با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
هشدار مراجع در خصوص بانک‌ها را جدی نگرفته‌ایم

هشدار مراجع در خصوص بانک‌ها را جدی نگرفته‌ایم

حجت الاسلام و المسلمین علی معصومی نیا با تاکید بر لزوم بهره گیری ازتوان نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، به ارائه راهکاری اجرایی به منظور حل مشکل ربا در سیستم بانکداری کشور پرداخت.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به نقش بسیار مهم مجلس شورای اسلامی در ساماندهی امور اقتصادی کشور، اظهار داشت: یکی از رسالت های مهم مجلس می تواند این مسئله باشد که گروهی را تشکیل داده تا پژوهش های حوزه اقتصاد اسلامی را دسته بندی و آن هایی را که قابلیت علمیاتی دارند، مشخص نمایند.

وی افزود: از این طریق می توان بسیاری از نیازهای کنونی جامعه در عرصه اقتصادی را شناسایی و نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

این اقتصاددان حوزوی همچنین بر لزوم بهره گیری از توان نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: در این خصوص لازم است که از توان نخبگان حوزوی به طور خاص نهایت استفاده شود و از طرح های عملیاتی آنان حمایت گردد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: پس از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی ، متاسفانه آن میزان که درباره اقتصاد اسلامی صحبت شده، به مرحله اجرا نرسیده است و ما نتوانسته ایم به طور کامل، به نیازهای جامعه پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین معصومی نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم مقابله جدی با مساله ربا در اقتصاد و به ویژه بانکداری، تصریح کرد: قانون بانکداری بدون ربا گرچه از سال 63 اجرایی شده، اما امروز شاهدیم که مراجع عظام تقلید و علما چقدر نسبت به آن هشدار می دهند.

وی با ارائه راهکاری یادآور شد: اگر ما در مساله بانکداری، نهادی همچون شورای نگهبان را برای برای نظارت بر اجرای بانکداری اسلامی بدون ربا ایجاد می کردیم، بسیاری از مشکلات حل می شد.

این کارشناس حوزوی افزود: مجلس وظیفه دارد قانون بانکداری بدون ربا را اصلاح کرده و قانون ایجاد نهاد نظارتی همچون شورای نگهبان را شامل 6 فقیه و 6 کارشناس اقتصادی را تصویب کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی خاطرنشان کرد: چنین نهادی دو وظیفه مهم را انجام می دهد؛ نخست تصویب قوانین مورد نیاز بانک هاست و دوم نظارت بر آن ها، تا سیستم بانکداری فعلی اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که منشا بحران اقتصادی امروز، بانک ها و بازار سرمایه است، گفت: متاسفانه باید گفت که سیستم بانکداری ما با وضعیت فعلی، اسلامی نیست و به عنوان مثال جای این سوال وجود دارد که چقدر از اوراق مشارکت بانک مرکزی  و یا در پیش فروش سکه و … حدود شرعی رعایت شده و یا می شود.

حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا همچنین با تاکید بر لزوم تدوین و عملیاتی کردن مدل اقتصاد اسلامی از سوی مجلس، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات و نقایص اقتصاد کشور، بحث روزمرگی و عدم توجه لازم به برنامه جامع و دقیق است؛ متاسفانه دولت هایی که سر کار می آیند تا حدودی سلیقه ای و روزمره عمل می کنند، حال آن که مجلس به عنوان نهادی که به تعبیر امام (ره) در راس امور است، می بایست یک برنامه جامع و کامل را طرح ریزی و ارایه کند.

منبع: خبرگزاری حوزه