با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
یادگیری احکام تجاری و معامله مقدم است بر نفس معامله و بیع و شراء

یادگیری احکام تجاری و معامله مقدم است بر نفس معامله و بیع و شراء

به گزارش جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا، به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام اردستانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی پاکدشت، در جمع اصناف و کسبه این شهرستان، در تاریخ بیست و سوم آذرماه 95 در خصوص فقه بازار و آداب تجارت به ایراد سخن پرداخت.

حجت‌الاسلام اردستانی، با اشاره به روایات و اخبار وارده از ائمه معصومین علیهم السلام، مانند روایت امام علی علیه السلام: «الفقه ثم المتجر»، تفقه و یادگیری احکام تجاری و معامله را بر نفس معامله و بیع و شراء مقدم دانست.

ایشان، به آیه ۲۹ سوره نساء استناد کرد که می فرماید: «یا أیها الذین ءامنوا لا تأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجره عن تراض…»، فروشنده (بایع) و خریدار(مشتری) باید در امر معامله با طیب خاطر و رضایت نفس این کار را انجام دهد.

این مقام مسئول، در ادامه با اشاره به مقوله «ربا» و زیان های این امر، ابراز داشت: در روایات اسلامی در ضمن جمله کوتاه و پرمعنایی به اثر سوء اخلاقی ربا اشاره شده است، در کتاب «وسائل الشیعه» در مورد علت تحریم ربا چنین آمده است که هشام بن سالم می‌گوید امام صادق علیه السلام فرمودند: «اِنَّمَا حَرَّمَ اللهُ عَزَّ وَ جلَّ الرِّبا لَکَیلا یَمتَنِعَ النّاسُ مِنِ اصطِناعِ المَعروفِ»، «خداوند ربا را حرام کرده تا مردم از کار نیک امتناع نورزند.»

وی در ادامه افزود: منظور از ربای فاحش این است که سرمایه به شکل تصاعدی در مسیر ربا سیر کند، یعنی سود در مرحله نخستین با اصل سرمایه ضمیمه می‌شود و مجموعاً مورد ربا قرار گیرند، و به همین ترتیب در هر مرحله، سود به اضافه سرمایه، سرمایه جدیدی را تشکیل می دهد، و به این ترتیب در مدت کمی از راه تراکم سود، مجموع بدهی بدهکار به چندین برابر اصل بدهی افزایش یابد و به کلی از زندگی ساقط گردد، در آیه شریفه اشاره به تحریم ربای فاحش شده و با تعبیر «اضعافاً مضاعفه» بیان گردیده است، یا «ایُّهَا الَّذینَ لا تاکُلُو الرِّبا اَضعافاً مُضاعَفَهً».

حجت‌الاسلام اردستانی، در انتها با تبیین ربای فاحش، عنوان کرد: به طوری که از روایات و تواریخ استفاده می‌شود در زمان جاهلیت معمول بود که اگر بدهکار در رأس مدت نمی توانست بدهی خود رابدهد، از طلبکار تقاضا می کرد که مجموع سود و اصل بدهی را به شکل سرمایه جدیدی به او قرض بدهد و سود آن را بگیرد در عصر ما نیز در میان رباخواران، این نوع رباخواری بسیار ظالمانه فراوان است.

منبع: سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران