با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بانکداری بدون ربا باید مبتنی بر عقود اسلامی باشد

بانکداری بدون ربا باید مبتنی بر عقود اسلامی باشد

به گزارش نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا به نقل خبرگزاری رسا از ایلام

حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام امروز در دیدار با مدیر و کارکنان بانک مهر این استان، اظهار داشت: امروزه بسیاری از کشورهای جهان اسلام مواجه با فقر و توسعه نیافتگی می باشند.

وی ادامه داد: عوامل گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در پیدایش این پدیده مؤثر بوده اند. در میان عوامل اقتصادی، حاکمیت نظام بهره نقش تعیین کننده ای در تشدید فقر داشته است؛ در دهه های اخیر، این معضل، در کنار دغدغه دین باوری، علما را بر ترسیم الگوهای بانکداری بدون ربا واداشته است.

امام جمعه ایلام خاطرنشان کرد: یکی از مخاطبین اصلی شعار رهبری بانک ها هستند که زمینه ساز رشد و تعالی اقتصادی کشور هستند، دشمن تنها حربه ایی که برای فشار آوردن به کشور عزیز اسلامی ما به کار گرفته است همین مسائل اقتصادی است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی به مسأله بانکداری بدون ربا اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی بانکداری بدون ربا تأکید بر فعالیت بانک‌ها طبق اصول اسلامی و رعایت مضمون آیه‌ شریفه‌ «احل الله البیع و حرام الربا» است که بنیاد فکری یک جامعه اسلامی شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: بیشتر بانک ها در دیگر نقاط دنیا در واقع منابع پولی برای جمع کردن ثروت برای خودشان و گاهی اوقات پیشتوانه‌های سرمایه‌دارانشان است؛ بانک‌ها در برخی کشورها به عنوان زمینه‌ای برای حرکت‌های سیاسی در دیگر کشورها است، در جمهوری اسلامی ایران منابع مالی و بانکی ما باید از نیت‌های عالی که خداوند به آن تأکید کرده برخوردار باشند.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام ابراز کرد: سودجویی، ثروت جمع کردن، مال اندوزی، سرمایه اضافه کردن و مواردی از این قبیل نمی‌تواند برای بانک‌ها در جمهوری اسلامی ایران کارساز باشد و تنها سبب بسته شدن دست و پای بانک‌ها می‌شود، اگر بانک‌ها برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و با حرکت مناسب به پیش بروند، می‌توانند در زمینه رفع مشکلات اقتصادی جامعه تاثیر بسیار خوبی داشته باشند.

امام جمعه ایلام عنوان داشت: اگر بانک‌ها برنامه‌های خود را بر رفع گرفتاری عامه مردم تنظیم کنند و هدفشان را بر این اساس در نظر بگیرند، مطمئنا ضرر هم نمی‌کنند یا بسیار کم است، در سرمایه‌های میلیاردی اگر بانک با مشکل مواجه شود یک دفعه چندین میلیارد ضرر به بانک متحمل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر برخی واحدها هستند که اگر به آنها مبالغی پرداخت شود می‌توانند شروع به کار کرده و چندین نفر را مشغول کنند، طبیعی است که اگر به این واحدها پرداخت تسهیلات صورت گیرد نتیجه بهتری می‌گیریم تا اینکه چندین میلیارد به یک تشکیلات بدهیم که مشخص هم نیست که نتیجه ای دارد یا خیر؛ بسیاری از افرادی که در جامعه با مشکلات مالی مواجه می‌شوند و در برخی مواقع به نزول‌خواران مراجعه می‌کنند، مربوط به مبالغی است که در حد دو، سه یا پنج میلیون تومان است که واقعا برای بانک‌ها مبلغی به حساب نمی‌آید

 

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. حاج آقای لطفی عزیز و بزرگوار
    قبل از هرچیزی بنده به این دلیل که شما نماینده ولی فقیه هستین براتون احترام قائل هستم و قصد جسارت ندارم که این حرفا رو میگم .
    ولی به شخصه باعقل ناقصم فکر کنم الگوهای بانکداری بدون ربا ترسیم شدنی نباشن که علما بخوان اصلا راه رو اشتباهی برن!
    چرا ؟ چون اجازه بدین از قبل تر از بانک یعنی پول شروع کنیم !
    تفکر بوجوداومدن بانک و بانکداری به خاطر نگهداری امن و مطئن از پول یا طلا یا هرابزار مبادله دیگه درمعیشت مردم بوجود اومده ! که اینم از جنبه مثبت نگری به قضیه هست وگرنه از جنبه منفی نگری میتونیم جوری دیگه و بدتر از این حالت ببینیم !
    حالا پول چیه ؟ پول متر و خط کشی هست که همه ما میدونیم که این متروخط کش که ارزش کار و ارزش دارایی های افرادجامعه رو می سنجه همیشه باید ثابت باشه و اگر بخواد مثلا یک متر برابر 80 سانتی متر باشه درسته درظاهر هنوز یک مترحساب میشه ولی درعمل باعث میشه که خونه ما درمحاسبات سانتی متری بزرگتر از قبل بشه !
    مثلا بنده اگه خونه خودم رو تا دیروز برا فروش به مشتری نشون میدادم و میگفتم فلان مبلغ امروز چون سانتی متر خونه من نسبت به قبل بیشترشده پس خریدار باید پول بیشتری بهم بده و من گرونتر از قبل میخوام بفروشم… باوجوداینکه خونه من در عمل همون متراژ قبل هست ولی چون معیار متراژ از هرمتر برابر با 100 سانتی متر شده 80 سانتی متر پس سانتی متر !!
    حالا سانتی مترهای این یک متر پول رو دقیقا بانک ها هستند که هرلحظه دارن تغییر میدن که بهش در ادبیات مذهبی میگن رباخواری و بهره کشی !!!
    پس فکر نکنم علما و عالمی که واقعا عالم باشه بیاد و راه رو اشتباهی بره و بخواد بانکهایی که متهم ردیف اول این بی عدالتی هستن رو براشون الگو و پلن اسلامی طرح ریزی کنه !!!
    دنیا مشکلش واحدپول به اسم تومان و ریال یا یک سکه طلا و یک سکه نقره نیست … بلکه هرچی میخواد باشه مهم نیست مهم اینه که اگر مثلا توافق شد که یک سکه طلا برابر یک گرم طلای 18 عیار باشه چندوقت بعدش یک گرم طلای 18 کم نشه و به جاش سرب و آهن تو ضرب سکه ها اضافه بشه … چون تاریخ ثابت کرده که به تدریج همون یک گرم طلایی که مثلا قرار بوده تو هرسکه طلا باشه چندسال بعدش شده یک گرم آلیاژ دیگه !!!
    بلکه اگه دومیلیاردسال دیگه هم که گذشت و اگر نسل آدم یه بار منقرض شد دوباره خلق کرد همون یک گرم طلا همچنان معیار ثابت مبادلات آدمها باشه!!!
    و حالا چون متروخط کش یا معیار ارزش گذاری ما آدمهای قرن 21 اونم توی جمهوری اسلامی ایران که پرچم دار اسلام و عدالت اسلامی در دنیاست, مشخص نیست (!) پس به نظرم حرف زدن از لایه بعدی که بانک باشه و تبیین الگویی به اسم الگویی اسلامی برای بانک ها یک کوتاه بینی باشه که قطعا از علم علما به دوره !!!
    و امیدوارم توصیه های شما به بانک ها مثلا در جمله ای که می فرمایین (( اگر بانک‌ها برنامه‌های خود را بر رفع گرفتاری عامه مردم تنظیم کنند و هدفشان را بر این اساس در نظر بگیرند، مطمئنا ضرر هم نمی‌کنند یا بسیار کم است )) این نباشه که راهی بهشون نشون داده باشین که حکم سیگنال و چراغ سبز به بانک ها برداشت بشه و کسب سود بانک ها ملاک و معیار رفع گرفتاری مردم تلقی بشه!!!
    قرار نیست بانک ها سود کنن و معیار اسلام واقعی نه تنها سود کردن هیچ بانکی نیست … بلکه معیار چرخیدن چرخ اقتصاد و گرفتارنشدن همین عامه مردم هست که بعدش بانک ها به مثابه نوش دارو بخوان وارد عمل بشن!!!

    ضمنا مخاطب سخنان رهبری که اگر بانک ها هستن بازم دلیل بر تایید رهبری بر بانک ها و قلمداد کردن بانک ها به عنوان عامل رشد اقتصادی کشور نیست که شما تفسیر و برداشت اینجوری میکنین !!!
    بلکه خطاب رهبری به هرشخص یا اشخاص و مجموعه ای هم که باشه همیشه دو جهت داره ! یا ایشون سیگنال میدن یا آلارم ! که تشخیص سیگنال یا آلارم بودن خطابه ایشون اجازه بدین شعور مردم باشه که بفهمن رهبری درمورد بانک ها یا هشدار دادن که مردم مواظب باشن و از این بانکها ضربه اقتصادی نخورن و دشمن قراره توسط بانک ها به اقتصادما ضربه بزنه یا سیگنال دادن که میشه حرف شما و منظور این هست که بانک های ما عامل رشد و شکوفایی اقتصاد ما هستند!!!

    حالا قضاوت بین نظر بنده و سخنان شما هم باشه با تشخیص شعور مردم !