با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

راه تحقق اقتصاد مقاومتی

بسم الله الرحمن الرحیم و بذکر ولیه المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

راه تحقق شعار سال1393، جلوگیری از ربا خواری است. راه تحقق اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی اصلاح نظام پولی  و اصلاح نظام مالی است !

اقتصاد مقاومتی

ظلم در اقتصاد  اسکناس  کاغذی  و پول بدون پشتوانه  و پول اعتباری  بدون پشتوانه  و  پول دروغ, ربا خواری است .

اگر ما بخواهیم به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و اعتماد مردم را به پول ملی احیاء کنیم و بعد  تولید داخلی را تقویت کنیم؛ انجام این امر بدون اصلاح نظام  پولی و مالی و رفتن به سمت پول اسلامی و بازار سرمایه اسلامی امکان‌پذیر نیست.

پول حکومت اسلامی  نوعی امانت است ( امانت قدرت خرید امت  نزد دولت است )

آیا در فقه اسلامی که مبنای تدوین قوانین در قواعد نظام اقتصادی است نباید  قوانین و مقررات پولی نظام اقتصادی ما در جهت استقلال بانک مرکزی و نظر شارع مقدس در جهت حفظ ارزش پول تصویب بشود ؟

مگر وظیفه حکومت اسلامی در حفظ ارزش پول ملی و خطر بزرگ ( نوسان ارز)  دلایل فقهی و  خلاف شرع  حرام نیست ؟آیا قدرت خرید سپرده‌گذار نباید طبق قانون و شرع مقدس توسط حکومت حفظ شود و در امانت طرفین خیانت نشود؟

مگر در قران کریم نگفته که : «فَلَکُم رُؤُس اموالکم لاتَظلمون و لاتُظلمون». اسلام ضرر وام‌دهنده و وام‌گیرنده را حرام می‌داند!

آیا چاپ پول بدون پشتوانه خیانت در امانت در حق مردم نیست ؟  آیا  چاپ چک پول بدون پشتوانه در قانون شرع  مجاز است ؟

آیا در حکومت اسلامی مسولین نظام نباید امانت دار و امین و حافظ سرمایه مردم و درضمن عهد دار جریان اقتصاد و سیستم مالی و اقتصادی  و حفظ ارزش پول ملی  در کشور و جامعه باشند ؟

در دین اسلام که من فهمیدم  کار و درآمد بدون ریسک وجود ندارد و طرفین باید در سود و زیان شریک باشند. معاملات مالی مجاز از سوی شریعت اسلامی باید مبتنی بر ارائه کالا، خدمات و منافع حاصل از ارائه کالا، خدمات باشد . گشایش گره و قفل  از  اقتصاد کشور اسلامیمان  و همچنین بانکداری اسلامیمان  را مستلزم واقعی شدن نرخ سود حاصل از معاملات مالی مجاز از سوی شریعت اسلامی که حاصل از محصول  یعنی (( کالا، خدمات)) و منافع آن باشد و نهایتا باعث تنظیم (( عرضه و تقاضا )) در بازار  و امید به  ((ارزانی و فروانی)) در کشور ((محصول و خدمات )) و ایجاد ((کار و اشتغال )) در کشور  و جلوگیری از بین رفتن (( تورم  و  در ضمن واقعی شدن سودهای  بانکی )) و نهایتا  رسیدن به ((عدل و عدالت )) در جامعه و نه دستوری شدن سود بانکی و یا صوری شدن سود مشارکت خواهد شد!

داستان تکراری  وسوسه شیطان از طریق  نظام مالی و بانکداری غربی و  چاپ اسكناسهاي بدون پشتوانه براي جبران كسري‌ها  دولت ها

قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (82) إِلَّاعِبَادَ كَمِنْهُمُا لْمُخْلَصِينَ(83) قَال َفَالحَْقُّوَ الحَْقَّأَقُولُ(84) لَأَمْلَ أَنَّجَهَنَّمَ مِن كَوَمِمَّن تَبِعَ كَمِن هُْمْ أَجْمَعِينَ (85)(شیطان) گفت: به عزت تو سوگند كه همگان را گمراه میكنم، (82) مگر بندگان خالص تو، از ميان آنها!» (83)فرمود: «به حق سوگند، و حق مى‏ گويم، (84)كه جهنّم را از تو و هر كدام از آنانكه از تو پيروى كند، پرخواهم كرد!» (85) يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُواتِا لشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُ مْعَدُوٌّ مُبينٌ (168) سوره بقره- اى مردم، از آنچه در اين زمين حلال و پاكيزه است ، بخوريد و برخوردار شويد، و پيروى از گام‏هاى شيطان نكنيد،كه او براى شما دشمنى آشكار است.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنّ َهُيَ أْمُرُ بالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ- اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، پيروى از گام‏هاى شيطان نكنيد و هر كس از گام‏هاى شيطان پيروى كند مسلّما او دستور كار زشت و ناپسند مى‏ دهد.سوره نور آیه 21.

شیطنت شیطان بزرگ چیست؟ آمریکا الگوی اقتصادی دنیا  و آلوده کردن اقتصاد دنیا به دلار و پول اعتباری و اقتصاد ربوی است

شیطان به بیان قرآن کریم دشمن آشکار انسان است و به عزت پرودگار قسم خورده است که انسان ها را از مسیر حق منحرف خواهد کرد.  مشابه آیات فوق با مضامین مشابه بارها در قرآن کریم بیان شده است و این نشانگر اهمیت شناخت شیطان و وسوسه های اوست.برداشت کلی از این آیات اینست که شیطان گام به گام و قدم به قدم انسان را به سمت گناه پیش میبرد . این یک روش تدریجی است که فرد متوجه انحراف نیست و ناخواسته قدم به قدم در مسیر شیطان پیش میرود و شیطان انسان را گام به گام به سمت گناه و مسیر انحراف میبرد کما اینکه ممکن است در ابتدای این راه و در قدم های نخستین تشخیص اینکه انسان گام در مسیر انحرافی نهاده است کار دشواری باشد. لذا یکی از روش های مهم و تاثیر گذار شیطان انحراف تدریجی است که تاریخ نشان داد که اثر فراوانی بر نسل انسان داشت  و افراد زیادی دچار این وسوسه شده و از مسیر حق منحرف گشتند و  انسان برای حفظ خود در مسیر حق دقت فراوانی در جزء جزء زندگی و اعمالش داشته باشد.

وَ عاداً و َثَمُودَ وَ قَدْ تَبَيَّنَلَكُمْ مِنْ مَساكِنِهِمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُم ْفَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبيلِوَ كانُوا مُسْتَبْصِرينَ. و عاد و ثمود را هلاك كرديم. واين از مسكن هايشان برايتان آشكار است. شيطان كارهايشان را در نظرشان بياراست و آنان را از راه بازداشت. وحال آنكه مردمى صاحب بصيرت بودند.(آیه 38) سوره عنکبوت

 این آیه و آیات مشابه بیان میکند که شیطان اعمال انسان ها را در نگاه آن ها زینت می دهد. زینت دادن و یا به عبارتی زیبا کردن به دو گونه است گاهی چیز زشتی را زینت داده و آن را زیبا جلوه میدهند و گاهی هم چیز زیبا را زینت میدهند تا زیباتر به نظر برسد. کاری که شیطان میکند اینست که گناه و پلیدی را در نگاه و باور انسان به گونه ای جلوه میدهد که زیبا و قابل قبول به نظر میرسد. شیطان در این امر بسیار توانا و مسلط است و به خوبی میداند که هر امر ناپسندی را چگونه زینت دهد که افراد که به عبارت قران مخلص نیستند تحت تاثیر قرار گرفته و قدم به قدم از مسیر حق منحرف شوند. مثال های متفاوتی برای این مورد می توان آورد.

از اموری که امروزه متاسفانه در جامعه رواج زیادی دارد و مورد نهی اکید قرآن و معصومان علیه السلام قرار داد و قرآن کریم از آن به عنوان جنگ با خدا یاد کرده است ، موضوع مفاسد اقتصادی و در راس آن ربا است. در جامعه به اشکال متفاوت و با توجیهات متفاوت وجود دارد و این از زینت دادن شیطان است که ذات پلید این گناه را به گونه ای زینت داده است که عده کثیری از افراد جامعه در گیر آن شده اند. متاسفانه حتی در سیستم رسمی کشور و نظام بانکداری نیز این اتفاق افتاده است. تعریف بانکداری اسلامی و قرار دادهایی چون مضاربه ، مرابحه و … تنها در حد نام و تعریف باقی مانده و برخی از اتفاقاتی که در نظام بانکی می افتد دقیقا مصداق رباست. بارها علما و روحانیون نیز به این امر اعتراض کرده و تذکر داده اند و با تاسف بسیار شاهد هستیم که در اثر این اتفاقات عده کثیری از افراد جامعه امروز ما خواسته یا ناخواسته گرفتار پدیده شوم ربا در زندگی شده اند و این حاصل تلاش شیطان در زینت دادن گناهان است.

ربا گناهی کبیره و دارای نهی مؤکد است و بر اساس روایات ما اثر آن حتی در نسل انسان نیز باقی خواهد ماند و با گسترش نظام بانکی و وام های گوناگونه عده زیادی از افراد مسلمان جامعه ما درگیر این گناه کبیره شده اند.

شیطان گاه از طریق وسوسه مستقیم فرد را ترغیب به انحراف از  مسیر حق و گناه میکند . اما روشی که به نظر اثر بیشتری در طی تاریخ داشته است اینست که شیطان افراد را در شرایط انحراف قرار میدهد. محیط اطراف فرد را به گونه ای ارایش میکند که پذیرش گناه از طرف فرد آسان و بدیهی باشد. شیطان سعی میکند که محیط جامعه ، شرایط زندگی ، مسائل اقتصادی ، اخلاقی ، فرهنگی و … همه سعی میکند تغییر دهد تا شرایط پذیرش و انجام گناه را برای همه افراد جامعه مهیا کند.در مسائل اعتقادی ورود تفکرات و عرفان های وارداتی از غرب و شرق و مقابل آن تخریب شعائر اسلامی و شیعی در دستور کار جامعه قرار گرفته است.

اینچنین است که شیطان برای نسل بشر برنامه دارد و با تمام توان و با استفاده از تمام امکانات و روش ها سعی در انحراف افراد از مسیر حق تعالی دارد. برای ماندن در مسیر حق ضروری است ما نیز برای تمام زندگی خود برنامه داشته باشیم و در جزء جزء  آن دقت و تامل فراوان داشته باشیم. کما اینکه قرآن کریم نیز بیان میکند بندگان مخلص خداوند از این فریب ها و وسوسه های شیطان  در امانند و امروز تنها راه نجات از اغوا های شیطان پناه بردن به آستان امام زمان علیه السلام و از ایشان پیروی کردن و استعانت از ایشان است.

تا اینجا مقدمه ای ذکر شد که شیطان چگونه در جوامع بشری اصول و قواعد را گام به گام جا به جا کرده است و به مرور قوانین و اغواهای خود را به بشریت حاکم کرده است.

دلار= پول بدون پشتوانه و دروغ

مقایسه پول اسلامی  با  ، پول غربی  و یا پول اعتباری

در اوایل انقلاب ا امام راحل فرمودند : “راه جلوگیری از کار کردن پول آن است که پولتان را از پول اهل عالم جدا کنید “؟   از امام پرسیدند مگر پول اسلام با پول اهل عالم چه فرقی دارد ؟  ایشان گفتند : “فرقش این است که پول اسلام کالای اعتبار یافته است اما پول رایج جهانی  کاغذ اعتباریافته است” در ضمن امام راحل گفت :ترقی و تنزیل طلا در بازار ضمان اور نیست و ظلمی به وام گیرنده و وام دهنده نشده است . دلیل اعتبار کردن پول بر کالا این است که کالا تا اخر کالاست و روی ثباتش سالها می شود حساب کرد میتوان با آن مهریه و دیه و قرض الحسنه را جاری کرد و طرفین متضرر نخواهند شد.

شاگرد امام  آیت الله حائری شیرازی نیز در رابطه با پول اعتباری  میگوید : « النّقد الاعتباری و ما ادریک ما الاعتباری».  واحد اندازه گیری اگر متغیر شد جهالت رفع نمیشود و جهل و غرر تمام معاملات را باطل میکند. در اقتصاد، سرچشمه عدالت، ,پول, است . ظلم وقتی در سر چشمه آمد « ملئت ظلماً و جورا » یعنی حتی یک خانه از آن در امان نمی ماند .

حفظ ارزش پولی که مردم به دولت و بانک مرکزی و بانکها  می‌دهند مصداق حق‌الناس است و کاهش ارزش پول رایج در راستای ناامیدی مردم و بی اعتماد کردن مردم به پول ملی و رو آوردن مردم به ارزهای خارجی و سکه و همه در راستای نابودی مملکت و نظام اسلامیست ! مشکل اصلی کشور  سیستم حاکم بانکی و  اقتصاد از نوع ربوی و پول اعتباری  پول اعتباری مرگ=> ,زکات, بر نقدین (ریشه و عامل  بحران اقتصادی رکود و سکون و تورم در دنیا شد .)

پول ، ابزاری برای توسعه یا تخریب

انسان های نخست دریافتند که معامله پایاپای مشکلات فراوانی دارد در نتیجه واسطه های معاملات به وجود آمدند که معاملات را ساده تر و قابل انجام کردند. با ادامه همین روند کم کم طلا و نقره به عنوان مهمترین و رایج ترین واسطه های معاملات و معیار سنج ارزش کالا و خدمات  معرفی شدند.

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ضمن اشاره به تاریخچه رواج نقدین و علل رواج پول بیان میکند :*1

«آنچه از بحثهای اقتصادی به دست می آید، این است که انسانهای اولیه معاوضه و مبادلاتشان تنها روی اجناس صورت می گرفته و متوجه نبوده اند که به غیر این صورت نیز امکان پذیر است.اما این را توجه داشتند که هر چیزی با چیز دیگر مبادله نمی شود؛ زیرا نسبت میان اجناس مختلف است؛ یک جنس مورد احتیاج مبرم مردم است، جنسی دیگر این طور نیست. یک جنس بسیار رایج است و جنس دیگر خیلی کم و نایاب است و هر چه جنسی بیش تر مورد احتیاج باشد و کم تر یافت شود، قهرا طالبش هم بیش تر و نسبتش با جنسی که هم زیاد مورد حاجت نیست و هم زیاد یافت می شود، یکسان نیست ؛ چون رغبت مردم نسبت به دومی کم تر است و همین امر سبب شده که پای قیمت و ارزشیابی به میان آید.

آنان بعد از آنکه خود را ناچار دیده اند برای حفظ نسبتها، معیاری به نام قیمت درست کنند و چون باید خود آن معیار، ارزش ثابتی داشته باشد، ناگزیر برخی اجناس نایاب و عزیز الوجود از قبیل گندم و نمک و تخم مرغ را اصل در قیمت قرار دادند تا سایر اجناس و اعیان مالیرا با آن بسنجند. در نتیجه آن جنس عزیز الوجود، مدار و محوری شد که تمام مبادلات بازاری بر آن دور می زد و این سلیقه از همان روزگار قدیم تا به امروز در بعضی از جوامع کوچک از قبیل دهات و قبیله ها دایر بوده و هست. تا آنکه در میانه اجناس نایاب به پاره ای از فلزات مثل طلا و نقره و مس برخورد کرده و آن را مقیاس سنجش ارزشها قرار دادند و در نتیجه طلا و نقره و مس به صورت نقدینه هایی در آمدند که ارزش خودشان ثابت و ارزش هر چیز دیگری با آنها تعیین گردید. بالاخره، طلا مقام اول و نقره مقام دوم و سایر فلزات قیمتی مقامهای بعدی را احراز کردند و از آنها سکه های سلطنتی و دولتی زده شد و به نامهای دینار و درهم و فلس و … نامیده شد.»

 وی اضافه می کند: «چیزی نگذشت که نقدین، یعنی سکه های طلا و نقره، مقیاس اصلی قیمتها شده، هر چیز دیگری و هر عملی با آنها ارزیابی شد و نوسانهای حوایج زندگی همه به آنها منتهی گردید و آن دو ملاک دارایی و ثروت شدند و کارشان به جایی رسید که گویی جان اجتماع و رگ حیاتش بسته به وجود آنها می باشد، که اگر امر آنها مختل گردد، حیات اجتماع مختل می شود و اگر معامله آنها در جریان باشد، معاملات سایر اجناس جریان پیدا می کند و اگر در آنها متوقف گردد، در سایر اجناس نیز متوقف می گردد.»

 ایشان همچنین به رابطه ای که نقود متداول امروزی با نقدین (طلا و نقره) در امر جانشینی این اوراق رسمی از طلا و نقره دارند اشاره نموده، می نویسد: «امروزه وظیفه ای را که نقدین در مجتمعات بشری از قبیل حفظ قیمت اجناس و خدمات و تشخیص نسبت میان آنها به عهده داشته اند، اوراق رسمی از قبیل پوند، دلار و غیر آن دو و نیز چک و سفته های بانکی به عهده گرفته اند و در تعیین قیمت اجناس و خدمات و تشخیص نسبتهایی که میان آنهاست، نقش نقدین (طلا و نقره) را بازی می کنند.» به این ترتیب طلا و نقره به عنوان نقدین شناخته شد و درهم دینار در اسلام نیز  به وسیله طلا و نقره ساخته شد . از حضرت امام صادق علیه السلام در این خصوص پرسیدند که حضرت اینگونه پاسخ دادند :

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ، أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِمَا السَّلَامُ): أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الدَّنَانِيرِ وَ الدَّرَاهِمِ، وَ مَا عَلَى النَّاسِ فِيهَا. فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: هِيَ‏خَوَاتِيمُ‏ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ، جَعَلَهَا اللَّهُ مَصْلَحَةً لِخَلْقِهِ، وَ بِهَا تَسْتَقِيمُ شُئُونُهُمْ وَ مَطَالِبُهُم‏.

«امام صادق از پدرش امام باقر علیهماالسلام نقل می کند که از ایشان در مورد طلا و نقره و وظیفه مردم نسبت به آنها سئوال شد. آن حضرت در جواب فرمود: طلا و نقره مهرهای خداوند در زمین هستند و خداوند آنها را مایه صلاح مردم قرار داده و به وسیله آنهاامورشان سامان می گیرد.»

در همین موضوع، خداوند تعالی برای تحقق اراده حکیمانه خویش مقرراتی وضع نموده است که «قوانین مالی اسلام» نامیده می شود. از جمله این قانون و مقررات مالی «زکات» می باشد، که از توصیه های مکرر قرآن و سفارشهای مؤکد پیامبر اکرم و ائمه معصوم علیهم السلام ، اهمیت و نقش آن در ساماندهی نظام معیشتی جامعه اسلامی روشن می شود و زکات بخصوص زکات بر نقدین تاکید بر ثبات ارزش پول توسط همه حکومتهای اسلامی است که در حفظ ارزش پول بکوشند و مثل کشورهای غربی وسوسه نشوند و با ارزش پول بازی نکنند .

مقابله با کاهش ارزش پول از وظایف دولت اسلامی است.برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.

حجت‌الاسلام محمد‌اسماعیل توسلی، کارشناس اقتصاد اسلامی  در رابطه با حفظ ارزش پول در جامعه اسلامی و وظیفه حکومت اسلامی در قبال ارزش پول گفت : پول یک پیمان اجتماعی به منظور مبادله و خرید و فروش است و با توجه به آیات متعدد.  قرآن کریم, که به وفای به عهد و پیمان تذکر می‌دهد، می‌توان پول را در قالب یک عقد اسلامی مد نظر قرار داد.

 نکته بسیار مهم در این میان ارزش ذاتی و ثابت طلا و نقره بود که باعث گسترش کاربرد آن شد.

با پیشرفت این روند مشکلاتی در خصوص نگهداری ، امنیت و انتقال طلا  به وجود آمد و در نتیجه ساختارهایی به وجود آمد که با اعتمادسازی طلا های افراد را تحویل گرفته و حواله هایی در قبال آن به افراد تحویل میدادند که معتبر بوده و حتی به جای طلا قابل انتقال هم بودند و اینچنین کم کم اسکناس ها به وجود آمدند که در واقع همان حواله های طلا بودند که توسط حکومت ضمانت می‏شدند. در واقع اسکناس ها هیچ ارزش ذاتی نداشتند و تنها ارزش آنها وابسطه به طلایی بودند که پشتوانه آن اسکناس بود.

غفلت 41 سال در پول ملی . برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.

حقیقت اینست که دیگر پول و اسکناس پشتوانه خود که طلا و نقره بود را از دست داده و خود ارزش اعتباری پیدا کرده است. نکته اینجاست که این ارزش دیگر مانند ارزش طلا و نقره ذاتی نیست و بلکه اعتباری و قابل تغییر است. امروزه تغییر ارزش پول ابزاری است برای دولت در جهت اجرای اهداف خود.

با این حساب پول اعتباری جز اعتبار ذهنی چیز دیگری نیست و اسکناس کاغذی کلاً بی پشتوانه است. در پول اعتباری دولت با امضای اسکناس به مردم اطمینان می دهد که کالا در پول متبلور است و با اثر روانی آن، مردم اسکناس را برداشته و کار و دارائیشان را در آن می ریزند و با قدرت خرید آن معاوضه می کنند. اسکناس حکم حواله جنس دارد که اگر به تعداد زيادتري در بازار وارد شود، وقتی تسهیم به نسبت انجام گیرد، مقدار كمتري كالا در برابر آن قرارخواهد گرفت و ارزش آن پایین می آید و در نتیجه مقدار بیشتری از آن باید در برابر کالا توسط مصرف کننده پرداخت گردد. در این حال مردم خیال می کنند که قیمت بالا رفته در حالی که ارزش پول پایین آمده است .

آیت الله حائری شیرازی مطلبی با عنوان مقدمه ای بر پول اسلامی منتشر کرده اند. جهت مشاهده کامل متن کلیک کنید. در بخش زیر به خلاصه ای از این متن اشاره گردیده است:

«گاهی حکومت ها با استفاده از تورم یا چاپ پو ل اعتباری ، پايه های اقتصادي نظام خود را تثبيت و بار حكومت را مي بندند اما این در شرایطی مفید است که از تورم به صورت دارو استفاده شود و معیار و حساب و کتاب داشته باشد. اگر معیار انتشار اسکناس منطبق بر نیاز دولت باشد و به آن عادت کند، به این روز در می آید که دولت تورم را صندوق مداخل تلقی کرده و زمينه خروج نداشته باشد. این امر سبب بیماری اقتصادی شده و ویروس خانمان برانداز ربا وارد سیستم می گردد؟

كسي كه در بانک سپرده گذاری می کند، پس از مدتی پولش افت قيمت پيدا کرده و براي اين كه به او ظلم نشود چيزي روي پولش می گذارند تا ضرر او جبران گردد؛ این اضافه همان ربا است. نمی شود گفت ربا نیست و هزینه ی تورم است از آن طرف، بانک این سپرده ها را به مردم وام می دهد و از آنان بهره می گیرد؛ حال بیاییم برای این که اسم بهره بگوشمان نخورد و مسأله حلال و حرام مطرح نگردد،نام آن را سود مضاربه بگذاریم و خلاص اما این خلاصی ندارد و به مشکلات بعدی گرفتار می شوید؛

با تغییر لفظ ربا به مضاربه، تغییری در ماهیت قضیه داده نخواهد شد؛ بهره همان است که بوده و راه فراری نیست اين روش حل مسأله به صورت شرعي نیست و بانكداري بدون ربا فقط اسم عوض كردن است و مضاربه نمودن بهره و مشاركت مدني هیچ تغییری در ماهیت پول اعتباری نخواهد داد. آقايان فكر كرده اند كه با این کلاه شرعیِ و تغيير صوريِ اسم ربا به مضاربه، بانك مي تواند به راه خود ادامه دهد و نمی دانند که تغییر بايد ماهيت را عوض كند

بهره جزء لاینفک پول اعتباری است. کارشناس بانک می گوید در اقتصاد کنونی که پول متغير نظام ترازويي ایجاد کرده، بدون وجود بهره، تعادل در آن امکان پذیر نیست. بهره فرمان ماشين اقتصادی است و بدون آن حرکت به بي نظمی کشیده می شود و همان طور كه اسب افسار مي خواهد، كنترل اقتصاد هم با افسار بهره امکان پذیر است و از دست رفتن بهره مساوی با از دست رفتن کلّ اقتصاد است و راه دیگری نیست. این در اقتصادی که پولش متغیر و موّاج است حرف درستی است. آقایان بانکداری بدون ربا را تصویب کردند تا دولت ضرر نكند؛ اما در اين ميان مردم چه كنند؟ »

متاسفانه در علوم اقتصادی نیز مانند بسیاری از رشته های علوم انسانی ، دانشمندان و صاحب نظران کشور ما تنها مصرف کننده خروجی موسسات علمی غرب هستند و از خود حرفی برای گفتن ندارند و هر موضوعی که توسط موسسات علمی غرب اعلام شود به عنوان روش علمی صحیح و قطعی در داخل کشور پذیرفته خواهد شد. حقیقت اینست که بر پایه اعتقاد ما دین اسلام بهترین برنامه برای زندگی دنیوی انسان را در بر دارد. در چنین شرایطی در جامعه ما به جای اینکه سعی کنیم احکام و قوانین مورد نیاز خود را از متن دین توسط کارشناسان و علما استخراج کرده و در جامعه پیاده کنیم به سراغ غرب رفته و نظریات آنها در مورد اقتصاد و بانکداری را به کار گرفته ایم. گاهی نیز تضادهایی در این بین ایجاد میشود که پاسخ قطعی برای آن نمیتوان آورد مانند این سوال که آیا پول ، مال به حساب می آید یا خیر ؟

بانکداری بدون ربا اسم عوض کردن است. این قانون به معنی پذیرش بی ثباتی پولِ اعتباری و پذیرش ربا و تسلیم در برابر آن است؛ به معنی عدم کارشناسی صحیح موضوع است که از روی علوم انسانی اسلامی پل زده و با استفاده از علوم انسانی غرب سعی شده اصطکاک بین آن و احکام اسلامی را حذف و با کمی جرح و تعدیل مضاربه به جای ربا به میان آورده شود؟

امام راحل در جلسه ای به بانكدارها گفتند: «در اسلام پول كار نمي‌كند» ولي الان پول عامل اول شده است، چرا؟ چون نظام بخاطر ضرورت و اضطرار و مشكلات دولت، سرمايه‌داري گردیده است؛ آن هم از نوع سوپر با بهره های دو رقمی آیا ضرورت و اضطرار و مشكلات دولت بايد تبديل به ارزش شود؟ الان چون بانك بر مبناي مضاربه عمل مي‌كند، اسمش را مي‌گذارند بانك اسلامي، عده ديگری هم مؤسسه اعتباري شخصي تاسیس می کنند و عين بانك و بر همان اساس بهره مي‌گيرند.

همچنین از جمله مشکلاتی که امروزه پررنگ تر شده و بیشتر قابل طرح و بررسی است موضوع نوسان و کاهش ارزش پول ملی است. پول در گذشته به صورت مسکوکات طلا و نقره بود و به دلیل مشکلات حمل و نگهداری کم کم جای خود را به اسکناس و سکه های معمولی داد. این اسکناس ها در ذات خود ارزشی نداشتند و برگ کاغدی بیشتر نبودند و در واقع حواله طلاهایی بود که سیستم حکومتی به عنوان امانت دار مردم آن را ذخیره کرده و معادل آن اسکناس به مردم تحویل می‏داد. لذا ارزش اسکناس به طلایی بود که توسط سیستم حکومتی ذخیره و اسکناس به عنوان حواله معادل آن به مردم پرداخت شده بود.

لذا همانطور که در مورد ربا نیز مطرح شد ، ضرورت پیدا کردن راهکاری برای برون رفت از حلقه فشار و تنگنای اقتصادی به عنوان شرط ادامه حیات این نظام به چشم می‏خورد. در پی آن هستیم تا با ارائه طرحی تلاش شود از بروز چنین مشکلی در جامعه جلوگیری کنیم.

به طور کلی میتوان گفت که بانک و بانکداری الگوی غربی و بر پایه رباست و وقت آن رسیده است که در جامعه اسلام حوزه و دانشگاه دست به دست هم دهند و با اتکا به منابع غنی دین اسلام راه حل صحیح و اساسی خروج از این بحران را استخراج و در اختیار مجریان آن قرار دهند.

تنها راهکار بازگرداندن ارزش پول ملی به طلاست

با توجه به شرح آنچه گذشت و به ویژه اهمیت نقدین (طلا و نقره) در تاریخ و دین اسلام ، تنها راهکار عملی برای حفظ ارزش پول ملی بازگرداندن ارزش معادل طلا و حفظ این برابری به هر قیمتی است.اگر ارزش پول ملی معادل طلا محاسبه شود دیگر نوسانات وجود نخواهد داشت. اگر شما به جای پول طلا در جیب خود داشته باشید در معادلات داخلی و بین المللی هر اتفاقی بیافتد باز هم طلای در جیب شما همان طلاست و ارزش آن کم نشده است. همچنین دیگر نوسانات ارزهای مختلف و تغییر نرخ برابری آنها اثری در کاهش ارزش پول شما نخواهد داشت. همچنین کشورهای قدرتمند نمیتوانند با بازی های اقتصادی و راهکارهای خوداقتصاد جامعه را تحت فشار قرار دهند و تاثیری در کاهش ارزش طلای شما داشته باشند.

همچنین تاریخ نشان داده است که ارزش طلا در بلند مدت همواره یک روند صعودی داشته است. نگاهی به آمارها و جداول مقایسه ای نشان میدهد که ارزش جهانی طلا در بلند مدت به طور قطعی صعودی است . لذا بدون هیچ اقدامی بر اثر روند طبیعی افزایش قیمت طلا ، طلای موجود در جیب شما در مقابل ارزهای بین‏المللی در حال تقویت است. این بالاترین خدمت اقتصادی است که میتوان به جامعه ای کرد. اگر بتوان نقدین را جایگزین اسکناس کرد هم مشکلات نوسان ارزش پول ملی حل خواهد شد و ثبات در چرخه اقتصادی حاکم خواهد شد و هم اینکه مواردی که عارض کاربرد اسکناس است مانند ربا در جامعه از بین خواهد رفت. در کنار این موضوع میتوان سنت های دینی که تقریبا در جامعه از بین رفته مانند زکات را احیا کرد.

پول طلای نوری. برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.

نتایج اجرای طرح پول ﻃﻼی‌ ﻧﻮﺭﻱ جهت نظارت بر امور و رعایت حد وحدود الهی برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

نگهداری و حمل طلا ، واحد بندی دقیق و قابل اندازه گیری برای همه و … مشکلات استفاده از طلا به جای واحد پول ملی است. از طرفی گسترش از استفاده از کارت های بانکی و تکنولوژی در چرخه اقتصادی نشان داد که میتوان تا حدود زیادی تراکنش های اقتصادی را به صورت مجازی و بدون جابه جا شدن فیزیکی وجه نقد انجام داد . امروز به وضوح میتواند دید که درصد استفاده از کارت های بانکی و دستگاه های پوز در فروشگاه های کشور بیشتر از استفاده از اسکناس و پول نقد است. با پیشرفت این سیستم و ایجاد روش های دریافت پرداخت های ساده و قابل دسترس امروز میتوان انتظار داشت که حتی اسکناس و وجه نقد را به طور کامل از سیستم حذف کرده و تمام تراکنش ها با استفاده از روش های الکترونیک صورت پذیرد . به عنوان مثال امروز اکثر بانک ها سیستم های پرداخت از طریق گوشی موبایل دارند که بدون هیچ پیش نیازی چه سخت افزاری و چه نرم افزاری و تنها با استفاده از کدهای ویژه پرداخت و سایر امور بانکی را به سادگی قابل انجام میکنند.

لذا میتوان طلا را با واحد ویژه ای جایگزین اسکناس کرد و به جای اینکه مردم برای معاملات طلا را با خود حمل و پرداخت کنند و یا آن را ذخیره کنند ، بانک مرکزی این طلا را ذخیره خواهد کرد و مقدار موجودی هر فرد به صورت اعتباری در حساب فرد منظور خواهد گردید و با روش های الکترونیک قابل معامله حتی در مبالغ بسیار کم و کوچک خواهد بود. ما اسم این اتفاق را پول طلای نوری گذاشته ایم.با این روش هم طلا به عنوان واحد پولی بدون واسطه و دارای ارزش ذاتی به کار گرفته شده است و هم اینکه مشکلات کاربرد مستقیم طلا در معادلات اقتصادی حل خواهد شد.

نظارت و مدیریت مهم ترین فعالیت اقتصادی حکومت

یک شرط اساسی و مهم برای حفظ سلامت اقتصاد جامعه نظارت ساختار حاکم بر فرایندهای اقتصادی جامعه است. حکومت با نظارت بر تمام فرآیند اقتصادی دو عامل بسیار مهم به دست خواهد آورد. اول تشخیص فسادها و استفاده های ناصحیح در ساختار اقتصادی و دوم تشخیص زمینه های مفید و سودآور برای فعالیت و هدایت فعالان اقتصادی به سمت آن.

در زمینه جلوگیری از فساد با الکترونیکی شدن فرآیند های اقتصادی و مدیریت بانک مرکزی و دولت بر این فرآیند نظارت بسیار ساده و قابل انجام خواهد بود و دولت هر جا انحرافی در فعالیت ها ایجاد شود در همان گام نخستین میتواند مانع از بروز آن شود و حتی در بعضی شرایط میتوان ساختار را به گونه ای تعریف کرد که اساسا امکان ایجاد انحراف در آن نباشد.

اما نکته مهم ترین هدایت استعدادهای جامعه به سمت فعالیت های دارای ارزش افزوده بیشتر است. دولت با در دست داشتن اطلاعات کامل فعالیت های اقتصادی کشور و نتایج آنها ، زمینه ها و شرایط موجود و استعدادهای موجود جامعه میتواند فعالان اقتصادی را به سمت بهره وری بیشتر هدایت کند و شرایط موفقیت آنها را نیز تامین نماید. به همین روش آنها را از فعالیت هایی که دارای توجیه مناسب نیست بازدارد . این اتفاق یک شکوفایی عمومی در اقتصاد و تولید را باعث خواهد شد که نتایج آن تمام جامعه را متاثر خواهد کرد. همچنین خود دولت نیز با داشتن اطلاعات کامل و صحیح در مورد فرایند های اقتصادی میتوان درامد های خود شامل مالیات ها ، انواع تعرفه ها و عوارض ها و … را به طور دقیق محاسبه و اخذ نماید.

همچنین با استفاده از پول طلای نوری تمام سیکل اقتصادی جامعه در دست دولت خواهد بود و نظارت بر آن ساده تر و جامع تر خواهد بود.

لذا میتواند گفت در چرخه اقتصادی کشور مهمترین وظیفه حکومت ، نظارت فراگیر بر این فرآیند است.

چرا حفظ ارزش پول در دوران امام علی(ع)بسیار مهم بود ؟ برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.

شفاف نبودن معاملات و عقود بانکی؛ عامل گسترش ربا در جامعه  برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.

زکات فریضه فراموش شده اسلام  برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.

*1_ منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه