با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
غرب بانکداری ربوی را کنار گذاشت، آقایان هنوز دست‌بردار نیستند!

غرب بانکداری ربوی را کنار گذاشت، آقایان هنوز دست‌بردار نیستند!

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا به نقل از شیرازه؛ حجت الاسلام‌ علیرضا پناهیان ظهر امروز در گردهمایی بزرگ انقلابیون جوان دانشگاه شیراز که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه روحانی می‌داند که در برجام و اعتماد به غرب اشتباه کرده اما اعتراف نمی‌کند، اظهار داشت: مبانی عقلانی و دینداری ما می‌گوید که تجربه کردن اشکال ندارد، اما اگر تجربه کردیم باید حاصل تجربه خود را بیان کنیم، نه مانند رئیس جمهور که بدعهدی آمریکا را تجربه کرده اما حاضر به اعتراف به اشتباه خود در اعتماد به غرب نیست.

وی همچنین درس نگرفتن از تجربه اشتباه دیگران را نیز یکی از مشکلات جامعه  دانست و با نمونه آوردن بحث بانک‌ها گفت: غرب تجربه تلخ بانک ربوی را امروز کنار گذاشته و متاسفانه ما که خود پایبند به مبانی اسلام و سیستم غیر ربوی هستیم، دست از این سیستم غلط و خانمان برانداز برنمی‌داریم.

پناهیان ادامه داد: شکست بانکداری ربوی غرب به ما می‌گوید که بر مبنای تجربه باید دست از سیستم ربوی کشید و اقتصاد کشور را نجات داد، اما اینکه چرا مسؤولان ما به این تجربه توجه نمی‌کنند معلوم نیست و دین نیز همین را می‌گوید که ای انسان باید از این تجارب درس بگیری و بدانی که ربا حرام است و تجربه تلخ دیگران را تکرار نکن.

وی با اشاره به دو مقوله بسیار مهم عقلانیت و کسب تجربه گفت: انسان دین‌مدار و انقلابی به شدت به عقلانیت و کسب تجربه و استفاده از آن پای‌بند است، در حالی که به غلط برخی‌ها می‌خواهند انسان دین‌مدار را غیرعقلانی جلوه دهند.

این خطیب توانا با انتقاد شدید از ادبیات اشتباه در خصوص افراد دین‌مدار اظهار داشت: یک ادبیات اشتباه را به ما تحمیل کرده‌اند و افراد دین‌مدار را ارزشی و آرما‌ن‌گرا می‌نامند در حالی که خودشان را عقلانی و واقع‌بین قلمداد کرده اند؛ در صورتی که فرد دین‌مدار کاملا عقلانی عمل کرده و بر اساس واقعیت‌ها قدم بر می‌دارد.

پناهیان با نمونه آوردن بحث برجام و بانک ربوی گفت: در همین دو مقوله افراد انقلابی و دین‌مدار که عقلانی فکر کرده و واقع‌بین هستند از مسؤولان انتقاد می‌کنند که چرا از تجربه گذشتگان و راهی که دیگران رفته و به بن‌بست خورده‌اند، با اینکه می‌دانید انتهای کار چیست، درس نمی‌گیرید؛ بنابراین اگر از این تجارب استفاده نمی‌کنید یا خائن هستید یا ساده‌لوح که هر دو آفت کشور است.

وی افزود: امروز به دلیل همین سیستم ربوی و غیراسلامی ورشکستگی بانک‌ها یکی‌یکی اعلام می‌شود چراکه با این وضعیت ربوی سودی دیگر ندارند که به مشتری خود بدهند و این مسخرگی در سیستم بانکی را دیگر نمی‌توان ادامه داد که متاسفانه غربی‌ها فهمیده‌اند اما مسؤولان ما هنوز نفهمیده‌اند.

پناهیان با اشاره به ویژگی های یک انسان دین‌مدار که به غلط و ادبیات اشتباه از وی با کلماتی مانند ارزشی و … نام برده می‌شود، اظهار داشت: این ادبیات غلط را به افراد دین‌مدار غالب کرده‌اند تا وی را در دامی بیندازند که راه خروج نداشته باشد به این ترتیب که خود را واقع‌گرا و واقع‌بین معرفی کرده و فرد دین‌مدار را ارزشی و آرمان‌گرا و بعد از او می‌خواهند که درباره مسائل روز نظر دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه با این ترفند می‌خواهند نشان دهند که افراد دین‌مدار عقلانی فکر نمی‌کنند در صورتی که دین ما بر اساس عقلانیت پایه‌گذاری شده و تمام حرکات و سکنات یک انسان دین‌مدار بر پایه عقل و تجربه است.

این خطیب مشهور کشور با اشاره به سخنان بلند حضرت علی (ع) و تاکید ایشان بر عقل و تجربه در تمام امور زندگی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ افراد حیله‌گر سعی کرده‌اند دین‌داران واقعی را با لغت ارزشی، غیرعقلانی جلوه دهند که باید در این زمینه هوشیار بود و فریب این افراد را نخورد.

پناهیان افزود: امروز ما به عنوان دین‌مداران عقلانی انقلابی از برخی مسؤولان انتقاد داریم و حرف ما این است که چرا سیاستمداران ما از دو عنصر عقل و تجربه در امور استفاده نمی‌کنند؟

وی با انتقاد از رویکرد غیرناقدانه برخی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز گفت: در همین مناظرات برخی کاندیداها مدام ما و اینها می‌کنند و نمی‌گذارند نقد صحیح بر روند مناظرات حاکم شود.

پناهیان در پایان نیز اظهار داشت:ردین ما و فرمایش حضرت علی (ع) به ما می‌گوید که عاقل‌ترین افراد کسانی هستند که عاقبت امور را می‌بینند و سؤال ما از مسؤولان دولت این است شما که می‌دانستید آمریکا و غرب بدعهدی می‌کنند چرا به آن ها اعتماد کردید؟ بنابراین معلوم است که شما بر مبنای عقل و تجربه که مختص دین‌مداران حقیقی است عمل نکرده‌اید.

منبع: شیرازه