با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

اعتراض به بانک در فروم بانکی!

ربا و آن سود کمر شکنش گرچه برود زیر لوای اسلام باز همان میکند و مردم دو برابر بیشتر ضربه میبینند یکی از ربا و فشارش و یکی از اینکه اسم اسلام را بر آن گذاشتند .

فروم بانکی محلیست که در خصوص مسایل بانکی در آن  بحث و تبادل نظر میشود. این تالار در بخش بانکداری اسلامی شاهد اعتراضات و بازتاب درد های مردم از بانکها و سود آنهاست و هر کس به فراخور حال خود  نوعی ابراز انزجار کرده .

برای رفتن به این تالار اینجا را کلیک کنید: +

در ادامه به بازخوانی گوشه ای از این نارضایتی ها  می پردازیم:

Re: حلال بودن نرخ سود بانک ها

پستتوسط rozesefid » جمعه اسفند 21, 88 7:25 pm

به نظر من سود بالائی میگیرن و این اصلا نمیتونه توجیه داشته باشه ! بعضی جاها تا ۳۰ درصد سود میگیرن ، این کجاش اسلامیه ؟

Re: حلال بودن نرخ سود بانک ها

پستتوسط shahruz » یکشنبه فروردین 29, 89 3:02 pm

نرخ سود بانک ها اخلاقی نیست چه برسه به اسلامی :cry: :oops:

بانکداری اسلامی یا غارت اموال مردم؟

پستتوسط behabadi » دوشنبه اسفند 9, 89 6:18 pm

بنام خدا
بنام خدا
بنظر بنده عمیات بانکی بانکها در رابطه با تسهیلات وتجهیز منابع نه تنها اسلامی است بلکه برخلاف تمامی معیارهای بانکی دنیا غیر بانکی است قانونگذار برای فرار از ربا بانکهارا اسیر کار بازار نموده وبانک را از کاراصلی خود جدا وببازار کشانیده است عقود دهگانه رائج در بانکها مربوط به تجار وبازارمیباشد نه در معاملات بانکی ولذا سود های باد اورده بانکها سود بانکی نیست ومانند بازار چپاول اموال مردم است بانک تنها باید پول بگیرد وپول بدهد بی انکه وارد نیت گیرنده یا دهنده شود وبراساس اسلام تنها قرض الحسنه میتواند در بانکها رائج باشد وبنظر بنده سیستم بانکی در غرب بیشتر منطبق با کلام خداوند است تا آنچه در جمهوری اسلامی رواج دارد میگویید چرا؟

بانكداری بدون ….

پستتوسط mirbagheri » دوشنبه تیر 14, 89 10:36 am

2- حدود 27 سال از پایه گذاری بانكداری بدون ربا می گذرد و ما هنوز مشكلات فراوانی در اجرای آن داریم و گاهاً انگیزه به جلو رفتن و انطباق بیشتر خودمان با آن را نداریم.
3- هنوز بعضی از خود ما بانكی ها، اعتقاد زیادی به اجرای بانكداری اسلامی نداریم و نمی دانم با آیات قرآن كریم كه صریحاً ربا را تحریم كرده اند چه می كنیم. به هیچ عنوان قصد این را ندارم كه بگویم بانكداری ما ربوی است. بلكه منظور این است كه همه ما به این موضوع معترفیم كه در سیستم بانكی هنوز مشكلات زیادی در اجرای عقود اسلامی داریم.
4- بعضی از عوام و حتی خواص جامعه، بانكداری اسلامی را با قرض الحسنه اشتباه می گیرند. در حالیكه ما عقودی داریم كه مبنایشان بر سوددهی مشاركتی و حتی فراتر از این عقودی با سود ثابت و از پیش تعیین شده داریم. (عقود معاملاتی)
5- نرخ سود بالا در یك عقد مبادلاتی را با ربا اشتباه می گیرند بلكه چنین نیست، گرانفروشی و بی انصافی كه خود مذموم است با ربا فرق دارد. دو كار بد هستند كه ماهیتشان به كلی باهم فرق دارد. (مثلاً می گویند در ژاپن نرخ سود تسهیلات نزدیك صفر است ولی در ایران اسلامی ما 12% است و این چه بانكداری اسلامی است؟ در حالیكه این موضوع به ربوی بودن ربطی ندارد.)
6- ظواهر عقود را در تنظیم قراردادها تا حدود 90% رعایت می كنیم ولی در اجرای واقعی آنها در عقود مشاركتی شاید 20% و در عقود معاملاتی كه راحت تر هستیم شاید 60% عمل می كنیم. كه فعلاً به ذكر جزئیات آنها
نمی پردازم.
7- هنوز نتوانسته ایم حركت هایی نو منطبق با اصول اسلامی در بحث های اقتصادی و علوم انسانی از قبیل مدیریت مالی و اقتصاد داشته باشیم. در حالیكه می دانیم مكتب اسلام فراگیر است و می توانیم.

بانکداری اسلامی چیست؟

پستتوسط behabadi » پنج شنبه اسفند 12, 89 12:46 pm

بنام خدا
بانکداری اسلامی چیست؟
بانکداری اسلامی همان بانکداری غربی است با این تفاوت که اگر در غرب بهره یا سود از قبل تعیین میشود در این سیستم کاهش ارزش پول بطور علی الحساب واریز ودر پایان سال تسویه حساب میگردد در بانکداری نیت مشتری مطرح نیست او تسهیلات میخواهد وبانک در اختیار او میگذارد با عقد قرض اما در سررسید وجه دریافتی با خسارت کاهش ارزش پول که میزان ان توسط بانک مرکزی تعیین میشود دریافت میگردد در این سیستم هم کارکنان بانک از سردر گمی در میایند وهم مشتریان برای دریافت تسهیلات دست به کارهای خلاف نمیزنند ممکن است گفته شود که این امر ربوی است باید گفت که دستورات اسلام مبتنی بر خردمندیست واین دیوانگی است که برگشت پول پس ارمدتی بهمان صورت عقلانی است در این وجه کسی دیگر قرض نمیدهد واین امر مهم تعطیل میشود ولی برگشت پول با افزودن مبلغ کاهش ارزش ان ربا نیست وباعقل جور در میاید همانگونه که در کشور های پیشرفته عمل میگردد البته این نظر جدید نیست ودرهمان جلسات شورای پول واعتبار در سال 1360 مطرح شد اما گوش شنوائی در کار نبود.