با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آخرین توصيه مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی چه بود؟

آخرین توصيه مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی چه بود؟

 همین چند روز پیش بود كه خبر فوت مرحوم آیت‌الله محمدصادق محی‌الدین حائری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز و نماینده پیشین ولی فقیه در استان فارس در تمام رسانه‌ها به صورت گسترده پخش شد.
معلم اخلاق، عالم ربانی و فقیهی كه در خطابه و استفاده از تمثیل‌های متعدد در بیان اصیل‌ترین و عمیق‌ترین مبانی فقهی اسلام شهره فراوان داشت.
از آنجا كه این عالم ربانی یكی از متفكران بزرگ فقه اسلامی كشورمان بودند، لذا سئوالی كه بعد از رحلت ایشان به ذهن می‌رسد این است كه آخرین وصیت و سخن مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی چه بوده است.
در طی چند سال اخیر مرحوم آیت‌الله حائری خطابه‌ها و سخنان فراوانی در بحث مبارزه با اقتصاد ربوی و اصلاح نظام بانكی كشور داشتند به طوری كه در این زمینه كتاب‌هایی نظیر « پول رایج جهانی و احیای پول اسلام» و «در اسلام پول کار نمی‌کند» نیز به رشته تحریر درآوردند.
طی یكی دو روز اخیر، در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی مطلبی به نقل از احمد توكلی درباره آخرین وصیت و سخن آن عالم ربانی دست به دست می‌گردد كه در آن تأكید بر این نكته دارد كه مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در واپسین لحظات عمرش نیز بر لزوم عبور از اقتصاد ربوی و گسترش اقتصاد اسلامی و همچنین حركت به سمت علوم انسانی اسلامی تأكید دارد.
طبق این نوشته‌ها، یك روز قبل از اینكه حال آیت‌الله حائری شیرازی وخیم شده و هوشیاری خود را از دست بدهد، احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و آیت الله میرباقری، نماینده خبرگان رهبری برای عیادت بر بالین وی حاضر می‌شوند.
در آن لحظات آن عالم ربانی تمام توان خود را جمع كرده و با صدای نحیفی به این دو نفر توصیه‌هایی می‌كند و نخست خطاب به آیت‌الله میرباقری می‌گوید: «علوم انسانی غربی که مبتنی بر انسان شناسی غربی است شرک است و ما باید به جدیت به سوی تولید علوم انسانی اسلامی برویم».
در ادامه رو به سمت احمد توكلی كرده و ادامه می‌دهد: «باید از اقتصاد ربوی عبور کنیم و اقتصاد اسلامی را که مبتنی بر پول اسلامی است حاکم کنیم».
این‌ها بخشی از خواسته‌های مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی بود که از وقتی به قم بازگشت در هر محفل و مجلسی بر آن تاکید می‌کرد و برای عملی شدن آن راهکار ارائه می‌داد.

منبع ایکنا