با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
جریمه دیرکرد روزانه بانک ها ربا و حرام است و با هیچ دستاویزی حلال نمی‌شود

جریمه دیرکرد روزانه بانک ها ربا و حرام است و با هیچ دستاویزی حلال نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی صبح امروز در دیدار جمعی از مدیران موسسه مالی و اعتباری مهر، ثواب قرض دادن به مومنان را بالاتر از دادن صدقه عنوان كرد و گفت: برآورده كردن حاجات مومنان در نزد خداوند متعال بسیار با عظمت بوده و به نقل معصوم(ع) از اعتكاف در مسجدالحرام نیز با ارزش تر است.
 
وی در ادامه افزود: سرمایه مردم كه در نزد بانك ها و موسسات اعتباری جمع می شود، بهتر است در راه تولید و اشتغال سرمایه گذاری شده و بدین وسیله بسیاری از معضلات و مشكلات كشور برطرف شود.
 
این مرجع تقلید با بیان اینكه در كشور ما مقدار عرضه از تقاضا كمتر است اظهار داشت: افزایش تولید در كنار ایجاد فرصت‌های شغلی، قیمت اجناس را نیز پایین آورده و مشكل گرانی در كشور برطرف می شود.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی تأكید كرد: ركود سرمایه و عدم بكارگیری مناسب آن، از نظر اسلام حرام است.
 
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود مسئله ربا و بانكداری اسلامی را پیش كشیده و خاطر نشان كرد: نفوذ پول ربوی در سرمایه مومنان، بسیار خفی و پنهان بوده و پرهیز از آن كار بسیار مشكلی است؛ ولی باید در نظر گرفت كه ربا مخرب اجتماع و باعث سلب بركت از زندگی است.
 
وی در ادامه به تبیین تفاوت های جریمه دیركرد و ربا پرداخت و گفت: اگر ضمن عقد قرارداد قرض، برای تأخیر در ادای دین، مبلغ و زمانی معین، مشخص شود این اشكالی ندارد؛ ولی اگر برای تأخیر، به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه، بر اساس یك نرخ معین، مبلغ جریمه اضافه شود، این ربا و حرام است.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی تأكید كرد: گرفتن جریمه دیركرد ربا و حرام است و حرام خدا با هیچ دستاویزی حلال نمی شود.
 
این مرجع تقلید تصریح كرد: بانك ها و موسسات اعتباری بهتر است بر اساس عقود شرعی برای سرمایه ای كه در اختیار دارند منافعی را استحصال كنند.
 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان ضمن انتقاد از تبلیغات تلویزیونی بانك ها برای پرداخت سود، ظاهر آن را ربا و باطل دانست وگفت: بانك ها باید نوع دیگری از تبلیغ را برای جلب سرمایه خرد مردم در نظر بگیرند و به عنوان وكیل مردم، پول های آنان را به جریان بیندازند.