با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

بانکداری کشور “‌ربوی” است

به گزارش فرهنگ به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود به بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی کشور با حضور حسینی وزیر اقتصاد، غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت و بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پرداختند.

در این جلسه حجت‌الاسلام محمد‌حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به نقش بانکداری بدون ربا در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بانکداری بدون ربا و بدون بهره از سال 1362 در کشور اجرا می‌شود که اجرا این روش بانکداری توقع همه جامعه و به خصوص متدینی است.

وی با طرح این سؤال که در این 29 سال بانکداری بدون ربا برای اقتصاد ما چه کرده است؟ گفت: اصل قانون بانکداری بدون ربا یک قانون مترقی است و هیچ گونه ایراد فقهی نیز به این قانون وارد نیست‌ اما همین قانون مترقی امروز به دلیل سیستم عملیاتی نامناسب این شبهه را وارد کرده که بانکداری در جمهوری اسلامی ایران یک بانکداری مروج رباست.

نماینده مجلس بر همین اساس تاکید کرد: این روش اقتصاد ما را فلج کرده است و سبب شده که یک قانون فقهی خوب، جامعه بانکی ما را یک جامعه ‌ربوی کرده است که این موضوع به دلیل سیستم عملیاتی غلط است که مروج ربا در جامعه شده است.

حسین‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در یک تحقیق گسترده که از سطح کشور انجام شده و از اقشار مختلف مردم نیز در این تحقیق سؤال شده بود،‌ غالب پاسخ شنوندگان اظهار کردند که بانکداری ما ربوی است که البته این موضوع نه تنها از سوی متدینین بلکه اکثر اقشار مردم به این موضوع اذعان دارند.

وی با تاکید بر اینکه مسئول این موضوع بانک مرکزی است، گفت: طرح تحول نظام بانکی کشور چند سالی اس که مطرح شده اما این طرح تنها در حد حرف است و هیچ کار اساسی در این زمینه انجام نشده است بنابراین با این شرایط ما هیچ بارقه‌‌ای از سوی مسئولین و بانک مرکزی ندیدیم که جمهوری اسلامی ایران را از شبهه رباخواری جدا کند.

منبع: پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی