با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
الگوی بانکداری ایران منطبق با سیستم ربوی است

الگوی بانکداری ایران منطبق با سیستم ربوی است

دلار

عضو هیات مدیره بانک رفاه گفت: الگویی که ما داریم مدل بانکداری تجاری است که کاملا منطبق با ,سیستم ربوی است, و نمی‌توان انتظار داشت چنین الگویی یک سیستم غیرربوی را محقق کند.

به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از مهر، محمدجواد محقق‌نیا به تعریف ,بانکداری اسلامی, اشاره کرد و گفت: مجموعه ای از قواعد فقهی و مقررات اخلاقی که می تواند یک بنای جدیدی از سیستم مالی ایجاد کند، بانکداری اسلامی نام دارد.

عضو هیات مدیره بانک رفاه با اشاره به حرمت ربا در اسلام یادآور شد: در قرآن کریم بحث مهم حرمت ربا مطرح و به شدت مورد نهی قرار گرفته است و بی سابقه ترین تعبیرات را در مورد ربا می بینیم که در آیه ای از قرآن آمده است کسانی که ربا می خورند اعلام ,جنگ با خدا, دارند و این تعبیر در مورد هیچ یک از گناهان به این شدت به کار نرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حذف ربا یکی از مهم ترین مؤلفه های بانکداری اسلامی است، افزود: در بانکداری اسلامی علاوه بر حذف ربا، قواعد فقهی دیگری وجود دارد که به صورت خاص در عقود اسلامی مطرح است و مجموعه قواعد فقهی و اخلاقی اهداف و اجزای سیستم بانکداری اسلامی را مشخص می کند.

وی رعایت مؤلفه های بانکداری اسلامی در ایران را متوسط ارزیابی کرد و گفت: البته شرایط موجود رضایت بخش نیست و ما باید درپی تحقق وضعیت بهتری باشیم و سعی کنیم اهداف مورد نظر در بانکداری اسلامی را محقق کنیم شاید شرایط امروز در نظام بانکی ایران نسبت به گذشته در برخی ابعاد بهتر باشد اما تا تحقق بانکداری اسلامی هنوز فاصله داریم.

محقق نیا در پاسخ به این سؤال که تا چه حد شیوه و شرایط پرداخت و برگشت وام ها در کشور منطبق با بانکداری اسلامی است، گفت: شاید در حوزه قانون بانکی در وضعیت پرداخت وام در قالب عقود اسلامی شرایط بدی نداشته باشد اما در عمل با مشکلاتی مواجه هستیم و در بسیاری موارد مؤلفه ها و اجزای قراردادها از سوی مشتریان و بانک ها به طور کامل رعایت نمی شود که اینجا نظارت و شفاف سازی و روان سازی بیشتر عقود باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات مدیره بانک رفاه با تأکید بر لزوم اصلاح الگوی بانکداری کشور، گفت: الگویی که ما داریم مدل بانکداری تجاری است که کاملا منطبق با سیستم ربوی است و نمی توان انتظار داشت چنین الگویی یک سیستم غیر ربوی را محقق کند و باید در بخش قانون به دنبال تدوین یک الگوی عملیاتی تر و شفافتر جهت بانکداری اسلامی باشیم تا به آن اهداف اقتصاد اسلامی و شرع مقدس دست یابیم.

منبع: http://etebarnews.ir