با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
یادداشتی بر مصوبه حذف سود و جریمه مرکب

یادداشتی بر مصوبه حذف سود و جریمه مرکب

حسین‌زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از تأیید مصوبه مجلس درباره حذف سود و جریمه مرکب از تسهیلات بانکی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

1. مجمع تشخیص مصلحت نظام ،‌یک نهاد فراقوه‌ای برای نظارت بر مسیر صحیح تصمیمات است. نکته مهم در این میان نقش نظارت کلان‌نگر و بنیادی این مجمع نسبت به نقش تفکیکی و خرد نگر کمیسیون‌های مجلس است. اما متاسفانه این نقش آنطور که باید و شاید اجرا نشده و صرفا به تحلیل روبنایی قوانین می‌پردازد. این بدان معنا است که مجمع تشخیص مصلحت نظام خروجی مورد توقع را ندارد.

2. از آنجا که مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نهاد جکومتی است، می‌بایست تصمیمات فقهی آن نیز بر پایه فقه حکومتی اتخاذ شود، حال آنکه عدم اشراف کامل به فقه حکومتی و عدم تدوین کامل این فقه، این مجموعه بسیار حساس را در لبه اشکال قرار داده است.

3. بنا به فرموده امام خامنه‌ای (مدظله) انقلاب اسلامی،‌می‌بایست تبدیل به تمدنی نو بشود. و این بدان معنا است که مجمع تشخیص مصلحت نه تنها باید از گارد ریل مطابقت باشرع آن هم الگوی حکومتی فقه صیانت کند، بلکه می‌بایست، آنچه که می‌تواند مسیر ساخت تمدن نوین را منحرف یا کند کرده را به طور دقیق شناسایی کرده و گارد ریلی برای آن تعریف کند.

4. مصوبه حذف سود و جریمه مرکب نه تنها به خودی خود دچار اشکالات فراوان است بلکه از آنجا که محیط امنی برای ادامه کار پول بدون پشتوانه و تطهیر باقی عملیات بانکی پدید می‌آورد با گاردریل تمدن نوین برخورد می‌کند.

5. مراجع بزرگوار در مورد خلق پول و اکل مال به باطل بسیار هشدار داده اند. نیاز است تا قوانین پایه‌ای تر و مهمتری مانند تعریف پول و موضوع خلق نقدینگی زودتر از جزئیاتی مانند سود و جریمه بررسی شوند.

6. بدانیم که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کشورهای متخاصم در کشور هدف تغییر اولویت‌هاست. ابلیس نیز استاد این کار است. آیا ما با تغییر اولویت‌ها و نشناختن اولویت اصلی دچار بازی پیچیده ابلیس شده ایم یا دشمنان کشور؟

صحنه جنگ با خدا نیاز به آرایش صحیحی از نیرو دارد. آن را برهم نزنیم.