با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
پاسخ مسئولان به جنبش ممانعت از ربا سکوت بود و بس!

پاسخ مسئولان به جنبش ممانعت از ربا سکوت بود و بس!

در حالی که مراجع در برابر بانکداری ربوی موضع گرفتند، مسئولین امر هیچ واکنشی دربرابر این فریادهای مراجع، کارشناسان و مسئولان جنبش ممانعت از ربا نشان نمی‌دهند.
 

این هفته، هفته بانکداری اسلامی است و همچنان وقتی به تقویمهای رسمی نگاه می‌کنیم این مناسبت دراین تاریخ به چشم می‌خورد و این درحالیست که علامه جوادی آملی که بیشترین تفسیر بر قرآن را تابحال نوشته فرمود: ه است که نظام بانکداری ما ربوی است؛ همچنین برخی مراجع دیگر هم دربرابر این مسئله موضع گرفتند. اما جالب اینجاست که مسئولین امر هیچ واکنشی دربرابر این فریادهای مراجع و کارشناسان و مسئولان جنبش ممانعت از ربا نشان نمی‌دهند؛ مثلا آیت الله جوادی آملی در دیدار با آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، به ایشان فرمودند که این نظام بانکداری ربوی است، ولی بعد ازآن جلسه رئیس مجلس ما حتی یک موضع خشک وخالی دربرابر ربای بانک‌ها نگرفتند و در مجلس مطرح نکردند و به واقع وقتی انسان این حرکات رئیس مجلس و امثال ایشان را می‌بیند حس می‌کند مسئولین سکولار هستند و برای جلب حمایت مراجع تقلید به دیدار ایشان رفته اند نه برای اهمیت دادن به دین!

البته الآن کار به جایی رسیده که از شورای فقهی نظام بانکی ما نیز صدای ربوی بودن عملکرد بانک‌ها به گوش می‌رسد.

نکته دیگر این است که چرا نهاد انقلابی مثل سپاه پاسداران دراین زمینه اقدامی نمی‌کند؟ از سپاه که همواره در طول تاریخ این انقلاب به مثابه ستون مستحکمی برای تکیه انقلابیون بوده انتظار می‌رود به ندای مراجع و مبارزان با ربا لبیک گفته و دربرابر این سکوت ترسناک مسئولین رده بالا و مجلس سلفی حقارت بخاطر ربا ایستاده و با چیزی که از زنای با محارم در کنار خانه کعبه بدتر است مبارزه کنند و نمونه‌ای از نظام مالی بدون ربا را تشکیل دهند؛ و حتما به این نکته توجه داشته باشند که ربا، فقط سود تضمینی و دیرکرد نیست بلکه هرگونه عملیاتی که بانک باخلق پول انجام دهد، رباست؛ چرا که امروزه و بعد از فروپاشی نظام برتون وودز، خلق پول، بدون پشتوانه است و این ربای کلان و درنتیجه شرکت شیطان در اموال انسانهاست.

به هر ترتیب از همه انقلابیون تقاضا داریم که فقط انقلابی بودن را در نقد قوه مجریه و یک جریان خاص خلاصه نکنند و متوجه این نکته باشند که رابطه بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی رابطه منطقی عموم خصوص مطلق می‌باشد و یک بخش انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی بود و حالا باید یک انقلاب اقتصادی صورت گیرد.

 

مجید کریمی، مسئول واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی

منبع: خبرگزاری دانشجو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. فقط یک جمله خلاصه کنم حکومت رباخوری بانکها دارد حکومت جمهوری اسلامی را نابود میکند وبعداز ان به فاصله کوتاهی کشوررا نابود میکند مدت زیادی هم نمانده همه حکومت هم (دولت که اصلا) خودرا به نفهمی زده و اصلا معلوم نیست داستان چیه؟! صدتا اسراییل وداعش اینطور نمیتوانند ضربه بزنند وهیچ کس درحکومت وکشور مقابلشان نایستد

    1. سلام دوست عزیز.. واقعا دغدغه و دلسوزی شما حداقل براشخص خودم خیلی قابل احترامه و اصلا اینی که میگم قصد نقد ندارم … و کاملا درک می کنم چه دردی دارین می کشین …
      اما من باب فقط یه صحبت دوستانه به خصوص در مورد نفهمی حکومت بازهم همینقدر میتونم به عقیده شخصی بگم … درعین حالی که این نگاهتون به کل مجموعه حکومت هم میتونه درست باشه و هم اشتباه ..که اصلا منظورمم در این مورد نیست که بخوایم چیزی رو در این مورد اثبات یا رد کنیم … بلکه دقیقا میخواستم دوستانه ازتون خواهش کنم … اگر ممکنه بحث های تخصصی و کلان که نه جای بحثش اینجاست و نه از طریق دنیای مجازی میشه در این مورد بین مباحثه کننده ها به نتیجه ای واحد و درست رسید !!!

      اصلا و ابدا نه قصد نقد یا قصد تایید مواضع کل حاکمیت رو ندارم…
      اما گمون نکنم این کلمه حاکمیت در عمق معنا به کسی به جز رهبری برسه ..
      .
      که منم مثه شما خیلی جاها اینجوری قضاوت میکنم اما حقیقت اینه که رهبری تایید و نقد نمیخواد … اصلا رهبری جواب نمیخواد … چون رهبری داره جواب ها رو میده و چیزی که مجهول ماست صورت مساله است و ماباید دنبال صورت سوال بریم !!!
      که بارها هم اینو به خودم گفتم که آقا جون اگه فکرمیکنی بچه زرنگی ..زرنگ اونه که بشینه خط به خط حرفهای رهبری رو اول گوش کنه … بعد همونجور که حتی خود رهبری تیپس هایی که میخواد به ما بده رو از روی یه تیکه ورق کوچیک که معمولا دردست داره میگه … که مشخص میکنه قبلا در موردشون فکر شده یا دقیقا برنامه ریزی شده و پله پله تدوین شده که این یعنی رهبری نمیاد مثه یه خواننده یا بازیگرجلوی هوادارهاش بداهه گویی کنه وبره …

      پس من و شماهم به همین ترتیب باید بریم دنبال مجهول بگردیم .. مثل رهبری لازمه قلم دست بگیریم .. یادداشت کنیم .. دقت کنیم …. فکر کنیم .. و برای رسیدن به اون (( حکمت )) که سرچمشه خداست و خاص رهبر و پیامبرخدا هم نیست …خلاصه که در انتها که همه این زحمت ها رو به خودمون دادیم…سختی کشیدیم … یا شاید فهمیدیم که نمیفهمیم و از خودمون لجمون بگیره… تازه اونجاست که میبینیم همه چیز از درون ما شروع شده که دنیا به اینجا و این روز رسیده (!)

      اما بعدش که همیشه خودم به اینجا میرسم و بعد آروم که میشم درنهایت یه حس افتادگی و خضوع و خشوع بهم دست میده که قبول میکنم مشکل از من بوده و من نمیفهمیدم ..

      و اونجاست که میام حکیمانه که مبدا و مقصد رو خدا میذاره منم خدا رو میذارم اول و آخر … و بعد میام و با نگاهی دیگه هردوحالت خوب یا بد … نقد یا تایید… سیگنال یا آلارم … جعل یا فرق …یل از هرچیزی که تو زندگیم هست میسنجم !!! ..
      حالا میخواد مواضع رهبری باشه میخواد افتادن یه برگ که سعدی میگه : برگ درختان سبز …!!!

      پس بازم نه از سرتعصب یا جزم اندیشی که از نگاه خدایی و حکیمانه … که رهبری نه تنها نقدوتایید نمیخواد حتی شاید راضی هم نباشه که عکسشو میزنیم رو در و دیوار …!!!!

      کما اینکه تو هیچ بانک و دفتر هیچ مسئولی نمیبینیم که عکس رهبری و امام نباشه (!)
      اما من باشهامت میگم که نه تو اتاقم و نه توی گوشیم و نه روی لیوانم مثه لیوانهای بعضی مسئولین که عکس رهبری رو چاپ کردن و داخلش چای میخورن (!) نه روی خودکارم مثه بعضیا … خلاصه هیچ کجا عکسی از رهبری و امام ندارم …

      ولی این جور عکسای ساده که خودم درست میکنم … از رهبری گرفته تا میلتون فریدمن و هرکافرومسلمون و یهودی و مسیحی و قرآن و شعر و فیلم و روزنامه که نظرمو جلب کنه …خیلی زیاد دارم …!!

      که ساده ترینش همین عکس رهبری هست …
      http://6ort.com/ZdC4R

      تا کنایه های قشنگ و پیچیده که خیلی وقتمو گرفتن تا درست کنم… چون انگاری باخودم حرف میزدم و برا احوالات خودم مصداق میکنن..!!!

      http://6ort.com/DmwnQ

      http://6ort.com/aSBjO

      http://6ort.com/nF43F

      http://6ort.com/gpmgP

      که حالا اگه همرو مثه یه پازل بزاریم کنارهم به چیزایی بشه فهمید …
      و برخلاف پیچیدگی های پازل به سادگی نگاه به دومینو و دومینوباز.. میشه یه ضربه زد و تا اونطرف دنیا همه چیز بهم بریزه …. بعدم نه رهبری رو که خدارو هم متهم کنیم بگیم : چرا خدا سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمیده ؟؟؟!!! پس خدا هم ظالمه !!!

  2. سلام . البته بنده کوچکتر از اونم که بخوام ادعایی بر فهم و دانش داشته باشم و اساسا روز و روزگار هم به خوبی بهم نشون داده که کسی بالا نیست که بقیه پایین باشن و به همین خاطر هرگز با این قصد و نیت اظهار نظر نمیکنم .. ولی خوب به رسم ادب وظیفه دونستم قبل از نوشتن این مطالب مهم بابت سوتفاهم ها یا کج تابی های احتمالی عذرخواهی کنم … اما باهمه وجود امیدوارم موارد انتقادی یا پیشنهادی زیر حداقل برای عزیزان فعال در جنبش ممانعت از جنگ با خدا به عنوان یه شور و مشورت موثر باشه !

    1- اول از همه ضمن تشکر از آقای کریمی بابت ارائه نظر خودشون به خبرگزاری دانشجو … نقد جدی که فکر کنم بر بچه های جنبش وارد بیاد همینجاست که چرا تو این دوران پست مدرن و ترنس مدرن باید صدا یا حاشیه های انقلاب جنبش از خبرگزاری های 7 رنگ به گوش بیاد ؟

    2- دوم در مورد تقویم خودمون و هفته بانکداری اسلامی … متاسفم که اینو میگم وشاید باورش کمی سخت باشه اما واقعا دیگه از اون تقویم هجری شمسی از اون تقویم واقعی (!) شاید پوسته ای مونده باشه و شاید داستان تقویم ما با حقیقت اون تقویم که قرآن که می فرماید : لقدخلقناالانسان فی احسن تقویم(!) … به اندازه دنیا و عقبا فاصله گرفته باشه(!)…
    نمیدونم به نظر شخص خودم که شایدی درکار نیست … یاد این تیکه از فیلم افتادم که این مارک یهودی داره گریه میکنه و .. http://6ort.com/big3 … بگذریم…!

    3- در مورد سکولاریسم واقعیتش بنده زیاد اطلاعاتی ندارم و اصلا هم چیزی که میخوام بگم غرض و روی صحبتم آقای لاریجانی یاشخص مسئول دیگه ای نیست… حتی منظورمم افراد عادی یا غیر مسئول هم نیست… ولی چون توی متن گفته شد سکولار منم بانگاه خودم به یاد یهود و به ویژه صهیونیسم افتادم… که همیشه سعی کردم بشناسمش(!)… چون هرچی گشتم و درموردش فهمیدم گاهی خودمم باورم نمیشه که چقدر شباهت عجیب و رازآلودی هست بین دو فرد مسلمان و یهودی … یا چقدر شباهت های باورنکردنی بین دو فرد آزاد و آزاده با اسیرو در بند دیوارهای بلند ؟ … باور نکردنیه چون در عین حالی که خط هرکدوم 180 درجه مخالف هم هست … به همین عینیت و واقعیت دوش به دوش هم درحال حرکت هستن و باهم مو نمی زنن ..!!
    مثلا… یکیشون ایمان و اطمینان مطلق به کربلا72 داره یکیشون ایمان به کابالا72 !!!
    یکیشون میگه آخر و آخرت یا آخره … اون یکی میگه آرخه و ذره ذره شدن و دوباره به ذره رسیدن!
    یکی میگه سامرا و یکی سامری ! یکی میگه: ولد و اولاد … اون یکی میگه : یلد و یلدا !!!
    حتما علما و عقلا تو دلشون دارن میگن : خوب که چی ؟ تازه به اینا رسیدی ؟…
    بنده هم خواستم در کل به اینجا برسیم که مهم نیست چه موقع رسیدم یا برسن !!!
    چیزی که بعد از رسیدن به این تفاوت ها و شباهت ها مهم هست … قدم در راه آزادگی و آزاده بودنه که لازمه از همون ذکر انشالله شروع بشه نه با ذکر ایشالله(!) چون از این ذکر تا ذکر ایشا به زبان عبریانی… مثل از ماه من تا ماه گردون میمونه … وبا احترام به همه علما و بزرگان بنده به مصداق همین ذکر خیلی جاها دیدم که علما و بزرگانمون به جای انشالله و تبین کردن خواست واقعی خدا … گفتن ایشالله و چیز دیگه ای تبین شد!!! …
    بازم میگم قصد جسارت به هیچ فردی رو نداشتم ولی حقیقتا تبین واقعی الگوی معیشت اسلامی و انقلاب واقعی اقتصادی ذکر گفتن پول با پشتوانه و بدون پشتوانه بر نمیداره !!!
    یا حتی اشاره به قبل و بعد قرارداد برتون وودز برای من شخصا دقیقا به مصداق همون ذکر ایشالله میمونه نه انشالله (!) …

    خیلی شنیدم یا حتی برای خودم موضع گرفتن و گفتن که نمیشه پول رو (!) ( و دقیقا منظور خود پول هست نه پشتوانه یا عدم پشتوانه پول… ) و نمیشه پول رو از چرخه معیشت مردم حذف کرد و پول باید باشه و پول خوب با پول بد فرق داره!!!
    حتی بارها و بارها از خیلی از بزرگترهای دینی و حتی بزرگای فامیل و دوستان هم بهم القا شد که آدم باید برگرده به دوران پول با پشتوانه طلا و راه درست طلاست !!!
    یا شنیدم که گفتن پول باید با پشتوانه تولید(!) چاپ بشه …و اصطلاحا پشتوانش تولید باشه!!!

    اما متاسفانه با عقل و ایمان بنده ( که خوب یا بد کاری نداریم ) همیشه همین برداشت های ناقص بشری بوده که اجازه داده روزگارما به این نقطه برسه !!!
    چون اگه ملاک پشتوانه پول هست … مثلا طلا (!) …. خوب اولا که این طلا خانوم که تو کل دنیا مردم دنیا رو تا همین امروز سرکار گذاشته !!!.. و همچنان هم سرکاری های طلاخانوم ادامه داره !!! http://6ort.com/Gold9

    دوما تعریف از خودم نمی کنم و دلیلی ندارم که عقده تمجید برم داشته باشه… ولی حدود 9 سال عمرمو ندادم که ته ته داستان برسم دوباره به طلا خانوم و پول با پشتوانه با طلایی که قیمت واقعیش کرولیشن 100 درصدی با تریاک (!) و مواد مخدر داره !!!…

    بله !!! … باور نمیکنین نه ؟؟؟ … باشه .. ولی لطفا از طرف بنده به عنوان یه ناشناس و یه بنده خدا به گنده لات معامله گرای بانک ها (!) یا ابر اقتصاد دان های ایران و هرجای دیگه دنیا بگین خیلی وقته که معما برا بعضیا حل شده … و برای حل شدنش هم عمر و جوونی ها زفته که اول اولش هم از طمع شروع شد(!) …و دیگه الان دندونی تو دهانم نیست گه میگین طلا یا پول با پشتوانه …
    یا اگه فکر کردین این همون دندون طمع هستش (!) که میگین پول با پشتوانه تولید(!) و محصول (!) بازم باید بگم به همه مقدسات اقتصاددانها قسم… به گوساله جلوی وال استریت قسم که نه با تولید شامپو سیبیل اکتیو(!) میشه پول با پشتوانه داشت نه کریستین رونالدو سیبیل داره که بتونه تبلیغات کنه و بنر برا شامپوهاش چاپ کنه …( حالا بماند که رونالدو ابرو هم نداره …)

    خلاصه پس پول با پشتوانه تولید و محصول هم یعنی برگشتن به هزاران سال عقبتر از امروز واین عصر جاهلیت که داخلشیم …!!!

    یا اگر کسی دلخوش به چاپ پول با پشتوانه خدمات هست … بازم به جان مدیرعامل ستاره هفت هشتاد که هر شب رامبد جوان تو خندوانه خودشو می کشه که از ستاره روم به دیوار شارژ بخرین… و 500 میلیون تومان یا یه میلیارد تومان جایزه میدیم …
    پس با خدمات هم نمیشه پول با پشتوانه داشت …!!!

    همه علما و عقلا و اساتید و حضرات رو راحت کنم یه کلام : چون تفسیر و تعبیر اسلام با یهود در مورد خدمات و تولید… مثل همیشه شباهت های عجیب و تفاوت های عجیبتری داره پس پشتوانه قراردادن هرچیزی از مادیات و متعلقات زمینی یعنی دوباره دور خودمون چرخیدن و دوباره به اینجا رسیدن !!!

    توی خلقت چیزی به اسم تناسخ نداریم ولی تقارن داریم (!) …
    و به حکم تقارن و قرینه و وارونه ها دلم نمیخواد تا قیام و قیامت دور خودم بچرخم و برسم سرجای اولم !!!

    در پایان بازم تشکر میکنم جناب کریمی به خصوص بابت جمله آخرشون که فرمودن : متوجه این نکته باشند که رابطه بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی رابطه منطقی عموم خصوص مطلق می‌باشد …

    چون بازم متاسفام برای خودم و برای همه که رابطه بین انقلاب و اسلام رو در منطق و نطق پیدا کردم و پیدا کردیم !!!

    گاش کمی به حرفای دلمون گوش می کردیم … و کاش لاقل بنده می تونستم به فرمولی غیر از لااله که همه الهه ها و همه خدایان رو مردود میکنه عمل کنم … آره نمیدونم شاید بی خدایی اول راه الا الله باشه گه بنده سالهاست که بی خدا شدم ونمیخوام به انقلاب اقتصادی اسلامی ایمان بیارم !!!

    به قوله : و چه غم سنگینی دارد نگاه مادری … که فرزندانش … مسحور تک چشم دشمنانش شده اند و طلسم گوساله پرستان را حرمت میدارند !!! … آه بانو ….
    چه داستان عجیبی داری ایران بانو!!!

    http://6ort.com/big1

    یا به قول شاعر : به مژگان سیه کردی … هزاران رخنه در دینم … بیا کز چشم بیمارت …

    http://6ort.com/RKxXx
    فقط بــــیــــا…