با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نظام بانکداری بدون ربا یعنی نظام تولید

نظام بانکداری بدون ربا یعنی نظام تولید

دکتر حسن سبحانی طی مصاحبه ای با روزنامه خراسان در تاریخ 28 آبان 91 ذیل مبحث اقتصاد مقاومتی هنگامی که خبرنگار روزنامه خراسان از ایشان پرسیدند شما اشاره کردید به قانون بانکداری اسلامی و همچنین اشاره کردید که دولت باید هزینه هایش را کاهش دهد. نقش بانک ها در این میان چه خواهد بود؟ قانون بانکداری اسلامی در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفتند :

و آیا در شرایط فعلی این قانون نیازمند اصلاحات هست یا خیر؟اگر نظام بانکی ایران وظایفش را به خوبی نشان می داد ما نیازی به اقتصاد مقاومتی نداشتیم چرا که نظام بانکداری بدون ربا یعنی نظام تولید و مشارکت در تولید. وقتی جامعه ای پول مردم را جمع کند و مطابق قانون بانکداری بدون ربا سپرده های مردم را به کارهای واقعی در تولید اختصاص دهد، شما با افزایش عرضه مواجه خواهید بود و دیگر کمبود کالا نخواهیم داشت. چرا در برخی مناطق آپارتمان ها با قیمت های بسیار بالا به فروش می رود. چون عده ای این پول‌ها را از راه های غیرتولید به دست می‌آورند که بخشی از آن از سیستم بانکی است. بنده راه حل وضعیت بانکی کشور را تاسیس بانک خصوصی نمی دانم. بحث اصلی این است که این بانک می خواهد چگونه کار کند. اگر می خواهد مبادله پول کند مثلاً فقط روزشمار سود بدهد مثل بانکی که بنده دیدم کوتاه مدت را ۱۹ درصد سود می دهد (که این بسیار عجیب است) خب بانکی که تجارت پول در آن می شود تولید نمی شود. این دقیقاً یک حرکت خلاف اقتصاد مقاومتی است. در واقع این رفتار مقاومت را می شکند. مثلاً کسی که سپرده گذاری می کند در بانک و سودش را در بانک دوباره سپرده گذاری می کند سال آینده هم سود پولش را می گیرد و هم سود پولش را می‌گیرد. بنابراین در پاسخ سوال شما باید گفت که بانک ها تنها باید قانون بانکداری بدون ربا را اجرا کنند.