با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
پروژه ایگنوتوس و دلار بدون پشتوانه

پروژه ایگنوتوس و دلار بدون پشتوانه

“موج چهارم بیداری یك مقوله بسیار حرفه‌ای است. مردم در اعتراض به نظام سرمایه‌داری، در یونان و جاهای دیگر به خیابان‌ها ریخته‌اند. موج پنجم بیداری، امروز در ایالات متحده امریكا شروع شده. امروز نوآم چامسكی صحبت كرده و گفته این علیه بانك نیست، علیه بورس نیست، علیه همه سیستم مالی امریكا و غرب است.

 واقعاً تعجب می‌كنم در جامعه ما سرشان را مثل كبك زیر برف كرده‌اند. عملاً اقتصاد مدرن پاشیده، جهان با ورشكستگی اقتصاد‌ی روبرو شده. 45 تریلیون دلار كل گردش مالی جهان است، یك سوم آن بدهی امریكاست، یعنی 14.5 تریلیون دلار (به 17 تریلیون دلار رسید). تكرار می‌كنم در این 198 كشور، كل گردش مالی جهان 45 تریلیون دلار است. 14.5 تریلیون دلارش (به 17 تریلیون دلار رسید) بدهی امریكاست.پروژه ایگنوتوس دلار بدون پشتوانه

 امریكا بی‌مهابا تا توانسته دلار بدون پشتوانه چاپ و به جهان صادر كرده، از سال 1978، 1979 به این طرف تا توانسته كاغذی را كه پشتوانه‌ای به نام طلا نداشته، به جهان عرضه كرده. دوره اول از 1935 تا 1965 به مدت 30 سال، پشتوانه این دلار طلای كشورهای مختلفی بود كه در جنگ جهانی دوم ترسیده بودند و بردند و در امریكا قرار دادند. ژنرال دوگل در دهه 1960 در فرانسه به امریكایی‌ها گفت طلاهای ما را كه در جنگ جهانی دوم بردید، پس بدهید. كشورهای دیگر پشت سر فرانسه اصرار كردند و طلاهای‎شان را از امریكا گرفتند.

 آقای نیكسون، معاون رئیس‌جمهور امریكا بود و هنوز خودش رئیس‌جمهور نشده بود، آمد و در یك مصاحبه تلویزیونی اعلام كرد كه ارتباط دلار با طلا قطع شده. دلار امریكا پشتوانه‌ای به نام طلا ندارد. در سال 1973، جنگ اعراب و اسرائیل شد و اعراب نفت را به روی غرب بستند و قیمت نفت بالا رفت و فقط شاه ایران نفت صادر می‌كرد. آقای دكتر هنری كیسینجر مقاله‌ای در واشنگتن‌پست نوشت تحت عنوان «پروژه ایگنوتوس»، گفت همین‌طور كه هوا و آب‌های بین‌المللی مال كسی نیست، نفت و گاز كشورهای مختلف هم مال كسی نیست و به همه تعلق دارد. این پروژه از 1975 كلید خورد و تا سال 2005 میلادی ادامه پیدا كرد و در طول این 30 سال، پشتوانه پول امریكا، “نفت و گاز” شد. چطور؟ بلافاصله بعد از مقاله آقای كیسینجر، آقای ملك خالد شاه عربستان مصاحبه‌ كرد و گفت: «از فردا تمام معاملات نفتی با دلار است». شاه ایران 24 ساعت بعد مصاحبه كرد و گفت: «تمام معاملات نفتی با دلار است». سازمانی به نام اوپك به‎وجود آمد كه از تحقیقات، اكتشاف، استخراج، انتقال به پالایشگاه‌ها، فرآوری، مرحله بعد از فرآوری، عرضه به بازار را با دلار انجام دادند. اوپك برای این به‎وجود آمد كه بتواند این قضیه را تسهیل كند. پس در 30 ساله 1935 تا 1965، پشتوانه دلار، طلای داخل خاك امریكا بود، از 1975 تا 2005 میلادی، پشتوانه دلار امریكا، نفت و معاملات نفتی در جهان بود.

ما اعلام كردیم بعد از قضیه 11 سپتامبر، ایالات متحده دارد به سمت این قضیه می‌رود كه بگوید كسی در این زمینه به سمت تغییر پول نرود. ایران اعلام كرد كه باید معاملات نفتی با پول هر كشور صورت بگیرد. اول ایران به سمت یورو رفت، روسیه شجاع شد و به سمت روبل خودش رفت، ما شروع كردیم به معامله تهاتری با چین، یعنی نفت دادیم و كالا گرفتیم. تا آنجا كه مقام معظم رهبری پیشنهاد كردند اوپك گازی راه بیفتد. ایران و قطر و روسیه سهام اول اوپك گاز را داشتند. كار كه شروع شد، صدای امریكا درآمد.

Bi Partisan Policy Center، مركز سیاست دوحزبی ایالات متحده، یعنی هم حزب جمهوری‌خواه، هم حزب دموكرات، در 2007 میلادی، زمستان 1387 گزارشی منتشر كرد كه الان در اینترنت موجود است و این چرخه را ترسیم كرد كه گردش نفت ایران در سراسر جهان به هر كشوری كه هست، نهایتاً باید منتهی به معامله با دلار شود، در غیر این صورت، اقتصاد امریكا از هم خواهد پاشید. ایران روی این قضیه پافشاری كرد. كشورهای دیگر هم پای كار آمدند. امریكا در 2005 ارتباطش را با نفت و گاز قطع كرد و همان‌طور كه پیش‌بینی كرده كه بتواند ارتباطش را با طلا قطع و نفت و گاز را جایگزین كند، حرفش این بود كه ما بین 5 تا 10 سال، یعنی از 2005 تا 2010 یا 2015 پشتوانه دلار را اطلاعات داخل اینترنت قرار می‌دهیم.

 یك چیزی در رسانه‌ها می‌شنوید كه اقتصاد دانش‌بنیان، تجارت دانش‌بنیان كه در ایران بعضی‌ها می‌گویند و نمی‌دانند معنی‌اش چیست. موقعی كه اتحادیه اروپا در سال 1992 می‌خواست شكل بگیرد، در پیمان ماستریخت حرف‎شان این بود كه اساس طرح‌ریزی استراتژیك برای اتحادیه اروپای آینده باید مبتنی بر دانش‌محوری باشد، مگر جای دیگر غیر از این است؟ بله، مثلاً طرح‌ریزی استراتژیك ایالات متحده امنیت‌محور است. امریكا، 16 سازمان امنیتی دارد، مهم‌ترین شورای آن هم شورای‎عالی امنیت ملی است. هر جامعه‌ای را كه می‌خواهید بسازید، از یك متغیر استفاده می‌كنید. امریكا امنیت‌محور بود، اروپا گفت می‌خواهیم دانش‌محور باشیم. این دانش‌بنیادی را از نظرات تافلر گرفته بودند، چون دیدند او دارد می‌گوید در آینده، سپهر اطلاعات منشأ قدرت است. چرا نتوانستند اینترنت را پشتوانه قرار بدهند؟ چون كلاً در اینترنت دو تریلیون دلار ثروت وجود دارد. تكرار می‌كنم. از 45 تریلیون دلار گردش مالی جهان، كلاً ثروتی كه از نظر اطلاعات در اینترنت وجود دارد، دو تریلیون دلار است. امریكا حساب كرده بود كه از سال 2005 تا سال 2010 یا نهایتاً 2015 این مبلغ به‌راحتی به 30 تریلیون دلار برسد. امیدی كه بسته‌اند، امید غلطی است.

نتیجه این شد كه الان دلار امریكا پشتوانه ندارد. 1935 تا 1965 طلا و فلزات گرانبها، ارتباطش 10 سال قطع می‌شود. در 1975 تا 2005 میلادی با پروژه ایگنوتوس آقای كیسینجر می‌شود منابع نفت و گاز، منابع فسیلی جهان. امروز دلار فاقد پشتوانه است و امریكا هر چه دلار چاپ و در بازار جهانی عرضه می‌كند، بی‌پشتوانه است.

حالا آمریکا آمده و سایت بدهی آنلاین را انداخته و می‌گوید هوای مرا داشته باشید، چون اگر اقتصاد من بپاشد، همه شما می‌پاشید.

USDebtClock.org منبع: حسن عباسی؛ سخرانی زندگی پول و دیگر هیچ، دانشگاه شهید رجایی، 1390 مشروح خبر+ تصاویر+ فایل صوتی: انعکاس دانلود ویراست: اقتصاد اسلامی