با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نظام بانکی و اقتصادی ما بدون ربا نمی‌تواند عمل کند!

نظام بانکی و اقتصادی ما بدون ربا نمی‌تواند عمل کند!

یك كارشناس اقتصادی با اشاره به طرح تحول نظام بانكی و تاكید بر اجرای قانون عملیات بانكی بدون ربا، تصریح‌ كرد: به جای تدوین قوانین جدید كه پروسه طولانی را می‌طلبد، باید نسبت به اجرای قانون موجود توسط نظام بانكی اهتمام ورزید؛ چراكه از پس اجرای این قانون بخشی از مشكلات ما كاهش پیدا می‌كند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دكتر حسن سبحانی – كارشناس اقتصادی – با بیان این‌كه تاكنون از آنچه كه تحت عنوان تحول نظام بانكی یاد می‌شود به طور مكتوب چیزی نخوانده بودم، گفت: از صحبت‌های آقای فرزین متوجه شدم كه ذهنیت دولت از ایجاد قانون جدید پولی و بانكی، استفاده از فن‌آوری‌های جدید و روش‌های سهل‌تر برای دریافت تسهیلات است. وی افزود: اگر طرح تحول بانكی آن چیزی باشد كه اعلام شد، در آسیب شناسی قانون عملیات بانكی بدون ربا خوب عمل نشده است و به نظر من قانون عملیات بانكی بدون ربا كه در شهریور سال 62 تصویب شد و از ابتدای سال 63 بنا بوده كه در كشور به خوبی اجرا شود، همچنان اجرا نمی‌شود و در واقع بزرگترین مشكل این است كه قانون عملیات بانكی بدون ربا را اجرا نمی‌كنیم. این نماینده پیشین مجلس گفت: در قانون عملیات بانكی بدون ربا بانك وكیل سپرده‌گذاران است و پول آن‌ها را به سرمایه تبدیل می‌كند و در مشاركتی كه با سرمایه‌گذاران دارد، سود حاصله را بین سپرده‌گذار و سرمایه‌گذاران تقسیم كرده و خودش حق‌الوكاله دریافت می‌كند. سبحانی افزود: متاسفانه دیده می‌شود كه در تمام این سال‌ها پول حاكم است و ما تحت عنوان سود بانكی، همان مكانیزم بهره در نظام‌های ربوی را بر سیستم بانكی حاكم كرده‌ایم و چون نرخ تورم به دلایل مختلف بالا است نرخ‌های سود بالا مانع تولید شده است. وی تصریح كرد: در سالی كه تحت عنوان تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی از آن نام برده می‌شود، به خاطر التهابات موجود در بازار ارز و طلا، برای كاهش التهابات، نرخ سود بانكی 20 درصد تعیین شد. این اقتصاددان اظهار كرد: وقتی سپرده گذار 20 درصد سود از بانك می‌گیرد، كسی كه تسهیلات دریافت می‌كند باید سود بیشتری پرداخت كند، واقعا چه فعالیتی در كشور وجود دارد كه بتواند 25 الی 30درصد هزینه پول بدهد؟ این درحالی است كه همه این‌ها با روح عملیات بانكی بدون ربا مغایرت دارد. سبحانی با اشاره به نظام pls (شریك شدن بانك در سود و زیان ) تصریح كرد: این‌كه گفته می‌شود برخی كارشناسان معتقدند كه این نظام ما را از نظام بانكی دور می‌كند و به سمت بازار سرمایه سوق می‌دهد، به نظرم نقطه اصلی آسیب در همین جا است. به عبارت دیگر كشور فاقد قانون كارآمد نیست و آنچه كه اهمیت دارد، این است كه نظام بانكی و اقتصادی ما شرایط را به گونه‌ای تجربه كرده كه نمی‌تواند بدون ربا عمل كند.

وی با اشاره به این دیدگاه كه برخی كارشناسان معتقدند نظام PLS كفایت نمی‌كند، گفت: امروز مراجع معظم تقلید از وجود تا 80 درصد ربا در سیستم بانكی صحبت می‌كنند و نباید به دلیل این كه كارشناسان غیر آشنا با مسائل اسلامی و بانكی از ناكارآمدی نظام PLS صحبت می‌كنند، قوانین جدیدی را نوشت. این اقتصاددان تاكید كرد: باید قانون سال 62 را به تمامی اجرا و نواقصی كه پس از اجرای آن وجود دارد را برطرف كرد. به عبارت دیگر، نباید نظام اقتصادی كشور را گام به گام و لحظه به لحظه به سمت نظام بانكی مبتنی بر بهره پیش ببریم. وی با اشاره به این‌كه در اسلام فراوان در مذمت بهره سخن گفته شده، خاطرنشان كرد: به نظر من عمده مشكلات اقتصادی و عمده شهرك‌های سوخته‌ای كه در بخش‌های مختلف كشور وجود دارد و همچنین این‌كه نظام بانكی اعلام می‌كند كه چند ده هزار نفر بدهكار به سیستم بانكی وجود دارد، به دلیل این است كه نظام بانكی وظیفه خودش را انجام نداده است و این بالاترین سند برای عدم اجرای قانون است.

سبحانی اضافه كرد: در قانون عملیات بانكی بدون ربا با توجه به اینكه مشاركت وجود دارد، بدهی نباید به وجود بیاید. در واقع بدهی مربوط به نظامی است كه مبتنی بر بهره عمل می‌كند. این كارشناس اقتصادی با تشكر از زحمات دولت و كارشناسان دولتی خاطرنشان كرد:‌ اگر تدوین قانون ضرورت داشته باشد، باید معطوف به كنار رفتن بهره باشد و همچنین سود به عنوان آنچه كه در بازار حقیقی اقتصاد به وجود می‌آید، جایگزین شود. حسن سبحانی با تاكید بر این كه قانون موجود این قابلیت را دارد، اظهار كرد: به نظر می‌رسد به جای تدوین قوانین جدید كه پروسه طولانی را می‌طلبد بهتر است نسبت به اجرای قانون موجود توسط نظام بانكی اهتمام ورزیده شود. منبع: ایسنا