با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت الله مکارم شیرازی: کارمزد 4 درصد سالیانه، رباخواری به نام قرض‌ الحسنه است

آیت الله مکارم شیرازی: کارمزد 4 درصد سالیانه، رباخواری به نام قرض‌ الحسنه است

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش جنبش ممانعت از جنگ با خدا به نقل از شبستان از قم؛ آیت الله ناصرمکارم شیرازی امروز چهارشنبه (16 اردیبهشت) در درس خارج فقه خود که با حضور گسترده طلاب برگزار شد گفت: کسب مال حلال در اسلام مورد تاکید است و به عنوان حبیب الله از وی نام برده می شود که نوعی جهاد است.

 

وی گفت: باید همواره مراقب بود تا ارزش های اسلامی و ایمانی به معاد تضعیف نشده چرا که این امر موجب می شود تا انسان فقط به فکر پول بوده و به معنویات توجه نداشته باشد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به موضوع رباخواری گفت: متاسفانه برخی از بانک ها هنوز به رباخواری ادامه می دهند و این امر موجب می شود که هر پولی که در بانک قرار داده می ‌شود غبار ربا به همه پول بنشیند.

 

آیت الله مکارم شیرازی افزود: هر کاسبی حساب بانکی دارد، بنابراین پول ربا و غیر ربا مخلوط می‌ شود در این صورت هرچقدر هم از ربا دوری کنیم پول که در بانک باشد غبار ربا بر آن می ‌نشیند.

 

وی گفت: ربا مشکل بزرگ برای جامعه است و باید عواقب آن روشن شود و راهکار نجات هم این است که بانک ها به معنای واقعی کلمه اسلامی شوند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به وام های قرض الحسنه گفت: برخی به اسم قرض الحسنه به مردم وام می ‌دهند اما کارمزد 4 درصد سالیانه می‌ گیرند که این کار رباخواری به نام قرض‌ الحسنه است.

 

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: بانکداری غربی بر مبنای رباخواری است و بانک های ما نیز از آنها الگو گرفته اند و جالب اینکه رباخواری بانک های غربی از بانک های ما کمتر است.

 

وی با اشاره به شعار اقتصادی مقاومتی تولید و اشتغال که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است گفت: باید تولید را گسترش داد و این امر موجب می شود تا بیکاری در جامعه از بین برود و برای این  امر نیازمند همدلی و هم افزایی هستیم.

 

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر استفاده از کالای ایرانی گفت: مردم باید از کالای ایرانی استفاده کنند و تولید کنندگان نیز به فکر بالابردن کیفیت باشند.

 

این مرجع تقلید گفت: باید تولید داخل با کیفیت باشد و به گونه ای نباشد که مردم نسبت به استفاده از کالای خارجی اهتمام داشته باشند.

 

وی گفت: بانک ها نیز در این زمینه نقش مهمی دارند و اگر به مردم فشار بیاروند چرخ تولید نمی چرهد و تا نظام بانکی اصلاح نشود تولید و مصرف اصلاح نمی شود، از سوی دیگر مالیات ها نیز باید عادلانه باشد و اگر عادلانه نباشد تولید خراب خواهد شد.

 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نظام مالیاتی نباید به دنبال کسب درآمد باشند گفت: این روند مشکلاتی را به بار می آورد و موجب می شود تولید از بین برود.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر حمایت دولت از تولید کنندگان گفت: اگر دولت در این عرصه حمایت نکند، تولید موفق نبوده و باید در کنار مسائل اقتصادی به فکر مسائل فرهنگی و اخلاقی نیز بود.

منبع: شبستان

انتهای پیام