با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
اهانت کارشناس حامی دولت به آیت‌الله جوادی آملی!

اهانت کارشناس حامی دولت به آیت‌الله جوادی آملی!

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 به گزارش جنبش ممانعت از جنگ باخدا یک اقتصادخوانده حامی دولت یازدهم در برنامه مناظره سیما در واکنش به مواضع و فتاوای اقتصادی علامه جوادی آملی، گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند!

مرتضی عزتی که از موسسان و عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی است، درباره ورود علما به مسائل اقتصادی جامعه، افزود: شخصیت دینی باید درباره دین نظر دهد همان گونه که یک پزشک هم باید در زمینه پزشکی اظهار نظر کند و همان گونه که یک معلم اقتصاد نباید فتوای شرعی دهد.

این اظهارات در پاسخ به سوال کارشناس دیگر برنامه عنوان شد که پرسید: چرا دولت نسبت به نگرانی علمایی همچون آیت‌الله جوادی آملی پیرامون وضعیت نگران‌کننده نظام بانکی پاسخگو نیستند؟

عزتی همچنین با اشاره به اینکه باید علم اقتصادی که در همه دنیا آزمایش شده و جواب داده است، مبنای سیاستگذاری باشد، در حمایت از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم، تأکید کرد: در 4 سال اخیر هم این گونه بود و تورم از 35 درصد به 8 درصد کاهش و رشد اقتصادی از منفی 6 درصد به مثبت 7 درصد افزایش یافت.

گفتنی است، این کارشناس اقتصادی در حالی با نگاه سکولار در حوزه دین و اقتصاد، از علمای دین می‌خواهد به قلمرو اقتصاد ورود نکنند که خود از موسسان، عضو هیئت مدیره و رئیس «انجمن علمی اقتصاد اسلامی» است! چه اتفاقی افتاده که ایشان با تحصیلات دانشگاهی اقتصاد، مقالاتی در حوزه‌های اقتصاد اسلامی، انفاق، رفتار مصرف‌کننده مسلمان دارند و در پژوهشی دیگر، «ارزیابی شرعی ـ حقوقی ـ اقتصادی تعیین نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی» را بررسی کرده‌اند، اما این موارد دخالت یک اقتصاد خوانده در حوزه دین محسوب نمی‌شود.

صد البته این نگاه سکولار در اندیشه انقلاب اسلامی جایگاهی ندارد، اما نکته حایز اهمیت اینجاست که این اقتصاددان حامی دولت، رئیس انجمن اقتصاد اسلامی است! حالا بهتر می‌توان فهمید که چرا اقتصاد مقاومتی در کشورمان راه به جایی نمی‌برد. با وجود دولتی با این عقبه فکری، اگر ده سال دیگر هم به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری شود راه به جایی نخواهیم برد.

در شرایط کنونی که دستور تاریخی رهبر انقلاب برای حرمت شرعی واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی صادر گردیده و مردم منتظر تدوین هر چه سریعتر قوانین مربوطه از سوی دولت هستند، آیا این تفکر حاکم بر اندیشه اقتصاددانان حامی دولت زمینه‌ساز کارشکنی دیگری محسوب می‌شود؟ و آیا این فتوای اقتصادی یک رهبر دینی، دخالت در اقتصاد قلمداد شده و پشت گوش انداخته می‌شود؟

شایسته است کسانی که برای علم اقتصاد جریان اصلی فضایلی جهان‌شمول متصورند، توضیح بدهند که چرا این تفکر نتوانست غرب را از بحران اقتصادی 2008 نجات دهد و موسسه گالوپ همین چند روز پیش گزارش داد که 47 درصد آمریکایی‌ها همچنان با معضل مسکن و معیشت دست به گریبانند. یا خود این افراد که چهار سال است دولت یازدهم را با این تفکرات پشتیبانی می‌کنند چه پاسخی برای رکود شدید، بیکاری گسترده، بحران بانک‌ها و بیمه‌ها، بحران بدهی دولت و… و آنچه که از طریق این نوع از تفکر اقتصادی بر سر مردم آورده‌اند، دارند؟
***
البته این نوع از عکس‌العمل‌های سراسیمه و تند به مواضع علما در حوزه اقتصاد، چندی پیش هم رخ داد که در سکوت رسانه‌ای فراموش شد. اوایل آبان امسال، یکی از مدیران بازنشسته بانک مرکزی و نایب رئیس فعلی بانک سامان، تنها یک روز پس از انتقادات آیت‌الله جوادی آملی درباره نفوذ ربا در معامات بانکی و زندگی مردم، طی یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد، انتقادات از ربوی بودن بانک‌ها را به عدم درک صحیح و برداشت سطحی از مفاهیم فقهی و بانکی دانست! و از بی‌سوادی خود در عرصه فقهی سخنی به میان نیاورد کما اینکه توضیح نداد اگر در اقتصاد هم از بی‌سوادی رنج نمی‌برد، چرا شرایط اقتصادی دولت با فاجعه کنونی روبرو شده است؟!

کارنامه‌سازی برای کارهای نکرده دولت!
روزنامه خراسان در مطلبی تحت عنوان «کارنامه دولت در اقدام و عمل به 10 فرمان» که به بررسی میزان اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروز 95 در صحن مطهر رضوی اختصاص یافته بود، دولت را در اغلب برنامه‌ها موفق دانسته و در مجموع برآیند مثبتی از عمل به این فرامین را به مخاطب ارائه می‌کند!

این در حالیست که روزنامه‌ها و شخصیت‌های حامی دولت، با هراس و نگرانی کارنامه دولت را اصلی‌ترین رقیب روحانی در انتخابات آینده عنوان می‌کنند.

خراسان در ارزیابی عملکرد دولت به هشتمین دستور رهبری یعنی «مبارزه جدی و واقعی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق» می‌نویسد: «یکی از موفق‌ترین اقدامات دولت مبارزه با قاچاق بوده است»!! این ادعا در حالیست که بسیاری از کارشناسان و متخصصان حامی دولت، از بی‌سابقه‌ترین حجم قاچاق کالا در دولت یازدهم حتی از مبادی رسمی و مناطق آزاد خبر می‌دهند! خراسان البته دراین فقره درباره میزان توفیق دولت در مبارزه با فساد و ویژه‌خواری سکوت کرده و برگی از کارنامه زرین دولت را ورق نزده است!

در ارزیابی عملکرد دولت در موضوع «بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری کلانی شده است» نیز خراسان ابتدا بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری در آنها شده را برمی‌شمارد و سپس از احداث 2500 مگاوات نیروگاه جدید ابراز خوشبختی می‌کند اما نمی‌گوید سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های دیگر چه شد و صرفاً به اما و اگر بسنده می‌کند!

در موضوع «احیاء و به حرکت درآوردن تولید داخلی» هم خراسان عملکرد دولت را مثبت و موفق ارزیابی می‌کند و به روی تعطیل و رکود فزاینده هزاران واحد تولیدی و صنعتی چشم خود را می‌بندد و صرفاً بخش مسکن را دچار رکود معرفی می‌کند! خراسان درباره «خودداری جدی از خریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف می‌کند» برخلاف همه شواهد و آمارها می‌نویسد: «طی سال‌های اخیر و البته سال 95 رقم کل واردات به طور کلی کاهش یافت»! و صرفاً به افزایش واردات پایان سال قبل – آن هم به بهانه تنظیم بازار- اشاره می‌کند!

این روزنامه مدیریت دولت بر پول‌ها و منابع مالی که از خارج وارد می‌شود را هم مثبت ارزیابی می‌کند!

در این ارزیابی البته برخی موارد از اقدامات دولت هم غیرقابل قبول توصیف و ارزیابی شده است.

امیدواریم منابع روزنامه خراسان برای انتشار این گزارش عجیب، همان منابعی نباشد که به انتشار سریع و هیجانی کتاب حمایت تمام قد از برجام منجر شد!

جلایی‌پور: فقط 27 درصد تهرانی‌ها به روحانی رأی می‌دهند
یک سایت حامی دولت نسبت به ریزش آرای روحانی اظهارنگرانی کرد.

فرارو با بررسی ریزش سبد روحانی ظرف 4 سال گذشته نوشت: این روزها حسن روحانی تلاش دارد با حضور در انتخابات، زمینه را برای ادامه حضور خود در پاستور فراهم کند اما این مسئله تا حدود زیادی پیچیده و تفاوت زیادی با سال 92 دارد. حالا دیگر روحانی یک کارنامه چهارساله دارد که می‌تواند تأثیر بسیاری بر سبد رأی او بگذارد.

فرارو با اظهار تردید درباره امکان جذب دوباره آرای خاکستری که 4 سال پیش به روحانی رأی دادند، نوشت جذب این رأی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. و اگر روحانی نتواند حمایت و اعتماد دوباره آنها را جلب کند، با ریزش قابل توجه آرا مواجه می‌شود. یکی دیگر از مواردی که معمولاً هر رئیس جمهور یا سیاستمداری که از طریق انتخابات، وارد عرصه می‌شود، عدم رضایت برخی حامیان است. این مسئله در خصوص حسن روحانی نیز صدق می‌کند. روحانی موفق نشد به همه وعده‌های خود عمل کند.

حامیان دولت در یک مسئله با یکدیگر اتفاق نظر دارند و آن هم مسئله اقدامات اقتصادی دولت است. آنها هر چند در میزان با یکدیگر اختلاف دارند اما در مجموع معتقدند که دولت نتوانسته وضعیت معیشت مردم را طی چهار سال بهبود چندانی ببخشد و حتی رکود و افزایش نرخ بیکاری هم به آن افزوده شده است.

همچنین عدم رضایت بخشی از مردم هم باید به این لیست اضافه شود. زیرا برخی از اقشاری که در سال 92 به حسن روحانی رأی داده بودند این روزها وضعیت اقتصادی را یکی از دلایلی می‌دانند که موجب شده تمایل آنها برای رأی مجدد به روحانی را تحت تأثیر قرار دهد و مانع از تکرار آن شود.

بنابراین همراه شدن دوباره این منتقدان و ناراضی‌ها یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی حسن روحانی است. البته شاید فعالان و جریان‌های سیاسی با توجه به شرایط موجود حاضر باشند بار دیگر او را حمایت کنند اما ایجاد رضایت در افکار عمومی قطعاً بزرگترین چالش پیش‌روی روحانی خواهد بود.

سایت حامی دولت می‌افزاید: یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند بر سبد رأی حسن روحانی تأثیر منفی بگذارد، حملات تندروها]!![ به دولت است. مسئله‌ای که حتی حمیدرضا جلایی‌پور هم به آن اشاره کرده است. او معتقد است که رأی جمع کردن برای روحانی در شرایط کنونی کار سختی است. چون شبکه عظیم رسانه‌ای تندروهای مخالف او کوشش می‌کنند مقصر اصلی مشکلات اقتصادی مردم را روحانی معرفی کنند. لذا دعوت از مردم خصوصاً از اقشار ضعیف برای رأی دادن به روحانی کار سختی است. وی پایه نگرانی خود را نظرسنجی انجام شده‌ای می‌داند که در آن وضع روحانی خوب نبوده است. او این مسئله را اینگونه تشریح می‌کند که «توجه به نتایج یک نظرسنجی اخیر هم، این نگرانی را تأیید می‌کند.وجه خوب این نظرسنجی این است که تهرانی‌ها اقلاً شصت درصد در انتخابات شرکت می‌کنند. اما رأی به روحانی بیست و هفت درصد بوده که کم است. در ترمینال جنوب (که شهرستانی‌های عزیز بیشترند) و مترو (که اقشار متوسط و متوسط پایین بیشتر حضور دارند) وضع روحانی خوب نبوده است.»

رشد اقتصادی مدنظر دولت نه شغل ایجاد می‌کند و نه لمس می‌شود
رئیس سابق اتاق بازرگانی که از حامیان دولت است می‌گوید رشد اقتصادی اعلامی ایجاد اشتغال نمی‌کند.

محسن جلالپور در گفت‌وگو با آرمان ضمن بیان اینکه «همچنان رشد اقتصادی ملموسی را در بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌توان مشاهده کرد» افزود: زمانی مردم جامعه رشد اقتصادی مثبت را در زندگی روزمره خود احساس و لمس می‌کنند که چند مورد در اقتصاد کشور رعایت شود. نخست ‌آنکه زمانی این رشد اتفاق می‌افتد که بخش خصوصی به صورت پویا در اقتصاد فعالیت کند و در فضای کسب و کار و ثروتی که مردم تولیدکننده آن هستند، نمود بیابد. با اینکه فعالیت‌های شرکت‌های دولتی در صنعت نفت سبب حرکت چرخ اقتصاد کشور و تأمین بودجه‌های مورد نیاز به ویژه در بودجه جاری می‌شود، اما این گونه فعالیت‌ها نمی‌تواند در سفره مردم و در بنگاه‌هایی که مردم و بخش خصوصی در آن مشغول فعالیت هستند، چندان اثر و نتیجه‌ای داشته باشد…

مسئله دوم مربوط به حرکت بنگاه‌های کوچک و متوسط به سمت رشد اقتصادی و رقابتی شدن در بازارهای جهانی است. مورد سوم درباره درآمدهای نفتی در کشور است؛ اگر واقعاً با پول نفت و درآمدهای نفتی امکان اشتغال‌زایی وجود داشته باشد، کشورهای دیگری که میزان درآمدهای نفتی آنها چندین برابر ایران است، نباید با معضل بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

جلال‌پور تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار نباید از نگاه بخش خصوصی و محوری بودن آن که حرف اول را می‌زند غافل شد. رشد اقتصادی کنونی نه تنها پایدار نیست، بلکه ایجاد اشتغال هم نمی‌کند و مسئله بیکاری کشور حل نمی‌شود که نتیجه این امر غیر قابل لمس بودن رشد اقتصادی در زندگی مردم است.

وی معتقد است: به نظر من برخی از این رشدهای اقتصادی مقطعی، دوره‌ای و مقایسه‌ای هستند. به نظر می‌رسد رشد اقتصادی سال آینده کمتر از امسال باشد، زیرا عمده رشد اقتصادی امسال در صنعت نفت بعد از برجام بوده که این اتفاق در سال آینده تکرار نمی‌شود.

سربازگیری حزب صهیونیستی بهائیت در پوشش آموزش مجازی
یک رسانه آمریکایی از فعالیت پنهانی آموزشی حزب صهیونیستی بهائیت در داخل ایران خبر داد.

پایگاه اینترنتی کوارتز مدیا با اشاره به «فعالیت و مبارزه زیرزمینی بهائیت»: تصریح کرد که این حزب آموزشگاه پنهانی به شکل غیر قانونی راه انداخته است. براساس گزارش سایت آمریکایی، بهائیت مؤسسه بی‌آی‌اچ‌ئی را به عنوان آموزش عالی غیررسمی راه‌انداخته و از برخی افراد اخراجی استفاده می‌کند هر چند که غیرمجاز است اما شبکه‌ای جهانی از فعالان و فارغ‌التحصیلان و برخی مدرسان دانشگاه فراهم کرده است. این شبکه با برخی دانشگاه‌های آمریکایی نظیر برکلی، کلمبیا، شیکاگو و جان هاپکینز در ارتباط و همکاری است.

کلاس‌های این دانشگاه به صورت غیرحضوری از طریق اینترنت و ویدئوکنفرانس و نیمه حضوری در مکان‌هایی مانند خانه‌های بهائیان برگزار می‌شود و افراد عضوگیری شده (سالانه 450 نفر) برای گذراندن چند جلسه آموزش فشرده به تهران می‌آیند.

طبق این گزارش گرچه همکاری با این مؤسسه از نظر دولت ایران غیرمجاز و غیرقانونی است، اما برخی مدرسان غیربهایی نیز با این شبکه همکاری می‌کنند.

یادآور می‌شود در حرمت‌شکنی عاشورای سال 88، گروهک صهیونیستی بهائیت فعالیت گسترده داشت و برخی اعضای آن دستگیر شدند.

منبع: جهان نیوز