با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

پیشنهادهایی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

خبرگزاری فارس: پیشنهادهایی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 

خبرگزاری فارس: عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به اینكه در الگوی اسلامی ربا و قرض‌الحسنه مانند دو كفه ترازو عمل می‌كنند در حال حاضر عملیات بانكداری خالی از ربا نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در جمع كارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: با توجه به اینكه در اسلام ربا و قرض‌الحسنه همانند دو كفه ترازو عمل می‌كنند كه نمی‌توانند هر دو كفه با هم بالا بیایند، بلكه بالا آمدن یك كفه باعث پایین آمدن دیگری می‌شود، امكان ندارد با وجود ربا قرض‌الحسنه رشد كند. وی گفت: در حال حاضر در كدام شعبه از بانك‌های موجود كشور سراغ دارید كه یك نفر نیازمند واقعی بتواند 100 هزار تومان قرض‌الحسنه واقعی دریافت كند. آیت‌الله حائری شیرازی افزود: هیچ تعارفی نداریم، وقتی جایگاه قرض‌الحسنه واقعی در بانك‌ها در حد صفر است، بنابراین آنچه می‌ماند ربا است، گرچه نام آن را جعاله و یا سایر عقود اسلامی بگذارند. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: امروز برده‌داری قدیمی منسوخ شده و به جای اینكه یك نفر مالك برده باشد، به جای آن بردگی مدرن به وجود آمده كه كل جامعه برده یك مجموعه كوچك می‌شوند. وی افزود: دو نظام در عالم از نظر اقتصادی تعریف شده یكی چپ و دیگری نظام راست است نظام چپ سوسیالیستی و كمونیستی و نظام راست یعنی سرمایه‌داری و هر دو سیستم برده‌داری مدرن هستند. آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: در سیستم چپ مطلب روشن است وقتی مالكیت منحصر به دولت باشد مردم كه حق مالك شدن چیزی را ندارند همانگونه كه برده مالك نمی‌شود اما وضع برده بهتر از چنین مردمی است چون برده‌ها سهمیه مكاتب و كتابت اگر بدهند آزاد می‌شوند اما در نظام سوسیالیستی دولت همواره برده‌دار و مردم برده دائمی هستند.

وی افزود: در نظام سرمایه‌داری سرمایه‌دار همان برده‌دار است و همان گونه كه در قدیم برده‌داران تعدادی كار چاق‌كن می‌خواستند، دولت‌های كوچك نیز در حال حاضر به عنوان حق‌العمل‌ كار نظام سرمایه‌داری عمل‌ می‌كنند و در قالب مالیات و حق‌العمل دولت از مردم وجوهی گرفته می‌شود. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: در نظام سرمایه‌داری، دولت‌ها مردم را تا آخر عمر بدهكار خود می‌كنند و در نظام سرمایه‌داری مرتب مردم زیر قسط بانكها قرار دارند، از قسط خانه، تلویزیون، وسایل و سایر امكانات رفاهی گرفته تا مالیات و حق‌العمل دولت توسط مردم پرداخت می‌شود و در عین حال جامعه هیچ‌وقت از این برده‌داری آزاد نمی‌شود. *ربا خواری برده‌داری جدید آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: رباخواری یك نوع برده‌داری جدید است كه مردم را استثمار می‌كند، در گذشته خود برده كار می‌كرد، امروز پول مردم به عنوان برده برای سرمایه‌دار كار می‌كند. وی گفت: امام راحل گفت، پول در اسلام كار نمی‌كند و كاری كنید كه پول مستقلاً كار نكند. وی با اشاره به جلسه با كارشناسان وزارت اقتصاد در حضور آیت‌الله رضوانی از افراد مؤثر تدوین قانون بانكداری بدون ربا گفت: تعداد قابل توجهی كارشناس در آن جلسه حضور داشتند، گفتم آیا شما می‌توانید قول دهید و امضا بدهید كه در بانكداری اسلامی پول كار نمی‌كند كه آنها همه گفتند، نمی‌توانیم چنین اطمینانی به شما بدهیم. وی گفت: هیچ‌ كارشناسی هنوز نمی‌تواند شهادت دهد كه در بانك‌های كشور پول كار نمی‌كند و اگر یك نفر آمد و شهادت داد كه پول در بانك‌ها كار نمی‌كند، من به او جایزه می‌دهم. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: در حالی كه امام خمینی گفته بود در اسلام پول كار نمی‌كند، حال این دو مسئله را كنار هم بگذارید، چه نتیجه‌ای می‌گیرد، چرا این گونه شده، علت چیست و تا مسئله مهم كار كردن پول در كشور حل نشود، نمی‌توانید ریشه رباخواری را در كشور بخشكانید. * كاركرد پول گره زیرین حذف ربا آیت‌الله حائری شیرازی با ذكر مثالی در این باره گفت: جعبه زولبیا كه توسط قناد گره زده می‌شود،دارای دو گره است كه تا گره بالایی باز نشود، گره زیرین باز نخواهد شد. در مورد ربا و بانكداری نیز تا مسئله مهم كار كردن پول حذف نشود، مشكل ربا در كشور حل نخواهد شد. وی افزود: نخستین گام این است كه سكه طلا پشتوانه اسكناس كشور شود، یعنی گفته شود، اسكناس الف یك دهم اسكناس ب یك صدم و اسكناس ج یك هزارم یك سكه تعریف شود و خزانه‌دار بانك مركزی ابتدا پشتوانه پول را دریافت كند، سپس اسكناس بپردازد و این همان باز كردن گره اول است. این استاد حوزه علمیه خاطرنشان كرد: شما قبل از این كه پول را به حالت اولیه پول رایج اسلام برگردانید، می‌خواهید ربا را بردارید و این كار نشدنی است. * یك میلیون تومان جایزه برای پیشنهاد عملی حذف ربا آیت‌الله حائری شیرازی تاكید كرد: بنده یك میلیون تومان جایزه برای كسی در نظر گرفته ام كه بتواند گره اول حذف ربا از بانكداری را رائه كند. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود: امكان ندارد گره ربا در جامعه باز شود، قبل از اینكه گره پول (تعریف) باز شود. حال اگر اسم ربا را حذف كرده و اسم آن را مضاربه‌ گذاشته‌اید، نمی‌توانید خود را گول بزنید، تغییر اسم تغییر ماهیت نیست. اسلام با حساسیت روی این مسئله اسم ربا را گذاشته است با سیستم كنونی آدم پول‌دار هر روز پول‌دارتر و آدم فقیر هر روز فقیرتر می‌شود. وی گفت:‌ شما یك نفر را به من نشان دهید كه حتی در یك ثانیه ربا ندهد، مثلاً وقتی سوار آژانس مسافربری می‌شوید یك قسمت از حق‌العمل این راننده بابت بهره پرداخت وام بانكی پرداخته می‌شود و امروز نان اكثر مردم در متن بهره‌ قرار گرفته است. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود:‌ قیمت جنس گران نمی‌شود، بلكه پول ارزان‌ می‌شود، علت این است كه بین نسبت اسكناس و كالای موجود تعادل حفظ نشده و مقدار بیشتری اسكناس چاپ شده است، در حالی كه كالا زیاد نشده و این تسهیم به نسبت می‌شود كه باعث می‌شود، مثلاً حجم اسكناس 4 برابر حجم كالای موجود باشد كه قیمت اسكناس یعنی ارزش آن یك چهارم می‌شود كه باعث تورم خواهد شد. *آوردن پول اعتباری بدون لوازم جانبی آیت‌الله حائری شیرازی افزود: آنهایی كه پول اعتباری را اختراع كردند، یك قوانین دیگری نیز به صورت جانبی گذاشته‌اند، اما در كشور ایران رسم براین است، از هر قاعده بازی یك چیزی وارد می‌شود و لوازم آن قواعد رعایت نمی‌شود. وی گفت: آنهایی كه مساله تولید داخلی را پشتوانه اسكناس كردند، قواعد بازی را رعایت می‌كنند، اما ما به قدر حقوق كارمندان اسكناس می‌دهیم و اگر حقوق دو برابر شود دو برابر نیز پول می‌دهیم كه با این ترتیب فرد می‌تواند نصف دفعه قبل جنس خریداری كند. * با خلق پول هیچ كشوری ثروتمند نمی‌شود آیت‌الله حائری شیرازی تصریح كرد: مگر می‌شود یك كشوری با خلق پول ثروتمند شود و مشكل آقایان امروز همین است. وی افزود: اگر اسكناس با پشتوانه سكه باشد، آن موقع خلق پول نخواهد شد و سكه جلوی افزایش بی‌ حدواندازه چاپ اسكناس را می‌گیرد. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود:‌ در حال حاضر اگر هزار میلیارد تومان هم اسكناس چاپ شود، مشكلی ندارد، اما اگر سكه در پشتوانه قرار داشته باشد، گفته می‌شود تعداد سكه‌هایت كجاست و چون تعهد كرده‌ای باید به همان نسبت سكه در بانك مركزی ودیعه بگذارید. وی افزود: تا مسئله پول حل نشود، برنامه و بودجه و توسعه راهبردی اسلامی ایرانی معنا ندارد. پول مرتب تنزل ارزش پیدا می‌كند، در حالی كه پول باید قوی باشد و پول قوی به چه معناست. آیت‌الله حائری شیرازی گفت: طبق آیه قرآن ولایت كفر بر مسلمانان ممنوع است آیه «ولن یجعل الله للكافرین علی المومنین سبیلا» شما كه نمی‌خواهید ولایت كفر بر سر مسلمانان باشد، در حال حاضر شما نفت مسلمین را می‌دهید و به دلار تبدیل می‌كنید. * اعتبار دلار به خریدار است نه مشتری وی تأكید كرد: اینكه می‌گوییم دلار نباشد، نه اینكه به جای آن یورو باشد كه بدتر است، در واقع شما و مردم كشورها به دلار اعتبار می‌دهید. اعتبار دلار به خریدار است نه به منتشر كننده، چون معنای پول اعتباری همین است، خریدار به آن اطمینان دارد و هیچ اعتباری به جز اعتبار خریدار در مورد پول وجود ندارد و اگر سؤال شود، قیمت پول خارجی چقدر است از شما سؤال می‌كنند، چقدر آن را قبول دارید و این باعث تنزل و ترقی قیمت می‌شود. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: شما نفت خود را می‌دهید، دلار می‌گیرید و با دلار او خرید می‌كنید، اما او كه خریدار نفت شماست، ریال شما را قبول ندارد. یعنی(هَا أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلا یُحِبُّونَكُمْ) شما او را دوست دارید، اما او شما را دوست ندارد. آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: تاكنون كسانی در ادارات حضور داشته‌اند كه صحبت‌های غربی‌ها را مانند وحی منزل قبول می‌كردند و هر فرمولی كه بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول بگوید، می‌پذیرفتند، اما منظور از توسعه راهبردی اسلامی ایرانی این است كه از دست این وحی‌ها جدا شویم. * آنقدر كه حرف غربیها را قبول داریم خودشان قبول ندارند وی گفت: آنقدر كه ما به حرف‌های غربی‌ها اعتقاد داریم، خودشان به حرف‌های خود مقید نیستند، اما دكترهای ما كه این مسایل را آموزش دیده‌اند، به آن مقیدند و آنها چون این حرف‌ها را خلق كرد‌ه‌اند، روی آن بحث می‌كنند، اما ما بدون چون و چرا آن را می‌پذیریم. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود: در حال حاضر اكثر دكترهای شما هم مقلد هستند و تولید علم ندارند، یك مشت فرمول در ذهن آنهاست كه فكر می‌كنند، حقیقت یعنی همین است. وقتی می‌گوییم پول این (با پشتوانه سكه) هست، می‌گوید نمی‌شود، بنابراین برای توسعه راهبردی اسلامی ایرانی باید اول از واژه «نمی‌شود» بیرون بیاید. بعد می‌گوید با علم نمی‌توان مقابله كرد. آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: من نمی‌گویم با علم مقابله كنید كه مقابله با علم غلط است و علم تجربی است، اما اقتصاد جزء علوم انسانی است. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: دانشمندان این علوم به قدری كه انسان را می‌شناسند، علوم انسانی هم به اندازه همان شناخت آنهاست و به قدری كه نسبت به انسان جاهل هستند، علم آنها نیز جهل مركب است. علم ساینس(تجربی) است، علم ناولج(دانش) نیست. وی افزود: چون اقتصاد برای انسان است، نمی‌توان گفت انسان در خدمت اقتصاد قرار دارد، همان گونه كه آقای عسگری كتابی برای مجاهدین آن زمان نوشت و گفت اقتصاد برای انسان است، نه انسان برای اقتصاد. پس اول انسان،اخلاق، نظام و تكامل او تعریف شود، تا اقتصاد قابل تعریف باشد. عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: میرفندرسكی در قصیده‌ای گفته «چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی/ صورتی در زیر دارد هر كه بر بالاستی/صورت زیرین اگر بر نردبان معرفت/در رود بالا همان با اصل خود یكتاستی/ این سخن را در نمی‌یابد فهم فهم ظاهری /گر ابو نصر ستی و گر بوعلی سیناستی/ جان عالم دانمش گر فهم جان داری زتن/ بی شریك و بی نظیر و واحد و یكتاستی» انسان این است تكامل انسان یعنی آن مرتبه. اقتصاد انسان باید بر مبنای این شناخت باشد. وی در مورد اینكه رونوشت برابر اصل است، گفت: این مطلب را اروپا می‌دانست كه انسان صورت زیرین است كه اگر از نردبان معرفت بالا رود، با اصل خود یكی است. آیت‌الله حائری شیرازی افزود: در اسلام در مورد انسان گفته می‌شود، حتی یك ذره ظلم نباید به كسی بشود، چون وقتی حق یك مظلوم برگردن ظالم پیدا شد، او را به درگاه خداوند راه نمی‌دهند، همانند اینكه نگهبان ادارات وقتی فرد غریبه می‌خواهد وارد شود، می‌گویند هماهنگ نشده و راه نمی‌دهند، فرد ظالم نیز كه حق‌الناس بر گردن دارد، به درگاه خدا راهی ندارد. وی افزود: چگونه است كه دولت ها پول مردم را برمی‌دارند و این حق‌الناس به حساب نمی‌آید، طرف جنس داده و پول گرفته ارزش پول كم و قیمت جنس بالا رفته، در عین حال كه پول در جیب مردم است، اما با اقدامات دولت‌ها ارزش این پول كم و زیاد می‌شود و این یعنی از جیب دیگران برداشتن است. * ارزش دینار اسلامی 1000 سال ثابت ماند آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه با ذكر مثالی گفت: پدر ما حدود 90 سال پیش خانه‌ای با 20 اتاق، زیر زمین و حیاط در شیراز به قیمت 75 تومان خرید كه ما در آن بزرگ شدیم، در حالی كه چند وقت قبل من به مشهد رفتم و مقداری عناب خریدم، 1800 تومان بود، وقتی شمردم 20 عدد بود، هر عدد 90 تومان شده بود، یعنی ارزش پول آنقدر ظرف 90 سال كم شده كه یك دانه عناب از یك منزل با 20 اتاق بیشتر شده است، در حالی كه در اسلام دینار اسلامی هزار سال بر آن گذشت، اما همچنان یك دینار معادل یك گوسفند بود. وی افزود: یك دینار اسلامی یك مثقال طلا بود، در حال حاضر كاهش ارزش پول به جایی رسیده كه در بسیاری اوقات طلا در معدن در كوه وجود دارد، اما هزینه استخراج بیشتر از درآمد آن است و به هر شركتی كه گفته می‌شود، این طلا را استخراج كنید، وقتی وارد كار می‌شود ورشكست می‌شود و این خاصیت پول اعتباری است، اما پول صدر اسلام كه ذاتا ارزش داشت، اگرچه هزار سال از آن می‌گذرد، ما همچنان یك دینار معادل یك گوسفند است، اگر پول وصل به طلا و سكه طلا باشد، پول با بالا و پایین آمدن به طلا هماهنگ خواهد شد. آیت‌الله حائری شیرازی تاكید كرد: متأسفانه فقهای ما چون كاربردی نبودند اعلام می‌شد، اگر كسی مهریه زن خود را براساس طلا قرار دهد، این درست نیست، چون قیمت طلا بالا و پایین می‌رود و مرد دچار غرر و ضرر می‌شود، باید این مهریه تبدیل به پول شود، در حالیكه امام خمینی می‌گوید اگر فقیه نتواند فقه اسلامی را بین اقتصاد غرب و شرق معین كند، به حقیقت فقیه نیست. عضو مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: اگر مهریه زن در 20 سال قبل به ریال مشخص شده و امروز بخواهند با تورم آن را پرداخت كنند، حوادث تلخی پیش می‌آید، بنابراین باید چیزهایی در اسلام وارد شود كه آن طرف نتیجه نیز درست باشند. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: من نمی‌گویم یك ذره خلاف علم تجربی حركت كنیم، اما در علوم انسانی آنچه كه از غربی‌ها آمده نباید به منزله وحی‌منزل تلقی شود. وی گفت: اگر روضه خوان در محرم اعلام كند، جگر امام حسن(ع) براثر سم وارد تشت شد و مرادش استعاره است، همان گونه كه در روز جنگ بدر وقتی سربازارن مشرك به پیكار آمدند، پیامبر(ص) فرمود قریش پاره‌های جگرش را برای شما فرستاده و یا مادر به بچه می‌گوید پاره جگرم یا گفته می‌شود، خونی كه خورده بود در همه عمر از گلو بریخت اینها همه استعاره است وگرنه امام كه خون نمی‌خورد، حال اگر این مسائل را كه در حیطه علوم انسانی است بخواهیم با محك علوم تجربی سنجش كنیم، فردی كه در روضه حاضر است، می‌گوید كبد چه ارتباطی به معده دارد كه بخواهد جگرش وارد تشت شود، در حالی كه اینجا مراد استعاره است و می‌خواهد احساسات مردم را تحریك كند. وی تأكید كرد: مسیحیت قدیم كرویت زمین را انكار كرد و همین انكار علوم تجربی باعث برانداخته‌شدن مسیحیت شد، ما هم اگر خلاف علوم تجربی رفتار كنیم، روحانیت می‌افتد، اسلام چیزی غیر علمی ندارد. وی گفت: نسبت به علوم انسانی غرب می‌توان تشكیك وارد كرد و دانشمندان علوم انسانی غرب هیچ ادعایی ندارند و خودشان می‌گویند انسان‌شناسی ما قراردادی است، این اندازه شناخت امروز من از انسان است كه مبنای علوم انسانی دیالكتیك قرار گرفته است و بستگی به این دارد كه در بحث انسان‌شناسی به كجا برسیم منشاء استاندارد در علوم انسانی وجود ندارد. آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: من 100 هزار تومان جایزه می‌دهم به كسی كه یك مطلب علوم انسانی بیاورد كه در آن این جمله به قول فلانی وجود نداشته باشد، اما اگر در علوم تجربی گفته شود زمین می‌گردد بنا بر قول فلانی یا جاذبه وجود دارد، بنا بر قول فلانی به شما می‌خندند. وی گفت: در علوم انسانی حتی یك مورد نیست كه قول بدون قائل باشد، پس علوم انسانی دیالكتیك است. عضو مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: در اسلام بحث انسان‌شناسی از قرآن گرفته می‌شود، اما روش برخورد با مسائل علمی است و این انسان‌شناسی مبنای كار است، شاكله علوم انسانی علم است، یعنی ساینس است و باید برای علوم انسانی مبنای علمی بیابد. * علم انسانی غرب مفتی در اختیار ما است حائری شیرازی افزود: متأسفانه علمای اسلامی برای علوم انسانی اسلامی قوی ظاهر نشدند و پوشش علمی برای گفته‌های خود نیاوردند و علم یا همان ساینس به طور مفت در اختیار ما قرار گرفت و ما به تنبلی و مفت خواری عادت كردیم، دیگران علم خلق كردند و ما مصرف كردیم مثل این كه كارخانه‌های آنها تولید كردند و ما مصرف كردیم. عضو مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: ما هر چه می‌خوریم، از چوب تنبلی خودمان است علت این است كه علوم انسانی غرب مفت به دست ما رسیده است باید به خود فشار آورده و علوم انسانی برمبنای قرآن را یاد بگیریم. وی افزود: ما مثل بچه‌های تنبل سر امتحان هستیم كه از روی دست بغل دستی خود نگاه می‌كند و تمام كارهایی كه كردیم نگاه از بغل دستی بوده است. آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: به طور خلاصه اگر برای الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت بخواهیم قدمی برداریم، اول پول اسلامی باید درست شود كه این موضوع موضوع است و سپس حكم آن یعنی براندازی قوا مطرح می‌شود و پس از آن حكم قرض‌الحسنه احیا می‌شود، اگر ربا برانداخته شود، قرض‌الحسنه پدید می‌آید. وی افزود: ربا و قرض‌الحسنه دو كفه یك ترازو هستند و نمی‌توان هر دو كفه با هم بالا بیایند. * با برچیدن ربا قرض‌الحسنه ظاهر می‌شود حائری شیرازی تاكید كرد: آیا قرض بدون بهره به اندازه 100 هزار تومان در بانك‌های ما موجود است، این امكان ندارد، پس قرض‌الحسنه صفر درصد است و همه بقیه 100 درصد ربا است چرا روزه شك‌دار می‌گیرید، اگر می‌خواهید بهره را براندازید، باید پول با پشتوانه سكه منتشر شود، این اسكناس یك دهم سكه آن یكی یك صدم سكه و دیگری یك هزارم سكه باشد. * حقوق بر مبنای كار نه وقت صرف شده عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: توصیه دوم این است كه اگر می‌خواهید توسعه اقتصادی ایجاد شود باید حقوق برمبنای كار باشد سیستم كارمزدی تعریف شود افرادیكه كار بزرگ انجام می‌دهند، باید مزد بزرگ‌تری دریافت كنند، نه اینكه سیستم روزمزدی برقرار شود. وی افزود: مزد مخصوص آخر كار است تا كار انجام نشود، مزد دریافت نشود، پس بنابراین پول و حقوق باید تعریف داشته باشد كه پول بر مبنای سكه و حقوق بر مبنای كار باشد، در آن صورت ممكن است یك كسی ماهی 10 میلیون تومان و دیگری 200 هزار تومان دریافت كند و یك كسی كه كار نكرده، هیچی دریافت نكند. *انتخاب نمایندگان مجلس بر اساس نظام صنفی آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه توصیه خود به كارشناسان تدوین الگوی اسلامی – ایرانی گفت: توصیه سوم این است كه نمایندگان مجلس تا زمانیكه بر مبنای تقسیمات كشوری انتخاب می‌شوند، هیچ وقت انسان‌های كارشناس وارد مجلس نمی‌شوند، چون كارشناس در سطح روستا و شهرستان پیدا نمی‌شود، بلكه كارشناس واقعی در سطح كشور و از محل نظام‌های صنفی مانند نظام مهندسی، پزشكی، پرستاری و سایر صنوف به دست می‌آیند، اگر این گونه شد دیگر افرادی به نام خیر برای كاندیدای نمایندگی پول خرج نمی‌كند كه بعدا نماینده وام‌دار او شده و آن خیر او را جبران كند، بلكه خود همان نظام صنفی مانند نظام مهندسی افراد كارشناس واقعی را شناسایی كرده و برایش تبلیغات می‌كنند و به مجلس می‌فرستند. وی افزود: در حال حاضر نسبت به كدام نماینده می‌توانید شهادت دهید كه كارشناس واقعی است، به نظر من حتی اگر مدرك دكترا داشته باشد، كارشناس نیست، زیرا از درون صنف به مجلس راه پیدا نكرده، ممكن است دكترای كشاورزی داشته باشد، اما كارشناس كشاورزی نیست و من می‌توانم افرادی را به شما نشان دهم كه مدرك ندارد، اما كارشناس واقعی كشاورزی است، یا كارشناس صنعت و یا كارشناس تجارت. عضو مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: در اسلام گفته می‌شود تجربه فوق علم است، در حالی كه بسیاری از نمایندگان اسم دكتری و مدرك دكتری دارند، اما تجربه عملی ندارند. آیت‌الله حائری شیرازی با ذكر مثالی گفت: مرحوم شهید مهدی عراقی نه تحصیل حوزوی و نه دانشگاهی داشت، اما در دادگاه طاغوت وقتی او را محاكمه می‌كردند، در آخرین لحظات گفتند، آخرین دفاعیات خود را عنوان كن و او با زبان خاص خود گفت: دیدم هر كارخانه‌ای محصولی كه تولید می‌كند، كاتالوگ نحوه مصرف را خودش نوشته ایران خودرو كاتالوگ خودش را می‌دهد و خدا هم كه انسان‌ها را در كارخانه خود درست كرده حق دارد، برای آنچه خود ساخته خودش كاتالوگ بسازد، كاتالوگ انسان همان قرآن است و دانشمندان نمی‌توانند كاتالوگ برای جامعه انسانی بنویسند، این حرف كسی است كه نه تحصیلات حوزوی و نه دانشگاهی داشته، بلكه بازاری بوده است. وی تأكید كرد: علوم انسانی همان مسائل دینی است، بنابراین شما كه می‌خواهید الگوی اسلامی – ایرانی تهیه كنید، باید در مورد مجلس از این نظر برنامه‌ریزی شود كه نمایندگان مجلس از طریق كارشناسان و تقسیمات صنفی به دست آیند نه اینكه برمبنای تقسیمات كشوری انتخاب شوند، اگر اینگونه شد دیگر دغدغه نماینده استان، شهر و فرماندارش نیست، بلكه دغدغه او مسائل كارشناسی كل كشور خواهد بود. وی تاكید كرد: در حال حاضر چگونه ممكن است، نماینده‌ مجلسی كه توسط گروه كمی انتخاب شده برای كل كشور حكم كند و قانون تهیه كند. آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به نامه اخیر رئیس جمهور گفت: دعوای رئیس جمهور و مجلس به خاطر این است كه قانون ضعیف است، رئیس جمهور با اجرای این قانون ذله می‌شود، اما رئیس جمهورهای قبلی این مسئله را در دل نگه می‌داشتند و این رئیس جمهور آن را بیان می‌كند و بنده كه از رئیس جمهور دفاع می‌كنم، بخاطر این است كه هر چه اعتقاد دارد بیان می‌كند. عضو مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: نامه اولی كه به آقای مشایی نوشتم، بخاطر همین اعتقاد به رئیس جمهور بود كه در آن ادب رعایت كردم و هر كس آن را خواند تایید كرد و رعایت اخلاق كردم و هرگز هتك او را انجام ندادم، چون می‌دانم رئیس جمهور خوبی داریم و باید مشكل را حل كنیم. آیت‌الله حائری شیرازی تأكید كرد: نامه دوم به آقای مشایی را هم نوشته‌ام، اما هنوز منتشر نكرده‌ام. عضو مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: خوشبختانه رهبر بسیار خوبی داریم، خدا دو نعمت را به ما داده هم رهبر و هم رئیس جمهور و هم مردم خوبی در كشور وجود دارند. وی در ادامه گفت: خوشبختانه برخی از افرادیكه جدا شده بودند، به حقانیت انقلاب پی بردند آقای سعید حجاریان پیش از این گفته بود، وقتی ما مبانی علوم انسانی را از ماكس وبر گرفته‌ایم نه اینكه از قرآن بگیریم نتیجه‌اش جزو وضع موجود نمی‌شود و وقتی این سخنان منتشر شد، عده‌ای گفتند این حرف‌ها را در زندان فشار گفته است، در حالی كه چند ماه از آزاد شدن‌اش می‌گذرد و حرف خود را پس نگرفته و آنچه را كه فهمیده و به آن رسیده مطرح می‌كند. وی در پایان تاكید كرد: اسلام دین خوبی است و باید قدر آن را بدانیم. نجفی خواه رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریز در ابتدای این دیدار گفت: برای الگوی اسلامی و ایرانی یك شورای سیاست‌گذاری تشكیل شده كه عده‌ای از بزرگان آن را هدایت می‌كنند و در آن بحث‌های زیربنایی مطرح می‌شود كه اگر بنیادهای نظری حل شود، بقیه مسائل به خطا نخواهد رفت. وی افزود: دفتر الگوی اسلامی ایرانی و تدوین شاخص‌ها راه‌اندازی شده و در این دفتر وجه تمایز الگوی اسلامی و ایرانی با الگوی غربی بررسی می‌شود و ما در مفهوم سازی مشكل اساسی داریم. رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی گفت: حلقه ارتباط دانش‌های اسلامی روز با علوم غربی و تفكیك بخش عمومی و خصوصی اقتصاد در این دفتر مطالعه می‌شود. نجفی خواه افزود: براساس تفكیك وظایف باید بدانیم دولت چه كاره است و در كجاها باید دخالت كند، آیا از امور فرهنگی – سیاسی – اقتصادی تا مسائل خانوادگی و سقط جنین دخالت دولت تا چه اندازه باشد و این مهمترین بحث‌های زیربنایی در اقتصاد و فلسفه مدیریت است. وی افزود: قانون برنامه پنجم كه تدوین شد، در اولی ماده آن تقسیم كالاها به عمومی و خصوصی انجام شد كه در كالای عمومی قیمت‌گذاری دولت محدود به كالای عمومی می‌شود و شاخصه كالای عمومی یكی اكسترنالیتی (صرفه‌های خارجی به مقیاس) یعنی اینكه اگر كسی از كالای عمومی استفاده كرد نمی‌توان دیگران را از آن محروم ساخت. وی افزود: كاری كه كارشناسان معاونت برنامه‌ریزی انجام می‌دهند مجموعه نظریه‌های كالای عمومی براساس تئوری نظریه بازی و سایر تئوری‌های رایج دنیاست. وی تاكید كرد: اعضای این دفتر خدمت بزرگانی چون شما (آیت‌الله حائری شیرازی، آقای هاشمی شاهرودی، مصباح یزدی و سایر بزرگان) می‌رسند و راجع به مسائل علوم انسانی و حیطه عمومی و خصوصی دخالت دولت صحبت می‌كنند.

منبع: فارس