با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
سیدیاسر جبرائیلی: عقود بانکی ربوی نیستند، نظام بانکی ربوی است

سیدیاسر جبرائیلی: عقود بانکی ربوی نیستند، نظام بانکی ربوی است

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری فارس؛ مسئله اینجاست که این قراردادها عمدتا اجرا نمی‌شوند و عملا تسهیلات بانکی صرف مورد مشارکت نمی‌شود، علت نیز روشن است، بانک با ساختار و استانداردهای فعلی یک ماهیت ربوی دارد، برای این خلق شده است که پول بدهد و بهره ثابتی بگیرد.

منتهی فرق نظام بانکی ما با بانک‌های غربی این است که همان ماجرای پرداخت پول و دریافت بهره اتفاق می‌افتد، اما یک سری فرآیندهای دیگری که همان عقود مشارکت هستند به این معادله اضافه شده است.

بانک‌ها تحت عنوان مشارکت تسهیلات پرداخت می‌کنند، اما چون امکان مشارکت واقعی ندارند، به مشتری وکالت می‌دهند که بسیاری از امور را از جانب بانک انجام دهد.

از دیگر سو، چون نرخ سود در ذات و فلسفه بانک مسئله‌ای ثابت است، مفهومی به نام صلح نیز وارد عقود شده است تا مشکل شرعی تسهیلات کاملا برطرف شود. بانک و مشتری، سود و زیان بیش از نرخ معین را به یکدیگر می‌بخشند، لذا عملا بانک تسهیلاتی را پرداخت و بهره ثابتی را دریافت می‌کند، همانگونه که بانک‌های غربی عمل می‌کنند، اما یک سری کاغذبازی و بازی با مفاهیم فقهی در فرآیند دخیل است!

اجرا نشدن عقود، یک بحران دیگر نیز خلق کرده است و آن ربای بین بانکی و ربای بین بانک مرکزی و بانک‌ها است، ناتوانی مشتریان در بازپرداخت تسهیلات و ناتوانی بانک‌ها در اجرای شروط مندرج در قراردادها برای تصاحب مورد مشارکت(چون اساسا در بسیاری از موارد مورد مشارکتی وجود ندارد) باعث می‌شود ترازنامه بانک‌ها دچار کسری شود و آنها به ناچار مجبور به استقراض از بانک‌های دیگر یا بانک مرکزی با بهره مشخص می‌شوند، در این استقراض دیگر هیچ عقد و قرارداد و… شرعی وجود ندارد و کاملا ربوی است.

لذاست که ربای اصلی نه میان بانک و مشتری، بلکه در سیستم بانکی اتفاق می‌افتد و کل اقتصاد را به فساد می‌کشد، پولی که از محل کار و تولید اضافه نشود و صرفا از محل قرض افزایش یابد، مصداق عینی رباست و نابودی کار و تولید را در پی دارد.

برای رهایی از این بحران ربا چاره‌ای جز رهایی از بانک نیست، وظیفه اعطای قرض‌الحسنه به صندوق‌های قرض‌الحسنه، وظیفه فروش اقساطی به شرکت‌های لیزینگ و وظیفه مشارکت باید به شرکت‌های سرمایه‌گذاری محول شود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. ما ناهار خود را مدیون نانوا و قصاب نیستیم
    ما ناهار می خوریم زیرا آنان به دنبال سود خود هستند(!)
    آدام اسمیت
    _____________________________________

    دوست عزیز …. سید بزرگوار .. هرچند که قبلا بنده و به صورت خصوصی باشما ارتباط برقرار کردم که باهم بیشتر صحبت کنیم … ومطابق همیشه شانس بد و بخت کج ماست که نمیدونم چرا هیچوقت موفق نمیشم با هیچ یک از عزیزان تماس بگیرم …
    اما تشکر میکنم از بابت توضیحاتتون …

    ولی …

    ولی ولی ولی …. باعرض معذرت … چون بانک ها به هیچ عنوان ماهیت واسطه گری و دلال گونه هم ندارن که بخوایم بگیم ماهیت بانک پول دادن و بهره گرفتن هستش …!!!

    پس در کنار همه فرق های خوب و بدی که بانکداری حدود35 بانک و موسسه مالی و اعتباری ما در ایران با تمام بانک های دنیا که نمیگم چندتاهستن … و اساسا بهتره برا حفظ آبروی خودمونم که هست چیزی از نسبت گیری بانک های ایران و خارج ایران نگیم …

    ولی چه شما یا سایر عزیزان قبول بفرمایین چه نه … متاسفانه یا خوشبختانه شباهت ژنتیکی تمام بانک ها.. ماهیت همه این نهادها حتی ذات و حتی سلول های خاکستری بنیانگذاران بانک ها

    خـــــــــــلـــــــــق پــــــــــــــــــــول

    هست نه واسطه گری و دلالی که بازم بگیم جهنم و ضرر …س..گ… خورد !!!

    حالا من و شما صدتا فرایند و برآیند و برجام و فرجام بهش اضافه هم بکنیم یا شما تا صدسال دیگه به عنوان یه کارشناس دارای تحصیلات عالیه اقتصاد به بنده بگی بانک های مشارکتی هستند ولی خدالعنت کنه این شیطون رجیم رو که نمیذاره بانک هامون مشارکت هرچه بیشتر تو قراردادها داشته باشن .. بنده هم به عنوان یه بی سواد تو علم اقتصاد دنیا و اقتصاد کلان میگم : خـــیــر

    چون اولا : همینکه خلق پول به دست بانک هاست دقیقا نکته شرک و مشرک بودن بی شک بانک هاست !!! پس لطفا شما سید بزرگوار نگو طفلکی بانک که نمیتونه مشارکت داشته باشه !!!

    ودوما : از جنبه ای دیگه یعنی از نظر حکمت و نه فلسفه … که خدا برکت رو با قدرت تصاعد 699 برابر که عمرا اگه اقتصادی توی دنیا بتونه با این قدرت تصاعد تضمین کنه که خدا میگه از دل یه دانه گندم و 700 برابر … خلاصه هیچ وقت ذات حکمت نه تنها مغایرتی با شرع نداره که برعکس میگه اگه به جای مشارکت و شرکت داشتن و شریک شدن و نهایت به شرک رسیدن …

    مـــــــــعــــاونــــــتــــــــــ …داشتی یکی میشه 700 تا … که بازهمین معاونت هست که انتها به خلیفه اللهی در زمین میرسه نه مشارکت …

    درمورد واژه صــــلــــــح هم خداخیرت بده که شما لاقل اینو گفتی ..

    چون ماهم هرجای زیارت عاشورا نگاه کردیم ندیدیم جاییش نوشته باشه صلح (!) ..
    که اتفاقا بلند بلند این جمله رو میگیم که
    انی … لمن … و حرب لمن حاربکم (!) …

    حالا بازم به ادبیات اقتصادی و بانکی … اگه کسی فکر کرده پول فیزیکی و کافذی که خودش همینجوری سرتاپا سندی مکتوب از بدهی دولت ها و کشورها هست … با پول الکترونیکی و موبایلی و اینترنتی و اونترنتی و … یکی هست و هردوتاشون یکی هستن … متاسفانه بازم اشتباه کرده چون همین پولای اینترنتی و اونترنتی سند بدهی بانک ها هستن که برای ترازهاشون زحمت میکشن و یه عدد مینویسن و با فشار دادن کلید 0 کیبورد و نگه داشتنش به اندازه یه قهوه ریختن بی انتها صفر جلوی عدد خلق میکنن و آخرشم میگن : مادچار کسری بودجه شدیم !!!!..
    حتما بقیه مردم هم دچار آلزایمر برعکس و زیادی هوش شدن؟؟؟ !!!!…

    لذا ربای واقعی و اصلی رو بانک ها باخلق پول انجام میدن که توی دنیای محدود … با منابع محدود … خلق پول نامحدود میکنن و توی روز روشن کسی هم پیدا نمیشه بهشون بگه اگه نزول خورها و بهره بگیرها عمله شیطانن … شما 35 بانک ها و موسسات خود شیطان هستین !!!

    به قوله : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ !!

    و به قول شاعر از جعل واژه ها و جعل حق و باطل دیگه به تنگ اومده که میگه:

    آه ای واژه شوم
    خو نکرده ست دلم با تو هنوز
    من پس از این همه سال
    چشم دارم در راه
    که بیایند عزیزانم آه!…
    من نمیدانستم معنی هرگز را …
    تو چـــرا بازنگشتی دیگر ؟…

    یا شایدم …
    به قول پدر خودم که نه اقتصاد میدونه نه گول اقتصادو آدام اسمیت ومیخوره …
    که همیشه میگه :
    پسر جون
    این خرجت و خرجامون نیست که کمر میشکنه …. این برج و برجامون هست که کمرشکنه!!!
    حالا منم موندم به خرجام نگاه کنم یا به برجام ؟؟؟!!!

    یاعلی…