با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

ترویج بانکداری اسلامی در آمریکا + سند

به گزارش«شیعه نیوز» به نقل از جام، در این گزارش به دغدغه و مشکلات خانه دار شدن مسلمانان این کشور با توجه به سیستم بانکداری آمریکا که بر مبنای دریافت سود و بهره بنا نهاده شده است، اشاره گردید و آمده است: مسلمانان معتقد، بواسطه حرام بودن سود و بهره در قرض، حاضر به استفاده از سیستم بانکی آمریکا نیستند.

این مشکل نظام بانکی آمریکا باعث شد که مسلمانان این کشور برای رفع نیاز مسکن خود به ساختار بانکداری اسلامی روی بیاورند، یعنی با سیستمی که مطابق با قوانین دین اسلام باشد هم می شود وام گرفت و صاحب خانه شد و هم بابت آن بهره ای که حرام است، پرداخت نشود.

خرید خانه به شیوۀ شرعی
گونه ای از بانکداری اسلامی که یک مؤسسۀ بانکداری به نام«اجاره» ارائه می دهد، الگوی مناسبی برای قرض گرفتن معتقدین به شرع است. اجاره که دفتر مرکزی آن در میشیگان قرار دارد، یکی از چند نهادی است که با ارائۀ سیستم استقراض اسلامی، شماری از مسلمانان را جلب کرده است.

حدود ده هزار خانوار مسلمان در آمریکا از مؤسساتی چون اجاره به شیوۀ بانکداری و استقراض اسلامی خانه خریده اند.

بزرگترین این مؤسسات، مؤسسۀ اجاره است که اپراتورهای آن به هر دو زبان انگلیسی و عربی صحبت می کنند تا مشتریان بیشتری را راهنمایی کنند. این مؤسسه، ۹ سال پیش تأسیس شده و تاکنون دو میلیارد و سیصد میلیون دلار در قسط بندی بهای خانه هایی که به واسطۀ آن خریداری شده اند، گردش پول داشته است.

حسام قطاب، سخنگوی این مؤسسه، می گوید که نقش نهاد متبوعش، اثرگذاری مثبت بر زندگی مسلمانان آمریکایی بوده و هم به آنها کمک کرده که صاحب خانه شوند و هم به جامعۀ آمریکا کمک کرده تا میزان خرید و فروش مسکن در

آن بیشتر شود.

بانکداری و ساختار مالی اسلامی

 شیوۀ بانکداری اسلامی، عموماً به جای دریافت بهرۀ وام، با خریداران قرارداد اجاره، خرید یا شراکت در خرید می بندد.

بابک صباحی – استاد دانشگاه جرج تاون و کارشناس بانکداری اسلامی- می گوید:«بانک اسلامی خانه را می خرد، بلافاصله آن را به بهای بیشتری به مشتری می فروشد و بعد، خریدار، بهای خانه را طی اقساط به بانک می پردازد.»

در مورد اجاره، روشی که به کار می رود، آن است که بانک اسلامی خانه را می خرد و بعد طی توافقِ «اجاره به شرط تملیک»، خانه را به مشتری اجاره می دهد.

آقای صباحی می گوی در این الگوی شراکت، بانک اسلامی و مشتری، با هم خانه را می خرند. مشتری سهمش از خانه را به مرور از بانک می خرد و مبلغی را هم بابت سکونت در خانه می پردازد.

صباحی می گوید کاری که انجام می شود، عملاً آن است که دو نفر واقعاً در مالکیت شراکت داشته باشند تا از نظر شرعی  بلامانع باشد. به این ترتیب خریداران احساس نمی کنند پولی که می پردازند، بابت بهره است.

مؤسساتی که وام مسکن شرعی می دهند، می گویند می کوشند شمار بیشتری از مسلمانان را متوجه وجود این گزینه بکنند، چون بسیاری از مسلمانان در آمریکا خبر ندارند که چنین سیستمی در این کشور وجود دارد.

اکنون و آیندۀ استقراض اسلامی
ارزش فعالیت و میزان گردش اعتبار ساختار بانکداری شرعی طی دهۀ اخیر درآمریکا نزدیک به سه میلیارد دلار بوده است، که بخش کوچکی از معاملات مسکن در این کشور به شمار می رود، اما به هر حال، هم کمکی برای مسلمانان پایبند به اصول شرعی است و هم کمکی به بازار مسکن این جامعه.

آرامش خاطر با قرض الحسنه
مسلمانانی که مایل هستند در آمریکا صاحب خانۀ دلخواه خود بشوند، معتقدند که اگر شیوۀ خریداری آن نیز مطابق اصول و موازینی باشد که به آن پایبند هستند، لذت خریدن و سکونت در خانه برایشان ده برابر می شود.

مسلمانانی که به این طریق خانه دار شده اند، می گویند: قصد دارند مُبلّغ روش استقراض اسلامی باشند و دوستان و آشنایان مسلمانشان را هم از وجود و فعالیت این شیوه آگاه کنند تا آنها هم بتوانند به این شکل صاحب خانه شوند. این گروه از مسلمانان آمریکایی برآنند که به این روش، آرامش خاطر بیشتری دارند.
منبع: شیعه نیوز