با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ولی‌الله شهابی: ربا اساس نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند

ولی‌الله شهابی: ربا اساس نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

ولی‌الله شهابی در یادداشتی نوشت؛ استقرار نظام ربوی و پدیده شوم جریمه دیرکرد و سود جریمه دیرکرد در نظام بانکی، نمونه‎های بارز فساد اقتصادی در کشور است که سفره حلال مردم را آلوده به حرام کرده است و هرروز دامنه این فساد گسترده‎تر می‎شود.

نظام بانکی با کمال جسارت در مقابل فتاوی مرجعیت دینی ایستاده است و هیچ اعتنایی به فتاوی مرجعیت اسلام بویژه مرجعیت شیعه ندارد، مسئولیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مدیریت اسلامی کردن نظام بانکی بسیار سنگین است.

کم و زیاد شدن سود بانکی نمی‎تواند پلیدی و خباثت مالی بانک‎ها را تطهیر کند، نفس نظام ربوی چه با صراحت تعیین نرخ سود قطعی و چه با ترفند کلاه شرعی برای سود علی‌الحساب، ماهیت غیر اسلامی بودن نظام بانکی در جمهوری اسلامی ایران را آشکار می‌کند.

عوارض فساد نظام بانکی با استقرار سیستم ربوی حیثیت و اعتبار اسلام و انقلاب را مخدوش کرده است و آسیب‎های جدی را بر پیکره نظام وارد کرده است از جمله آنها:

۱- حاکم شدن نظام ربوی، سلب اعتماد مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را به همراه دارد که نتیجه بی‎اعتمادی مردم، قهر ملی و قطع همراهی ملی مردم با دولت در فعالیت‎های عمومی کشور است.

۲- تضعیف جایگاه مرجعیت اسلام با نادیده گرفتن فتاوی صریح مراجع دینی که تاکنون حکومت‎های جور گذشته قادر به مقابله به فتاوی مراجع شیعی را نداشته‎اند، اما نظام بانکی امروز ایران با سوء استفاده از تسامح نظام در برخورد با رفتارهای ناصحیح نظام بانکی به دلیل مصالح امنیتی جمهوری اسلامی در شرایط مقابله با استکبار جهانی و تحریم‎های سنگین علیه ایران و ناگزیر بودن انقلاب به حفظ وضع موجود،همچنان در عرصه اقتصادی ترکتازی می‎کنند و دست از آلوده‎سازی فضای اقتصادی نظام بر نمی‎دارد.

۳- یکی از عوارض تحمیل شرایط غیرمشروع نظام بانکی امروز ایران، فروپاشی خانواده است که بسیاری از مردم مومن و معتقد اما ناآشنای به فریب‎های اقتصادی با انواع ترفندهای حقوقی نظام بانکی گرفتار بهره‎های کلان و نجومی نظام بانکی شده‎اند و زیر خروارها بدهی کاذب بانکی، خود و خانواده را زنده بگور کرده‌اند.

بانک‎های عامل با بی‎رحمانه‎ترین رفتار در مواردی تا پنج یا 10 برابر اصل تسهیلات، با عناوین بهره بانکی و جریمه دیرکرد و سود جریمه دیرکرد برای مردم ارقام سنگینی را بر دیده‎اند در نتیجه با قرار جلب و زندان و مصادره اموال و ازاله حیثیت موجبات فروپاشی خانواده را در ضمن جدایی زن و شوهر و آواره‌گی فرزندان فراهم کرده‎اند، متاسفانه امروز شاهد گرفتار شدن هزاران نفر در زندان با محکومیت‎های بانکی هستیم.

۴- آلوده شدن اموال مردم مسلمان با رواج نظام ربوی وعادی شدن معاملات غیر شرعی شبه بانکی در بین مردم در قالب عقود بنگاهی و اقتصاد دلالی و بازارهای کاذب اقتصادی با الهام از شیوه معاملاتی بانک‎های داخلی از عوارض اجتماعی در نظام معاملاتی کشور است.

۵- ناکارآمد نشان دادن نظام اقتصاد اسلامی در منظر نظام‎های موجود در جهان از دیگر عوارض سیستم بانکی در جمهوری اسلامی ایران است.

۶- نظام بانکی با نگاه سرمایه‎داری، نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی در کشور قرار دارد و با اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی هیچ‌گونه همخوانی ندارد.

۷- بدنام کردن مقدسات، با یدک کشیدن نام ائمه معصومین (ع) در نامگذاری بانکها، شعبات و یا به بهانه ولادت معصومین علیهم السلام در اجرای طرح بخشودگی جریمه و دیرکردها و دیگر موضوعات از قبیل تخصیص وام، دادن جایزه از دیگر عوارض فرهنگی و اجتماعی نظام بانکی است که چیزی جز بدنامی برای مقدسات فرهنگی و نفرت برای مردم مسلمان را به همراه نداشته است.

۸- راکد ماندن بخش‎های مولد اقتصادی جامعه که گرفتار بهره‎های کاذب نظام بانکی شده‎اند از عوارض مخرب نظام بانکی است که مستلزم بررسی میدانی اثرات مخرب نقش بانک‎های کشور در رکود اقتصادی بخش‎های مولد صنعتی و بازرگانی کشور است.

۹- تحت‎الشعاع قرار گرفتن عنصر کار و تولید بر اثر درآمد های حاصل از بهره بانکی که به موجب آن، سرمایه پولی کشور به جای رفتن به بخش تولید و صنعت مستقیما وارد نظام بانکی جهت سپرده‎گذاری و بهره‎گیری از سپرده‎های بانکی می‎شود و در چرخه اقتصاد بانکی با دست به دست شدن و گردش کاذب پول، تورم سنگین را در بر نظام پولی کشور تحمیل می‎کند.

۱۰- ایجاد طبقه اجتماعی آشکار و استقرار نظام کاستی عصر ساسانی، که ورودی یک نیروی بانکی «چه بانک‎های دولتی و چه غیردولتی» بیشتر از خروجی یک نیروی فرهنگی در آموزش و پرورش کشور دریافت حقوق و کارمزد دارد.

قطع نظر از اینکه عناصر و عوامل اجرایی بانک‎ها از تسهیلات ویژه با کمترین بهره و نازل‎ترین سطح تعهد از سرمایه سپرده مردم در بانک‎ها بهره‎مند ‎می‎شوند و افرادی از همین مجموعه با غارت چند هزار میلیارد تومان مصونیت حقوقی یافته و به راحتی بار خود را بستند و امروز در قطبی دیگر در جهان سیاحت می‎کنند، اما در داخل کشور یک بدهکار بانکی از جنس کارگر، پیشه‎ور، معلم و … از یک تا 10 میلیون تومان ماه‎ها و بلکه سال‎ها در زندان بسر می‎برد.

با این اوصاف گرچه در ادوار مختلف دولت‎هایی برای کم کردن مفاسد بانکی دست به کار شده‎اند اما تاکنون غول قدرت اقتصادی بانک‎ها از تسلط دولت‎ها جلوگیری کرده و همچنان میدان‎داری می‎کنند به نظر می‎رسد نظام بانکی با وضع موجود سنگری در مقابل سنگر انقلاب است که اگر فرزندان انقلاب چاره‎اندیشی نکنند در کمترین زمان اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد تهدید است.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/