با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

بهره جایگزین برکت شده است

بهرهگروه اقتصاد: ,حجت‌الاسلام رضازاده, با ابراز تأسف از این‌که امروزه بهره، جایگزین برکت شده است، پیشنهاد داد که در تمامی مؤسسات مالی کشور، شورای فقهی تشکیل شود که بر تصمیمات مدیران عامل تأثیرگذار باشد.

به گزارش ,خبرگزاری بین المللی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین رضازاده، نماینده ولی فقیه در بانک انصار که عصر دیروز شنبه 21 دی‌ماه در آیین اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان که در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: نظام بانکداری ما برای تحقق بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا سه حوزه را باید مدنظر خود داشته باشد که اولین آن‌ها مردم هستند.

حوزه‌های قابل توجه برای تحقق ,بانکداری اسلامی,

وی گفت: در خصوص «مردم» باید گفت که متقاضیان بانکی پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز رابطه‌ای منطقی را در زمینه مباحث مرتبط با بانکداری در نظر ندارند و ذهنیت‌شان از بانکداری، یک بانکداری ربوی است و این در حالی است که بانک یک بنگاه اقتصادی انتفاعی است.

نماینده ولی فقیه در ,بانک انصار, اظهار کرد: دومین حوزه، تعامل با علما است که در این زمینه باید بگویم روزی از زبان یکی از مراجع تقلید شنیدم که می‌گفت من پنج سؤال از رئیس بانک مرکزی دارم و دیدم که من در جایگاه خود می‌توانم به آن سؤال‌ها پاسخ بگویم و آن‌چه که باعث شده بود آن سوال‌ها در ذهن آن مرجع تقلید ایجاد شود، به نظر من نبود یک رابطه شفاف میان علما و مراجع با مسئولان بانکی به ویژه بانک مرکزی است و به نظرم بسیاری از نظرات مراجع تقلید در رابطه با مباحث مرتبط با بانکداری براساس صورت مسائل غیرشفاف است.

کارکنان بانک‌ها باید با مباحث شرعی و فقهی آشنا باشند

رضازاده افزود: دوستان ما در مجله «فقه حوزه»، نامه‌ای به مرحوم نوربخش نوشتند که ما نسبت به مسائل بانکی، توجیه نیستیم. ما نیازمند تولید علم و ابزارهای اسلامی هستیم و هرچه مدیریت دانش در عرصه مباحث مرتبط با بانکداری رشد کند، چالش‌ها نیز کاهش می‌یابند.

وی ضمن اشاره به «کارکنان بانکی» به عنوان سومین حوزه موثر در تحقق بانکداری اسلامی، گفت: کارکنان بانک‌ها باید با مباحث شرعی و فقهی آشنا باشند و در بکارگیری عقود و ابزارهای اسلامی مهارت داشته باشند، زیرا در غیراین صورت تحقق بانکداری اسلامی با مشکل مواجه خواهد شد.

باور به مباحث اخلاقی برای نمود بانکداری اسلامی

رضازاده اظهار کرد: تا زمانی که کارکنان اخلاق را رعایت نکنند، مشتریان را در منگنه قرار می‌دهند یا ,سود, بیشتری طلب می‌کنند. بنابراین باید به مباحث اخلاقی باور داشت تا همه این‌ها تقویت شود و عملیات بانکداری نمود اسلامی یابد.

نماینده ولی فقیه در بانک انصار با بیان این‌که در حوزه اجراء در زمینه تحقق بانکداری اسلامی با مشکل مواجهیم گفت: در این حوزه مسائل فقه بسیار مهم هستند که در این زمینه می‌توان به این نکته اشاره کرد که در مبانی دینی ما آمده است که پیش از آن‌که به کار اقتصادی بپردازیم، اول باید فقه و احکام مرتبط با آن را آموزش ببینیم.

شورای فقهی در تمام مؤسسات مالی کشور تشکیل شود

رضازاده اظهار کرد: پیشنهاد من این است که در تمامی مؤسسات مالی کشور، شورای فقهی تشکیل شود که در ساختار بانک وجود داشته باشد و تصمیم شورای فقهی بر تصمیمات مدیرعاملان این مؤسسات نیز تأثیرگذار باشد و در بانک‌ها از یک ناظر شرعی استفاده شود.

بهره، جایگزین برکت شده است

وی گفت: چیزی که امروز در بانک‌های ما ملاک اداره بانکداری است، نرخ بهره است و واژه برکت بر سود از بین رفته است مساله مهم در بانکداری، اخلاق بانکداری و بانکداران است و ما باید بدانیم که در حوزه اقتصاد باید اخلاق رواج داشته باشد.

توجه به اخلاق برای حذف ربا از اقتصاد

رضازاده با بیان این‌که ما برای حذف ربا در عرصه اقتصاد باید بیش از فقه به اخلاق توجه کنیم اظهار کرد: باید به‌جای واژه‌های غربی، واژه‌های اسلامی کشف شده و وارد اقتصاد اسلامی شود. نباید مسائل فقهی را برای دریافت سود بیشتر از مشتریان یاد بگیریم.

 نماینده ولی فقیه در بانک انصار در پایان اظهار کرد: تا باورهای اعتقادی ما تقویت نشوند، عملیات بانکداری ما نمی‌تواند نمود اسلامی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن