با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

کرسی نقد دیدگاه جواز ربا در قرض های تولیدی و تجاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، كرسی نقد دیدگاه جواز ربا در قرض های تولیدی و تجاری، سیزدهم تیرماه، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شد.
در این نشست علمی ابتدا حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مقاله و نقد خود را در این زمینه ارائه كرد.
وی گفت: با گسترش نظام سرمایه داری به ویژه صنعت بانكداری در كشورهای اسلامی، صاحبنظران عرصه اقتصاد از یك سو به فكر استفاده از بانك افتادند و از سوی دیگر فعالیت های بانك را آمیخته با قرض با بهره می‌دیدند كه از دیدگاه اسلامی ربا و ممنوع است.
حجت الاسلام موسویان در ادامه با اشاره به دو نظریه مطرح در این زمینه خاطر نشان کرد: برای حل این مشكل، گروهی از عالمان به فكر طراحی الگوی جدیدی از بانك به نام بانكداری بدون ربا افتادند و گروهی نیز با ارائه تفسیری جدیدی از ربا در صدد تجویز بانكداری متعارف برآمدند.
عضو هیـأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تصریح کرد: گروه دوم با تفکیک قرض ها به دو نوع مصرفی که با هدف تأمین نیازهای مصرفی است و قرض های تولیدی که با هدف تأمین سرمایه مورد نیاز جهت تأسیس، توسعه و یا استمرار فعالیت اقتصادی صورت می گیرد، قرض های تولیدی را نوعی سرمایه گذاری و یا اجاره زمین و مسکن قلمداد کرده و بهره یا ربای آن را بدون اشکال دانستند.
وی با بیان این که بررسی های انجام شده به حرمت ربا در قرض های مصرفی و تولیدی صحه می گذارد، اظهار داشت: یگانه راه استفاده از بانك، رفتن به سراغ معاملات مجاز شرعی و طراحی بانكداری بدون ربا است.
در ادامه این نشست حجج‌ اسلام نعمت الله دانشمند، محمدنقی نظرپور، سعید فراهانی فرد و سید محمدكاظم رجایی و دكتر اسماعیل اولیایی؛ جزء ناقدان این مقاله، به بحث و بررسی آن پرداختند.
همچنین در پایان این كرسی نقد، حجج‌ اسلام دكتر غلامرضا مصباحی مقدم، محمدجواد ارسطا، محمد زروندی رحمانی و حسن آقانظری؛ به عنوان هیأت داوران، پرسش‌هایی را مطرح كرده و به جمع بندی این نشست علمی پرداختند.
گفتنی است، این كرسی نقد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد.
علاقه مندان می‌توانند جهت آگاهی بیشتر از اخبار و نتایج كرسی‌ها به پایگاه اطلاع رسانی آن به نشانی www.Korsi.ir مراجعه كنند.

منبع: خبرگزاری رسا