با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن عباسی در دانشگاه اراک: غرب در کار خودش مانده؛ آن‌وقت «بانکهای ربوی» را از آنها عاریه می‌گیرید؟

حسن عباسی در دانشگاه اراک: غرب در کار خودش مانده؛ آن‌وقت «بانکهای ربوی» را از آنها عاریه می‌گیرید؟

به گزارش پایگاه جنبش ممانعت از جنگ با خدا؛ حسن عباسی رئیس مرکز بررسی های دکترینال(اندیشکده یقین) پیش از ظهر یکشنبه بیست و هشتم آذر ماه، در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک موضوع در حوزه علم، فکر و معرفت هنوز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی به عنوان یک موضوع لاینحل است که هنوز تکلیف ما با آن به درستی مشخص نیست. متاسفانه جامعه ما تنها جامعه ای است که بر سر این دور راهی قرار گرفته است تمام جوامع دیگر تکلیفشان با خودشان در این زمینه حداقل روشن است که پیگیر دو مسئله دو پارادایمی نیستند.

 

ایشان افزود: علت اینکه جامعه ما بر سر دور راهی است به دلیل شرایط انقلاب اسلامی و رویکرد به دین است و این مسئله به درستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین نشده است.

 

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه تا پیش از شکل گیری دانشگاه مدرن در کشور، حوزه علمیه متکلف همه نیازهای جامعه بوده اند، گفت: برخلاف گذشته حوزه علمیه امروز محصور در فقه، تفسیر و مباحث فلسفی است و از پاسخ به نیازهای روز عقب نشینی کرده است. عقب نشینی حوزه های علمیه در دوره های گذشته باعث شده امروز از مجموع چهار هزار رشته ارائه شده در دانشگاه ها زیر ده رشته در حوزه های علمیه باشد و این یعنی اینکه بخش عمده نیازهای روز را دانشگاه پاسخ می دهد.

 

عباسی با طرح این سوال که آیا امروز علوم انسانی دینی داریم یا خیر؟ ادامه داد: اختلاف نظری که در این زمینه میان رئیس جمهور و برخی کارشناسان علوم اسلامی وجود دارد، اختلاف نظر جامعه است. کارشناسان علوم اسلامی مبنای علوم انسانی را غیرتوحیدی می دانند، در حالیکه رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حرف صریح این است که مگر علوم انسانی مبانی اسلامی، یهودی و مسیحی دارند و از اینجاست که اختلاف شروع می شود؛ در حوزه ها نیز خیلی معتقدند که علوم مبنای اسلامی، یهودی و مسیحی ندارد.

 

وی با بیان اینکه این اختلاف نظر موجود در سطح کلان کشور جدی و استراتژیکی است گفت: همین مشکل را در سطح دانشگاه ها و حوزه ها نیز داریم. این موضوع در سطح کشور لاینحل است.

 

عباسی با تاکید بر اینکه تمام مبنای علوم اقتصادی کشور ما برگرفته از علوم غربی است، گفت: سیستم های بانکی، بورس و نظام مالی اقتصادی کشور توسط فارغ التحصیلان در علوم غرب مدیریت می شود. تمامی مراجع تقلید نیز به این مسئله که سیستم بانکی کشور ربوی است، نیز اذعان دارند.

 

وی با طرح این سوال که اختلاف امروز موجود بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاه ها در حوزه اقتصاد را چه کسی باید پاسخ دهد؟ ادامه داد: زمانی که آیت الله جوادی آملی به صراحت اعلام کردند که سیستم بانکی کشور ربوی است؛ متاسفانه در مقابل معاون یکی از بانک ها در مصاحبه ای بیان داشت که مراجع تقلید تحت تاثیر عوام قرار گرفته اند.

 

حسن عباسی تصریح کرد: علم اقتصادی که مدیران نظام مالی کشور در آن تحصیل کرده اند، امروز در همان جوامع اروپا و آمریکا سقوط کرده است. متاسفانه همین مدیر ما اقتصاد سقوط کرده غرب را مطالعه کرده و بانک ربوی را مدیریت می کند که هر روز در آن شاهد اختلاس هستیم آن وقت می گویند این بِرود دیگری بیاد سیستم درست می شود؛ خیر، این ذات این سیستم ربوی است.

 

ایشان با بیان اینکه همین اختلاف نظرات در سطح خُرد نیز زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است؛ گفت: کف جامعه با سیستم بانکی سر و کار دارند و از این اختلافات تاثیر می پذیرند. دنیا و آخرت مردم به این مسئله گره خورده است. ما در دانشگاه به تبع شرایط علمی وظیفه داریم قول ها را بشنویم و نیکو و احسن ها را تبیین سازیم.

 

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نسبت به اینکه مبنای علوم انسانی غرب غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است، تاکید دارند اما شورای تخصصی در وزارت علوم کجاست؟ باور کنید در دانشگاه بدون امکانات رفاهی باز هم دانشجو است.

 

عباسی با تاکید بر اینکه در قبال مسائل جامعه مسئول هستیم، گفت: در قبال معرفت مردم، ربای بانکی و در قبال ساخت و ساز نظام معرفتی منحط غربی که غرب را دارد به زمین می زند مسئولیم اما هیچ کس صدایش را در نمی آورد چون قرار است پسابرجام مشکلات ما را حل کند. اقتصاد جهان ۶۰ تریلیون دلار بدهی دارد و نمی توانند مشکل ما را حل کنند.

 

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: مادامی که ساده لوحانه و ساده اندیشانه از ابتدای انقلاب آمدیم و این ساده سازی را انجام دادیم نتیجه می شود اینکه امروز شاهدیم.

 

وی افزود: قطعیت در دین مطرح است نه توجیه پذیری، اینکه هر کس برای اینکه به هر جایگاه برسد یا بخواهد به هر کاری دست بزند توجیه کند. اگر توحید در جهان شیوع پیدا نکرده به خاطر خود ما مسلمانان است که این مهم را خود نیز به خوبی نمی شناسیم.

انتهای پیام/