با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
ربا و حرام شرعی را هیچ چیز حلال نمی کند

ربا و حرام شرعی را هیچ چیز حلال نمی کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، ظهر دو شنبه در دیدار مسؤولان بانک صادارت استان قم، با اشاره به اهمیت مساله نظام بانکی در جامعه اسلامی، از ربا به عنوان یکی از عوامل مخرب اقتصادی یاد کرد و گفت: ربا آثار مخرب اقتصادی بسیاری در جامعه به همراه دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی، با تاکید بر اینکه اخذ دیر کرد، ربا و حرام شرعی است، ابراز داشت: یکی از تاکیدات و توصیه های همیشگی ما به مدیران و مسؤولان بانکی کشور پرهیز از ابتلا به ربا در امور بانکی است. این مرجع تقلید ادامه داد: اخذ دیر کرد بانکی تحت هر عنوانی که باشد، ربا و حرام است، اما باید گفت متاسفانه این روش در برخی از بانک های ما وجود دارد. وی تصریح کرد: البته اگر موقع عقد شرط شود که اگر تا فلان مدت پرداخت نکردی، این میزان جریمه را باید پرداخت کنی، برای یک مرتبه اشکالی ندارد، اما اگر نرخی برای پول بر اساس زمان قائل شویم تحت هر عنوانی که باشد، حرام شرعی است و باید از آن اجتناب کرد. حضرت آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: ربا و حرام شرعی را هیچ چیز حلال نمی کند، این مساله از موضوعات بسیار دقیق است که متصدیان امور بانکی باید تمام جوانب و مسائل مربوط به آن را در نظر بگیرند. این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت قرض دادن در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: در آموزه های دینی و اسلامی اجر و ثواب قرض از صدقه نیز بیشتر است. وی توسعه قرض الحسنه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در دین اسلام برای وصول قرض نیز راه و روش هایی از جمله رهن قرار داده شده است و باید توجه داشت که اگر در قرض سود و بهره ای گرفته شود، این حرام شرعی است.

منبع: خبرگزاری رسا