با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

«اثر ربا و شبهات جدید آن» پایان‌نامه‎ شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، یکصد و سی و نهمین جلسه دفاعیه پایان­نامه دانش‌پژوهان جامعه المصطفی العالمیه، مرکز آموزش عالی مشهد، صبح امروز یازدهم آبان در اداره تحصیلات تکمیلی این مرکز برگزار شد و به پایان‌نامه «ربا و شبهات جدید»، اثر سیدرضا غفاری، اختصاص یافت.
در ابتدای جلسه، نگارنده در توضیح موضوع مورد پژوهش خود گفت: علت بحث در این موضوع، اهمیت دو مورد در اقتصاد اسلامی است که اول، اصل کسب درآمد و دوم، پاک بودن درآمد است.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) کسب درآمد را یک اصل می­دانند و همچنین در موضوع پاکی درآمد، روایات اسلامی زیادی وجود دارد که تأثیر لقمه حرام بر دعاها و عبادات را گوشزد می­کند.
غفاری افزود: خطر دیگری که اقتصاد اسلامی را تهدید می­کند، مخلوط شدن درآمدها با ربا است که خطر آن بسیار جدی است تا حدی که قرآن به این موضوع اشاره کرده و می­فرماید «اگر از این کار دوری نکردید، آماده جنگ با خدا باشید»، از این هشدارها باید فهمید که این خطر بسیار جدی است.
وی اظهار داشت: چندی است که در موضوع ربا شبهات زیادی از سوی برخی علمای مصری مطرح است که ربا در برخی موارد را حرام ندانسته و بلامانع اعلام کرده‌اند، به طور مثال می­توان به شبهه در موضوع ربای اندک اشاره کرد که با برداشت از آیه­ای از قرآن، می‌گویند ربای اندک مشکلی ایجاد نمی­کند و ربای فاحش حرام است، همچنین در موضوع ربای تولیدی و ربای دولتی نیز شبهاتی ایجاد کرده­اند.
وی به معرفی بخش‌های اثر خود پرداخت و گفت: این پایان­نامه در سه بخش و هفت فصل تنظیم شده که بخش اول در دو فصل مفاهیم و پیشینه ربا و نیز انواع ربا، بخش دوم در سه فصل ادله حرمت ربا، مستثنیات ربا و فلسفه حرمت ربا و بخش سوم نیز در دو فصل حیله­های ربا و شبهات جدید ربا نگاشته شده است.
در ادامه حجت‌الاسلام حسن‌علی اخلاقی امینی، استاد داور این پایان نامه به بیان برخی ایرادات و ویژگی‌های این پایان­نامه پرداخت و گفت: استفاده از منابع و کتب فراوان بحث را جامع می­کند که در این پایان نامه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: انتظار بود طلبه­های دیگر که در شرف رسیدن به این سطح و ارائه پایان­نامه هستند نیز در این مراسم شرکت کنند و از تجربیات و نکات این جلسه استفاده کنند که متأسفانه مدتی است شاهد حضور طلاب نیستیم.
وی یادآور شد: در تنظیم پایان­نامه­ها باید به زبان مورد استفاده توجه کرد، همچنین وحدت رویه در نگارش متن از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است؛ در این گونه کارها، نباید از اصطلاحاتی که در حوزه­های علمیه مرسوم است استفاده کرد، زیرا این مطالب، صرفا مطلب دینی نیست و یک پژوهش علمی محسوب می­شود که خوانندگانی خارج از حوزه علمیه نیز خواهد داشت.
حجت‌الاسلام سیدعلی دلبری، استاد مشاور این اثر نیز با ابراز رضایت از محتوای این پایان­نامه، گفت: با وجود جامع بودن مطالب، کندی جمع­بندی­ها در پایان­نامه­ها و عدم زمان کافی برای بررسی مناسب، باعث پایین آمدن دقت در نگارش و ظرافت‌های مربوط به متن پژوهش­ها می­شود.
همچنین سیدمحمد حسینی، استاد راهنمای این اثر حوزوی نیز در پایان گفت: وظیفه اصلی طلبه‌ها و عالمان دینی پس از تبلیغ ترویجی، تبلیغ حکمتی و علمی دین است که باید به صورت جدی توسط حوزه‌های علمیه دنبال شود.

گفتنی است، جلسه دفاعیه دیگری نیز ظهر امروز برگزار شد و جلسات آینده دفاعیه پایان‌نامه دانش‌پژوهان این مرکز حوزوی در روزهای 14 و 18 آبان برگزار خواهد شد.