با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
فلسفه پول

فلسفه پول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفه پول[1]  Philosophy of Money

فلسفه پول هاله اسماعیل نژاد

   واژه انگلیسی Money از ریشه­‌ی Moneta یکی از خدایان روم باستان معروف به الهه­‌ی memory است[i]. مفهوم پول نیز در زبان فارسی نیز از پلوتوس[ii]، خدای ثروت ادبیات یونان باستان اخذ شده است[iii].

الهه پول    کارل مارکس[iv] در مقاله­‌ی «درباره­ مسأله­‌ی یهود[v]» در نقد عقاید برونو بوئر مورخ و الهی­دان[vi] که علیه مبارزه برای آزادی مذهبی یهودیان بحث کرده بود بیان می­‌کند:

     «پول خدای حسود اسرائیل است که هیچ خدای دیگری نمی­‌تواند در برابرش ایستادگی نماید. پول همه‌­ی خدایان نوع بشر را خوار کرد و آن­ها را به کالا تبدیل می‌­کند[vii]. پول ارزشی جهانی و خود رسمیت بخش ارزش همه چیز است. بنابراین پول تمامی دنیا، هم دنیای انسان، هم دنیای طبیعت را از ارزش مشخص خود تهی کرده است. پول جوهر بیگانه کار و موجودیت انسان است. این جوهر بیگانه بر او مسلط شده و او آن را پرستش می­کند. بنابراین خدای یهودیان سکیولار گشته و به خدای دنیا تبدیل شده است».

     به همین خاطر اشعیای نبی[viii] از این می‌­نالد که «خداوند به این علت قوم بنی اسرائیل را ترک کرده است که سرزمین ایشان از گنج‌­های طلا و نقره پر شده و مردم آن­ها را پرستش می­‌کنند و خداوند این گناه را نخواهد بخشید»؛[ix] همچنین «خداوند می­‌گوید مرا با چه کسی مقایسه می­‌کنید؟ آیا کسی را می‌­توانید پیدا کنید که با من برابری کند؟ آیا مرا به بتها تشبیه می­‌کنید که مردم با طلا و نقره خود آن را می‌­سازند؟ آن­ها زرگر اجیر می­‌کنند تا ثروتشان را بگیرد و از آن خدایی بسازد سپس زانو می­زنند و آن را سجده می­کنند!».[x]


[1] –  اسماعیل نژاد، هاله، دکترین ملی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در افق 1414، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، 1390، صفحه 584

[i]www.etymonline.com (word: money)

[ii] – Πλουτος, PLOUTOS (or Plutus) was the god of wealth, www.theoi.com
[iii]www.ashkboos.com/ به نقل از دکتر جلال الدین کزازی استاد ادبیات دانشگاه تهران
[iv] -Karl Marx (1818-1883)
[v] – On the Jewish Question (Works of Karl Marx 1844), First Published: February, 1844 in Deutsch-Französische Jahrbücher; Proofed and Corrected: by Andy Blunden, Matthew Grant and Matthew Carmody, 2008/9, Mark Harris 2010.
[vi] – Bruno Bauer (1809–1882)

[vii] – برخلاف آن­که در علم اکونومی موجود گفته می­شود پول واسطه مبادله است، عامل فرعی و بخش غیر واقعی اقتصاد بشمار می­‌رود و نقش درجه دوم دارد.

[viii] – ספר ישעיה؛ Isaiah prophet

[ix] –  וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ, אֱלִילִים:  לְמַעֲשֵׂה יָדָיו יִשְׁתַּחֲווּ, לַאֲשֶׁר עָשׂוּ אֶצְבְּעֹתָיו.  عهد عتیق، کتاب اشعیا، فصل 2، آیه 8

[x] –  הַזָּלִים זָהָב מִכִּיס, וְכֶסֶף בַּקָּנֶה יִשְׁקֹלוּ; יִשְׂכְּרוּ צוֹרֵף וְיַעֲשֵׂהוּ אֵל, יִסְגְּדוּ אַף-יִשְׁתַּחֲווּ.  יִשָּׂאֻהוּ עַל-כָּתֵף יִסְבְּלֻהוּ וְיַנִּיחֻהוּ תַחְתָּיו, וְיַעֲמֹד–מִמְּקוֹמוֹ, לֹא יָמִישׁ; אַף-יִצְעַק אֵלָיו וְלֹא יַעֲנֶה, מִצָּרָתוֹ לֹא יוֹשִׁיעֶנּוּ. عهد عتیق، کتاب اشعیا، فصل 46، آیه 6 و 7، در حقیقت پول شکل مدرنیزه شده گوساله­ی سامری است که به صورت کنونی عینیت یافته است.