با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
اخذ جریمه دیر کرد، ربا خواری و دارای اشکال شرعی است

اخذ جریمه دیر کرد، ربا خواری و دارای اشکال شرعی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، روز جمعه در دیداربا اعضای شورای عالی استان های کشور، با اشاره به موقعیت و جایگاه شهر قم، خواستار توجه ویژه به این شهر مهم شد و اظهار داشت: با توجه به جایگاه بالای شهر مقدس قم و نقشی که این شهر در مسائل مختلف دارد، باید توجه ویژه ای به آن بشود تا مشکلات آن رفع گردد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مشورت در اسلام، جایگاه شوراهای اسلامی در کشور را متذکر شد و عنوان کرد: کارایی شوراها وقتی اثر گذار است که فرهنگ شورایی در کشور نهادینه شده و جا بیفتد. این استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: متاسفانه هنوز فرهنگ شورایی در کشور به نحو شایسته و بایسته آن جا نیفتاده است و ضروری است این مهم مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش رسانه ها در تبیین موضوعات، خواستار تبیین این مهم توسط رسانه ها شد و گفت: با توجه به مشکلاتی که بین شهرداری ها و مردم به وجود می آید، ضروری است در این موضوعات فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم انجام شود. وی بیان داشت: عدم فعالیت های مناسب فرهنگی از جمله مهمترین دلایلی است که باعث ایجاد و وقوع مشکل و درگیری بین شهرداری و مردم شده است و در این موضوعات باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی از مسائل و مشکلات مرتبط با امر ساخت و ساز در کشور و نقش شهرداری ها در کاهش این مشکلات بیان داشت: همانگونه که در فعالیت های مجاز افرادی متخصص می شوند اخیرا نیز عده ای در ساخت و سازهای غیر مجاز متخصص شده اند و شورای عالی استان ها باید به نحوی برنامه ریزی کند که مردم مجبور به اقدامات غیر مجاز نشوند. استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به تعلل و سرگردانی مردم در برخی مسائل مرتبط با امر ساخت و ساز تصریح کرد: باید از مهندسان برای ساخت و سازها استفاده کرد، اما اینکه یک عده آنجا سهمیه داشته باشند و بعد مشکلاتی دامن گیر مردم شود به هیچ وجه درست نیست و این موجب درگیری مردم با نظام مهندسی می‌شود. این مرجع تقلید با اشاره به برخی نارضایتی‌ها مردم از شهرداری‌ ها افزود: ‌اگر نارضایتی‌های مردم افزایش یابد، بر انتخابات و صحنه‌های دیگر هم اثر گذار خواهد بود و به دنبال آن مشکلات متعددی رخ خواهد داد. وی با بیان اینکه کمتر دستگاهی مثل شهرداری با مردم در ارتباط است گفت، اخذ جریمه برای دیرکرد از مردم نوعی رباخواری است و اشکال شرعی دارد و اگر مردم توان پرداخت بدهی های خود را به شهرداری ها دارند، باید این کار را زودتر انجام دهند تا شهرداری ها نیز بتوانند ماموریت ها و وظایف شهری خود را نجام دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رسیدگی به مناطق محروم و رفع تبعیض از مهمترین وظایف شورای عالی استان ها است، فعالیت این تشکل را مفید و سودمند خواند و گفت: در صورتی که امکانات و تجهیزات شهرداری ها در اختیار شورای عالی استان ها قرار گیرد، فعالیت این شورا کارایی بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است در ابتدای این دیدار مهندس چمران رییس شوراهای عالی استان ها و رییس شورای شهر تهران نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد.