشان بهتر از قبل شد؟ خیر همان شخصیت بودند به طوری که قبل از بعثت مشرکان ایشان را فردی امین می دانستند و به عنوان شخصی معنوی قبولشان داشتند و پس از بعثت به دلیل قدرت و سیاست قصد کشتن پیامبر(ص) را کردند نه برای امور اخروی و معنویت.

وی تأکید بر اینکه مردم از عالمان دین در وهله اول باید از قدرت و سیاست از او سؤال کنند، زیرا اولویت پیامبر اکرم(ص) قدرت و سیاست بود سپس به تعلیم کتاب و معنویات پرداختند، عنوان کرد: در جامعه ما رسم است که مردم با دیدن یک روحانی ابتدا مشکلات معنوی خود را مطرح می کنند که باید این رسم تغییر کند و مردم به محض اینکه یک روحانی و عالم دینی دیدند درباره رفتار سیاستمداران، مشکلات مدیریتی و اقتصادی در کشور از او سؤال کنند و بگویند که شما عالمان دین در مملکت چه می کنید!، تا برخی از ما طلبه ها برای محبوبیت بین مردم ژست بی اعتنایی به دنیا نگیریم.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: مردم باید شکایت خود از مسائل مملکت را پیش عالم و روحانی ببرند و هیچ عالم و روحانی حق ندارد ابراز بی اعتنایی نسبت به مسائل سیاسی کنند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) قبل از اینکه در مدینه مسجد بسازند برای مدینه 12 رییس تعیین کردند، متذکر شد: تا زمانی که فرماندار، شهردار، استاندار و مسؤولان شهری درست رفتار نکنند، موعظه در آن شهر کار بیهوده ای است.

بی اعتنایی روحانیان به سیاست حماقت است

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عالمان اخلاق، مسؤولان این مرز و بوم هستند، به سیاست کاری نداشتن و تنها از معنویات گفتن کاری احمقانه است، زیرا مردم به مسؤولان مملکتی شبیه ترند تا به پدر و مادر خود، بنابراین موعظه گران چندان تأثیرگذار نیستند و کاری از دست آنها بر نمی آید.

حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: از مسؤولان به چه میزان باید انتظار تقوا داشت، چه اندازه تقوا در زبان، گذشت در مرام و بزرگواری و سعه صدر در منش آنها باید وجود داشته باشد تا آدمهای معمولی از آنها یاد بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: دین ابتدا دنیای انسان را آباد می کند و در صورتی اگر نتواند دنیای مرا آباد کند حق ندارد مرا به سعادت دعوت کند، تا زمانی که معیشت و فضای مناسبی برای زندگی وجود نداشته باشد طبیعی است که بی دینی سراغ مردم می آید.

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: بخشی از ولایت تنظیم عاقبت و بخشی از آن تنظیم رابطه ما با خدا است این دو کارکرد معنوی و اخروی ولایت است.

ضرورت تغییر نگرش به دین

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) قسم می خوردند والله تمام اسلام سیاست است، تأکید کرد: نگاه ما به دین باید تغییر کند که ولایت امری کاملا عقلانی است البته عقل به معاش نه معاد، ولایت زندگی دنیایی ما را سامان و امکان رفتار منظم می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: عاقل ترین افراد کسی است که بیشتر به عاقبت نگاه کند، بهترین تعریف عقل دوراندیشی است هرگاه فواید دوردست امری را دیدید انسان عاقلی هستید.

وی با اشاره اینکه هر انسان عاقلی می تواند خوب بودن دین را درک کند، خاطرنشان کرد: حجاب برای امنیت جامعه و لذت بردن زن و مرد از زندگی یک امر عقلانی است و متأسفم هنوز می گویند حجاب را به عنوان ارزشی الهی رعایت کنید.

حجت الاسلام پناهیان افزود: رعایت نظافت هرگز ارزشی الهی تلقی نمی شود، در حالی که اسلام به رعایت نظافت و پاکیزگی هم امر کرده است اما آنقدر فواید مادی نظافت ملموس است کسی رعایت آن را امری الهی نمی داند، زیرا غیرآن سبب بیماری می شود، درباره حجاب نیز باید این گونه رفتار کرد؛ بدحجابی و بی بندوباری به جامعه صدمه می زند مثل عبور از چراغ قرمز که سبب بی نظمی در شهر می شود و همه آن را پذیرفته اند.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: امامت و ولایت عنصر کلیدی دین ما است، درباره این با جهانیان باید صحبت کرد و گرنه معنویات چندان تازگی ندارد و در اصل معنویات اختلافی با عالم نداریم، حرف تازه دین ما برای دنیا ولایت است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه هیچ کجا با دموکراسی دولت صالح ایجاد نشده است، خاطرنشان کرد: به اذعان بسیاری از اندیشمندان غربی دموکراسی فریب و نوعی دیکتاتوری مدرن است، فریب مردم است که خیال کنند رأی داده اند، مردم پس از انتخاب نماینده خود، نمی توانند بر او نظارت داشته باشند.

وی افزود: انتظار افشاگری از روزنامه ها نمی توان داشت زیرا حمایتگران روزنامه ها احزاب هستند، اگر روزنامه ها همدستی کنند و افشاگری نکنند، چه می شود، اینها را خود غربی ها می گویند حرف ما نیست.

نمی توان بر نماینده منتخب نظارت داشت

استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: ساختار نظارت مردم بر نمایندگانشان ساختاری است که در جهان جواب نداده است، جنایتکاترین جنایتگران عالم نمایندگان متخب مردم در اروپا هستند که خود را آدمهای پیشرفته می دانند اما از اداره کشور خود عاجزند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: به طور مثال دو هزار نفر برای تأمین منافع خود یک نفر را انتخاب کنند، حال این یک نفر رفت و در اتاقی دربسته با مسؤولان صحبت کند، اینکه آنجا چه بگوید یا اگر زد و بندی کند، آن دو هزار نفر را در جریان هر لحظه اش که نمی گذارد، در نتیجه نمی توان بر عملکرد او کنترل داشت

منبع: خبرگزاری رسا