با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بررسی و تحلیل/ پدیده نو ظهور کریپتوکارنسی ها (رمزارزها) و سیاستگذاری

بررسی و تحلیل/ پدیده نو ظهور کریپتوکارنسی ها (رمزارزها) و سیاستگذاری

بخش اول…

هر پدیده ای برای پذیرش و یا عدم پذیرش در وهله ی اول نیاز به شناخت دارد. اینکه چیست و چگونه پدید آمده و هدف از ایجادش چه بوده. دراین مقاله که گزیده ای از کتاب کریپتو کارنسی ها از مکتوبات نهضت است درباره این پدیده نوظهورصحبت خواهیم کرد.

چه کسی بیت کوین را ابداع کرده است؟

خالق بیت کوین به صورت رسمی فردی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است. که تاکنون جز یک نام اثری از او دیده نشده است. و از همین روست که برخی معتقدند بیت کوین پروژه دولت آمریکاست. برخی دیگر بیت کوین را پروژه ان اس ای می‌دانند. درهر صورت بنا به گستردگی پروژه امکان خلق آن توسط یک نفر از نظر کارشناسان مردود است و می‌بایست شرکتی بزرگ یا مجموعه دولتی آن را ایجاد کرده باشد.

چه کسی آن را سیاست گذاری می‌کند؟

رمز ارزها در دو حوزه قابل تحلیل هستند. سایبر و اقتصاد. در بعد سایبری از قاعده زنجیره بلوک و رمزنگاری استفاده می‌کنند که این قوانین ثابت و غیر قابل تغییر هستند. در بعد اقتصاد نیز مبتنی بر اقتصاد متعارف بوده و بنیاد جدیدی در این عرصه ایجاد نکرده‌اند. لذا می‌توان گفت ازاین زاویه سیاست‌گذاری آن اکنون در دست کسی نبوده و غیر قابل انعطاف هستند.

چه کسی از آن نفع می‌برد؟

رمزارزها به علت تبعیت از قواعد اقتصاد متعارف، دقیقا در حال پیمایش مسیری هستند که اکونومی در طی چند سده گذشته آن را پیموده. از انجا که این مسیر یکبار پیموده شده است و تنها بستر حرکت از دنیای واقعی به دنیای سایبر تغییر کرده است. می‌توان آشکارا دید که در نهایت همان اتفاقی که برای سکه‌ های طلای دولت شهرهای رم افتاد، برای رمزارزها نیز خواهد افتاد.

در صورت گسترش تمایل به این نوع رمزارزها به مرور از تنوع آن ها کاسته می‌شود. و یک یا چند رمزارز محدود باقی خواهند ماند. و از سوی دیگر، استخراج کنندگان آن هم از دست عموم مردم خارج و به چند شرکت چند ملیتی وابسته خواهد شد. و کپیتالیسم همچنان بر ساختار حاکم خواهد بود. پس می‌توان گفت. اصل‌ترین نفع برندگان از رمزارزها هواداران کپیتالیسم( به علت قواعد اقتصادی) و لیبرالیسم ( به علت توزیع پذیری) هستند. و برخلاف انتظار رایج مبنی بر آنکه دولت یا گروه خاصی به عنوان متولیان امر مطرح باشند، تسلط بر این فناوری جدید منحصرا در اختیار اندیشه غربی بوده و خواهد بود.

چه کسی می تواند از هویت پول‌های منتقل شده با خبر شود؟

به دلیل حضور در بستر سایبر، پلیس اینترپل می‌تواند با تمهیداتی همچون تراکنش های انجام شده. و دیگر اطلاعات سایبری از افراد، به هویت افراد دست پیدا کند. در حال حاضر با تحریم افراد ایرانی توسط ایالات متحده این واقعیت که ارزهای دیجیتال به سادگی قابل شناسایی هستند آشکار شده است.

از سوی دیگر برای حفظ محرمانگی کریپتوکارنسی ها استفاده از روش های کمکی در تراکنش‌ های بیت کوین یا حتی ابداع پول‌های دیجیتال جدید که ناشناس بودن در آن ها بیش از بیت کوین است؛ در حال پیگیری است. و نمونه‌‌هایی مانند زیروکوین Zerocoin نیز ایجاد شده است.

همچنین باید توجه داشت که وب سایت‌ رسمی بیت کوی، اعلام کرده که این نقدینگی دیجیتال ناشناس نیست. و از سوی دیگر نیز ویکی لیکس هم اخطار داده که اطلاعات افراد استفاده کننده بیت کوین در معرض دست‌برد سی آی ای و هکرهاست.

چه کسی می تواند بیت کوین را تحریم کند؟

فضای سایبر بر بستر ریاضی بنا شده است. و نظم حاکم بر آن، این امکان را می‌دهد. که در صورت قانون‌گذاری و تمرکز بر یک مسِله، بتوان چهارچوب مشخصی برای آن تعریف کرد. ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به علت مشخص بودن شماره تمامی حساب‌ها(public key) و مشخص بودن گیرنده و فرستنده ارز برای تمامی شبکه ( به خاطر بلاکچین پایه بودن) به سادگی می‌توان حساب‌ها را تحریم یا مسدود کرد. علی خراشادی زاده و محمد قربانیان، اولین ایرانیانی هستند که هدف تحریم های آمریکا در حوزه ارزهای دیجیتالی قرار گرفته‌ اند.

مرکز امنیت آمریکای نوین CNAS ،در گزارش 2020 تهدیدات نوظهوراقتصاد درمواجه با گسترش تسلیحات مالی، به وضوح به این امر اشاره می‌کند. که دولت ایاالت متحده به
عنوان رهبر جهان می‌بایستی با ایجاد نهادی مانند FATF برای اقدام سریع علیه استفاده دولتی توسط کشوهای حامی تروریسم از دسترسی آنها به این ابزار مالی جلوگیری کنند. در حال حاضر ایاالت متحده با ایجاد فهرست تحریم کیف پول‌های مختلفی در سراسر جهان این اقدام را تا حدودی عملیاتی کرده است. و به محض ایجاد (VCATF گروه ویژه اقدام ارزهای مجازی) عملا دور زدن تحریم‌ های رمزارزی سخت‌تراز دور زدن تحریم‌های دلاری خواهد بود. چرا که تمامی تراکنش‌های تمامی رمزاوزها در اختیار همگان قرار دارد.

از سوی دیگر با گسترش استفاده از رمز ارزها، دزدی های دیجیتال در اکوسیستم رمزارزها افزایش یافته. که پلیس بین الملل، با حکم قضایی پولهای به سرقت رفته را مسدود کرده است. گرچه پلیس بین الملل، با حکم قضایی پول ها را به حساب صاحبانشان بازگرداند. اما به علت مسدود شدن حساب‌ ها(والت‌ها) امکان استفاده ان نیز توسط ان هکرها وجود ندارد.

هدف از ایجاد رمزارز چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت رمزارزها با ارزهای سنتی را می‌توان عدم وجود بانک مرکزی و کنترل فعال دانست. رمزارزها با هدف خارج کردن کنترل پول و قدرت خلق پول از دست دولت‌ ها ایجاد شدند. با توجه به گفته تافلر در تبدیل شدن دنیا به یک دهکده، کسینجر، استراتژیست امریکایی، راهکار کنترل دنیا را به دست گرفتن پول جهانی می‌داند. از همین رو در برهه ای با استراتژی ایگنوتوس و در برهه فعلی با رمزارزها عملا در پی تضعیف قدرت دولت‌ها به وسیله سلب کنترل پول توسط دولت ها هستند. ازآنجا که اقتصاد سرمایه‌گرایی شمولیت یافته، سلب کنترل پولف که در این الگو از اقتصاد به مثابه خون برای بدن بوده، گام مهمی در کاهش قدرت کشورها محسوب می‌شود.

رمزارز چیست؟

ارز رمزنگاری شده نوعی از پول بدون پشتوانه(کارنسی) است که ارزشی شناور دارد. این پدیده بر بستر بلاکچین تحقق می‌یابد. برای تقرب به ذهن می‌نوان گفت نسبت کریپتوکارنسی ها و بلاکپین، همانند نسبت ایمیل به اینترنت است. بلاکچین بودن رمز ارزها آن ها را نیازمند پردازش مسائل پیچیده ریاضی برای استخراج واحدهای جدید می کند. تمامی رمزارزها مبتنی بر بلاکچین هستند.

ناتالیا کسپراسکای؛ یکیی از موسسان کسپراسکای در سخنرانی خود در دانشگاه ایتمو در سنت پطرزبورگ ادعا کرد. که بیت کوین برای تامین مالی پروژه های جاسوسی آمریکا و انگلیس در سراسر جهان طراحی شده است. کسپراسکای معتقد است که این تکنولوژی درست مثل اینترنت، جی پی اس و تور، خصوصی سازی شده است. در واقع این ارز دیجیتال نسخه دوم دلار(دلار 2 ) است. چراکه نرخ آن توسط صاحبان بورس ها کنترل می شود. این ادعای کسپراسکای، با معرفی پیشنویس برنامه دلار دیجیتال بر مبنای بلاکچین به حقیقت نزدیک تر شده است.

ویتالیک بوترین موسس رمزارزها معروف اتریوم، بیت‌کوین را اینگونه معرفی می‌کند:” یک ارز دیجیتال است. هیچ پشتوانه ای ندارد. با ارزش است، چون مردم به آن اعتماد دارند، مثل پیزهای کلکسیونی. شبکه ای از کامپیوترها وجود دارد که از یک برگه اکسل جهانی نگهداری می‌کند که در داخل آن‌ نوشته شده است هر نفر چند سکه دارد. مردم آن را جالب می‌دانند چون هیچ نهاد متمرکزی این شبکه را کنترل نمی‌کند. بنابراین هیچ گروهی از افراد وجود ندارد که به سادگی بروند و برای دوستانشان واحدهای جدیدی از پول صادر کنند. یا برای مقاصد سیاسی قوانین ان را دستکاری کنند.”

وضعیت در جهان طبق نظرات جهانی

پل کروگمن، برنده نوبل اقتصاد، ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی:
بیت کوین شیطان است-حاال که همه مباحث به نقاط قوت اقتصادی بیت کوین معطوف شده اند. آیا قرار است این پدیده با همین نگاه مثبت کار کند؟ من باید اذعان کنم که نسبت
به این موضوع عمیقا بی اطمینان هستم.

رابرت شیلر، برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه ییل، ۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی: بهترین مثال برای یک حباب احتمالی در حال حاضر بیت کوین است.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه، ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی:
چین ارزهای رمزنهاد را به عنوان شیوه پرداخت نپذیرفته و استفاده از تکنولیوژی ارزهای دیجنالی را ممنوع کرده است. دیدگاه ما نیز مانند چینی ها است. بیت کوین یک طرح
هرمی (پانزی) است که هر زمان امکان فروریختن آن وجود دارد.

بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزو آمریکا، ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی:
بیت کوین در حال تلاش برای جایگزین ساختن سیستم ارزی رایج، امحای قوانین موجود و زدودن دخالت دولت است. من گمان نمی کنم تحقق این آرمان یک موفقیت باشد.

وارن بافت، سرمایه دار مشهور، ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی:
مردم و برخی از وال استریتی ها از صعود نجومی قیمت این پدیده هیجان زده شده اند. نمی توان بیت کوین را قیمت گذاری کرد؛ چراکه این ارز دیجیتالی یک دارایی ارزش ساز نیست.
بیت کوین یک حباب واقعی است.

جوزف استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد و استاد دانشگاه کلمبیا،۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۷
موفقیت بیت کوین تنها به خاطر امکان دور زدن قوانین و فقدان نظارت است. بنیابراین از نظر من این پدیده غیرقانونی محسوب می شود. بیت کوین در حقیقت هیچ گونه کارکرد
اجتماعی مفیدی ندارد.

رئیس هیات مدیره جی پی مورگان، جیمیه دیمون
بیت کوین یک کلاه برداری بزرگ است.


جیمز ریکاردز نویسنده کتاب معروف جنگ ارزی:

بلاکچین متکی یر زیرساخت های حساسی همچون سرورها، شبکه های ارتباطاتی، نظام بانکداری و شبکه انتقال نیرو است. که همه آن ها تحت کنترل دولت است و این راه ردیابی و
کنترل آن ها است.

کتاب کریپتوکارنسی ها را از اینجا دانلود کنید