با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

نظام پول الکترونیکی؛ از ابزارهای مبارزه با ربا

خسرو غنی زاده

اگر با پیاده کردن احکام و حدود خداوند، نظارت بر گردش پولی و مالی صورت بگیرد، راه‌های وقوع ,ربا,، توسط حکومت کنترل شودو دریافت و پرداخت پول به صورت الکترونیکی یا همان پول-طلا بشود، عقود و مبادلات صوری به صفر خواهد رسید و با گسترش ,بیع, و ,قرض‌‌الحسنه,، همه مسائل اقتصادی شفاف خواهد شد.

,خسرو غنی‌زاده,، فعال مبارزه با ربا، در گفت‌وگو با (ایکنا)، به بحث درباره ربا و راه‌های مقابله با آن پرداخت وگفت: ربا از حرص و زیاده‌خواهی ناشی می‌شود و نوعی شرک است. ریشه ربا به صوری بودن عقود بر‌می‌گردد. وقتی‌که بیع که به معنی تعهد طرفین به یکدیگر است، برای مردم تعریف نشود و مردم با قواعد آن آشنایی نداشته باشند، سر هم‌دیگر کلاه می‌گذارند. وقتی‌که در بورس و سیستم بانکی ما، حیله ربا که توسط حضرت امام خمینی(ره) حرام اعلام شد، مجاز شمرده شود، ربا نیز همه‌گیر می‌شود.

کاهش ارزش پول ملی، نوعی ربا

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش ارزش پول به واسطه سیاست دولت، نوعی ربا محسوب می‌شود، گفت: ربا معامله‌ای دوطرفه است، وقتی که ارزش پول از طرف هریک از این دو کاهش پیدا کند، ربا محسوب می‌شود و باعث مشکلات بسیای از جمله نوسان نرخ پول ملی برای کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: ریشه این نوساانات در قیمت ارز، به خاطر سوء‌مسئولیت مسئولان است؛ چون حکومت امین ثروت شخصی و عمومی مردم و مسئول استفاده از ثروت‌های کشور در جهت تولید است و اگر دولت این‌کار را به درستی انجام ندهد، خیانت در امانت کرده و اگر هرروزه شاهد کاهش ,ارزش پول ملی, هستیم، به این علت است که دولت، کارش را به درستی انجام نداده است.

سیستم پولی الکترونیکی؛ بزرگترین ابزار مبارزه با ربا

غنی‌زاده افزود: طبق مضامین قرآنی، باید به یکدیگر قرض‌الحسنه بدهیم و اگر قرار است که معامله‌ای بر اساس یکی از ,عقود اسلامی, انجام شود، باید دوطرف در سود و زیان آن معامله شریک شوند. پس پول یا باید به صورت قرض‌الحسنه و بدون ریسک باشد یا اگر قرار است زیانی در معامله صورت بگیرد، باید متوجه هردو طرف باشد. مشکل کنونی سیستم بانکی ما این است که پول تعریف نشده و عقود به صورت یک‌طرفه است؛ در حالی‌که عقود اسلامی، باید دوطرفه باشد و طرفین در سود و زیان معامله با هم شریک شوند.

مدیر‌عامل ایمانتک، درباره راه‌های مقابله با ربا گفت: مبارزه با پولشویی، ابزار نظارت بر گردش پول و به این معنی است که پول در جای درست خود خرج شود. وقتی‌که دریافت و پرداخت پول به صورت الکترونیکی یا همان پول- طلا، بشود، عقود و مبادلات صوری، به صفر خواهد رسید و گردش پول و کالا هم توسط دولت کنترل خواهد شد.

همه امکانات مبارزه با ربا را در اختیار داریم

وی افزود: در این صورت، نه فرار مالیاتی، ممکن است ونه کسی می‌تواند دروغ بگوید. عرضه و تقاضا هم به صورت درست تنظیم می‌شود. ما مشکل سرمایه، نقدینگی یا نیروی انسانی نداریم. فقط باید این نظارت‌ها صورت بگیرد تا عرضه و تقاضا تنظیم و مشکل ربا و مسائلی نظیر تورم واختلاس‌هایی که به صورت مکرر انجام می‌شود، حل شود. وی درباره نقش تکنولوژی و ,بانکداری الکترونیک, در کاهش یا افزایش ربا گفت: اگر با همین شرایط فعلی به پیش برویم، اتفاق خاصی در این عرصه رخ نخواهد داد و ربا هم هر روز بیشتر خواهد شد. اگر با پیاده کردن احکام و حدود خداوند، نظارت بر گردش پولی و مالی صورت بگیرد و راه‌های انجام ربا، توسط حکومت کنترل شود، بیع و قرض‌‌الحسنه انجام خواهد شد و کسی هم کارهای ربوی انجام نخواهد داد و در نتیجه همه مسائل شفاف خواهد شد. این‌کار، امروزه، نه برای حدود الهی و رفع ربا، بلکه برای مبارزه با زیان‌هایی که ربا به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد، در کشورهای غربی، انجام می‌شود.

غنی‌زاده خاطرنشان کرد: اولین تقاضای حکومت از جابجایی پول به حساب مردم در غرب، دریافت مالیات و سپس پیدا کردن دلیل جابه‌جایی پول است. در کشورهای غربی به دلیل نظارت‌های دقیقی که صورت می‌گیرد ونرخ بهره پول تعیین شده است، نوسان نرخ ارز وجود ندارد و ما می‌توانیم همین کار را در ایران پیاده کنیم و همه امکانات تکنولوژیک آن را هم در اختیار داریم.

منبع: خبرگذاری بین المللی قرآن