با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

رابطه پول و رانت چیست ؟

چرا ,حلال, و ,حرام, مردم مخلوط شده؟

چرا در ,ایران, ارزش پول ثابت  نیست ؟ پاسخ را با مطالعه متن زیر متوجه خواهید شد.

حفظ ثبات پول هم مثل ثبات خون ضروری است.

زیرا واحد های اندازه گیری باید ثابت باشد. یعنی ارزش و  وزن ,پول, در زمان “گذشته“و”حال“و”آینده” باید یکسان باشد چون پول سنگ ترازو است.

ترازو

 

رانت(پول مفت و لقمه های حرام)  : ,رانت, و لقمه های حرام و یا در آمد بادآورده

 توضیح درآمد باد آورده : در آمدي که بدون اتکاي مستقیم به کار و تلاش مولد و بدون پذیرش ریسک و خطر مبادرت و سوء استفاده از فرصت ها و امکانات جامعه و سود بدست آمده از راههایی جز تلاش و فعالیت اقتصادي ایجاد میشود و کار و تلاش را در کشور نابود کرده است.

 

اما ریشه  رانت در ,اقتصاد, ایران کجاست ؟ بازی با ارزش پول!

 

ریشه  بسیار مهم رانت در کشور ما  عدم رعایت حدود الهی است و بازی با کیل و پول در کشور است . یعنی از تفاوت نرخ اعتبارات بانکی و نرخ بهره پولی در بازار ایجاد شده است.

 از منابع رانت هاي قابل توجه در ایران، رانت هاي ناشی از خصوصی سازي صنایع و شرکت هاي دولتی و در واقع  اختصاصی سازي آنها به جاي خصوصی سازي  می باشد، توزیع غیر هدفمند ,یارانه,ها به طور غیر مستقیم که بر خلاف تصور و اهداف اولیه، نابرابري ها را افزایش داده است.پرداخت رشوه و پورسانت در قراردادهاي داخلی و خارجی و انجام هر گونه معامله در شرایط غیر رقابتی و بدون برگزاري مناقصه، حراج و مزایده رسمی نشده است.

پیامدهایی های بد و مخرب رانت در اقتصاد کشور :نابودی تولید و امید و حرکت با ایجاد و گسترش روحیه رانتی و فراگیر شدن فعالیت هاي فرصت طلبانه در جامعه به روحیه کار و تلاش افراد لطمه وارد شده و باعث  تمایلات ضد تولیدي ناشی از رواج روحیه رانت جویی و مفت خوری ، رفتارهاي اقتصادي تغییر داده است و انتخاب ها و تصمیمات اقتصاد کشور اسلامی را کاملا  به انحراف کشانده است همچنین رفتار اقتصادي مردم و نسل جوان ، گروه ها و شرکت ها در جهت رقابت براي بدست آوردن سهم بیشتري از رانت در حال گردش در جامعه شکل داده است و لزوم کارایی فعالیت هاي تولیدي به فراموشی سپرده شده است و در اقتصاد رانتی کشور ، نظام انگیزشی لازم براي بروز خلاقیت و نو آوري در هم فروریخته شده  و افراد و تولید کنندگان کارا منزوي شده اند  و متاسفانه رغبتی به مشارکت در رقابت هاي تولیدي از خود نشان نمی دهند .*1

 

مگر نظارت بر امور مردم ، ایجاد امنیت ( اجتماعی ونظامی و اقتصادی و… ) در کشور وظیفه حکومت نیست ؟

آیا کاهش ارزش  پول ملی به نوعی ,کم فروشی, و کاهش اعتماد و اطمینان و نوعی خیانت نیست ؟

 

وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ، أَ لا یَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظِیمٍ؛

واى بر كم‏فروشان! آنها كه به هنگام خرید، حق خود را بطور كامل مى‏گیرند، و به هنگام فروش از كیل و وزن كم مى‏گذارند، آیا آنها گمان نمى‏كنند كه در روز عظیمى برانگیخته خواهند شد، روز رستاخیز در دادگاه عدل خدا» (سوره مطففین آیات 1- 4).

 

آیا پول ملی ترازوی  مبادلات  و معاملات  میان مردم نیست ؟

آیا  میشود که  ترازوی  مبادلات  و معاملات  میان مردم  را بصورت ثابت تغییر داد؟

آیا تغییر ترازوی  مبادلات  و معاملات (( یعنی ارزش  پول ملی ))  باعث اختلاف میان  مردم ، کاهش  اعتماد و اطمینان  و  بعد  رو آوردن مردم  به  خرید ,طلا,  و ارز  و در نهایت باعث احتکار نشده و نمیشود؟

آیا در حکومت اسلامی مسولین نظام نباید امانت دار و امین و حافظ سرمایه مردم و درضمن عهد دار جریان اقتصاد و سیستم مالی و اقتصادی  و حفظ ارزش پول ملی  در کشور و جامعه باشند ؟

راه حل چیست : پول طلای نوری  بهترین ابزار نظارتی حکومت بر امور ملت است.

آیا در حکومت اسلامی . مسولین نظام نباید امانت دار و امین و حافظ سرمایه مردم و درضمن عهد دار جریان اقتصاد و سیستم مالی و اقتصادی  و حفظ ارزش پول ملی  در کشور و جامعه باشند ؟

آیا فهمیدید: چرا حلال وحرام  مردم مخلوط شده!