با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
چگونه ربا حلال شد؟

چگونه ربا حلال شد؟

حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي عِمْرَانَ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ مَا خَلَقَ اللَّهُ حَلَالًا وَ لَا حَرَاماً إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ كَحَدِّ الدُّورِ وَ إِنَّ حَلَالَ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ‏ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامَهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لِأَنَّ عِنْدَنَا صَحِيفَةً طُولُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعاً وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ حَلَالًا وَ لَا حَرَاماً إِلَّا فِيهَا فَمَا كَانَ مِنَ الطَّرِيقِ فَهُوَ مِنَ الطَّرِيقِ وَ مَا كَانَ مِنَ الدُّورِ فَهُوَ مِنَ الدُّورِ حَتَّى أَرْشُ الْخَدْشِ وَ مَا سِوَاهَا وَ الْجَلْدَةِ وَ نِصْفِ الْجَلْدَةِ.[1]

 

[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، 1جلد، مكتبة آية الله المرعشي النجفي – ايران ؛ قم، چاپ: دوم، 1404 ق.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. آقای خادم عزیز،
    لطفا مطالبی که عربی می گذارید که خیلی هم خوب است هر مطلبی با همان زبانی که گفته شده است بگذارید.
    ولی خوب معنی فارسیش هم بگذارید ممنون.

    1. روال طبیعی همین‌طور است که شما می‌فرمایید، اما گاهی دلایل و یا اهداف خاص باعث می‌شود تا نحوه ارائه به شکل خاصی محدود گردد.

  2. سلام بر شما و همه انسانهای مومن و عاشورایی
    “ترس غرب از معرفی الگوی اقتصاد اسلامی به دنیای تشنه عدالت”
    غربی ها برای اصلاح اقتصادشان و رونق اقتصادی در داخل کشورهایشان با سود بانکی زیاد مخالفند(ولی ذات سرمایه داری اجازه نمی دهد که سود را به صفر برسانند) ولی در کشورهای جهان سوم برعکس از کسانی حمایت می کنند که با افزایش سود بانکی موافقند.
    اصلاح نظام بانکی،کاهش سود و گسترش فرهنگ قرض الحسنه و تاسیس بانکی به همین نام و سرعت آبادانی و پیشرفت های ایران در سال های اخیر به حدی بود که باعث شد آمریکا فشارها و تحریم ها را علیه ایران افزایش دهد این فشارها اگر چه سرعت آبادانی را کند کرد ولی فرصتی شد برای استقلال اقتصادی و شکوفایی علمی بیشتر، ان شاءالله این تهدیدها باعث خواهد شد تا بزودی اقتصاد ایران از اتکا به نفت صادراتی رهایی یابد و از نظر علمی و نظامی ایران عزیز به حدی از اقتدار خواهد رسید که برای همیشه به زورگویی های مستکبرین و استثمارگران و استعمارگران پایان دهد.

    ***
    اندیشمندان افرادسرشناس غربی از جهان بدون ایران میگویند.

    ” ایران بر پا دارنده دین و وجود خداست،امیدوارم بزودی به مدل اقتصادی دست پیدا کنه که قابل عرضه به دنیا باشد فکر می کنم در حال حاضر این را کم داره ،اگر ایران از بین بره نخست جهان در معرض بلعیدن توسط نخبگان اقتصادی کثیف و فاسد قرار می گیره این نخبگان در پی بدهکار کردن همه مردم جهان از طریق وام های غیرقابل پرداخت هستند”
    (شکپپیر استاد دانشگاه و اقتصاددان)مشروح این سخنان را در کلیپ ببینید
    در سایت صوت المستضعفین
    اندیشمندان افرادسرشناس غربی از جهان بدون ایران میگویند.
    MOSTAZAFIN.TV

  3. البته آقا محسن.انشااله که نیت شما خیر بوده.اما نباید به گونه ای صحبت کنیم که خنده بر لبان دشمن بیفته و دلشاد بشن!!!

  4. دوست آن است که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی…
    دوستای خوبممم.همه ی حرفهای شما متینه اما بهتر از این بحث ها راه چاره ای است که از ربا خلاص بشیم.و بهترین راه چاره اینه که تا حد توانمون به کسانی که میشناسیم پول قرض بدیم تا اسیر ربا نشن.
    یادمون نره آقا تختی تو حکومت طاغوت!علوی زندگی کرد.
    ما که خدا رو شکر تو مملکت اسلامی هستیم باید جلودار باشیم و عامل…

  5. درود بر شما
    خواهشمندم خبرها و مقاله های که میگذارید به صورت فارسی باشد نه عربی اینجا ایران است نه عراق و عربستان و…
    2- بهتر نیست به جای اینکه ربا را از بانکهای خصوصی یا دولتی موشکافانه بررسی کنید سری به بانکهاب تحت نظر سپاه پاسداران مثل انصار و کوثر و دی و … سری بزنید که با درصد های بالا از مردم بهره و رباخواری میکنند .
    وام 10 میلیونی کمیدهند بعداز 5 سال و محاسبات آن متوجه میشوی 21 میلیون باز پرداخت کردی
    حال آیا این ربا نیست؟ آیا این خون مردم در شیشه کردن نیست ؟. مگه مردم ما چه گناهی کردند که مسلمان شده اند . آیا اسلام رباخوار است ؟
    آیا پیامبر اسلام ربا خوار بوده ؟ جواب بدهید تا ملت بدانند .
    مگه حوزه علمیه حضرات عظما نباید پیگیر این قضایا باشند ؟
    و….

    1. متاسفانه تعصب قومی و قبیله‌ای در کلمات شما موج می‌زند. چه کسی گفته باید دور خودمان دیوار بکشیم که هیچ کلمه‌ای از کشورهای همجوار وارد زبان ما نشود اما اشکالی ندارد که هزاران هزار کلاس آموزش زبان انگلیسی و اسپانیایی و فرانسوی در کشور وجود داشته باشد و شما ایراد نگیرید؟ این تحجر و غار نشینی و فرار از جامعه آزاد دورانش گذشته است. هر زبانی که محتوایی دارد دیگر زبانها مجبوراند برای استفاده از آن، آن را بپذیرند مثل عربی، مثل زبان آنگلوساکسون‌ها.

      در مورد ربا اول موضع خودتان را مشخص کنید اگر «ربا» بد است که این از احکام اسلامی است. اگر هم که افراد غرب پرست عاشق آن هستند پس دیگر مشکل چیست؟
      آیا غیر از این است که تحجرگرایان شیراز از سینه‌چاکان تمدن غرب‌اند و متنفر از تمامی ادیان ابراهیمی چه عربی چه سامی؟ در غرب ربا ذات اقتصاد است. لذا شترسواری دولا دولا نمی‌شود اگر عشق سنگ و خاک هستید مجبورید از ربا دفاع کنید. اما اگر آزاده اید و حرف حق را می‌پذیرید ولو به زبان دیگری باشد. آنگاه استلالات برای روشن شدن مقصر و مشکل و راه حل بسیار است.

      در جهان امروز چه کسی نمی‌داند این بازی بچه‌گانه 200 ساله که انگلیس راه‌انداخت که عرب و فارس و ترک و افغان را جدا کرد سیاستی برای حکومت کردن است. برای خداوند کرامت افراد ملاک ارزش است نه رنگ و زبان و نژاد. واقعا در این سال کسی دم از عرب و فارس بزند ….

      1. آقای خادم
        سلام و درود خداوند بر شما
        خداقوت
        آقای محسن حرف بدی نزدند.در صحبت های ایشون آن قدر تندی و شدت نبود که در جواب شما بود.
        لطفا ملایم تر جواب دوستان را بدهید
        و قولا له قولا لینا لعله یتذکر او یخشی
        موفق باشید
        تشکر
        یاعلی

      2. علیکم السلام
        ممنون از تذکرتان، گاهی وقتها انسان‌هایی که بوی کهنه تاریخ را می‌دهند در شرایط حساس امروز منطقه انسان را بر آشفته می‌کنند. بنده سعی کردم مطلب هم از قید ادب خارج نشود و هم متوجه بشوند که این ژست متحجرانه‌شان را چه کسی به ایشان القاء کرده. و صد البته حرف بدی زدند

      3. خادم عزیز این چه طرز جواب دادنه . خوب راست میگه ترجمشو مینوشتی تا همه متوجه بشن . امام علی با ایرانیهابه زبان خودشون صحبت میکرد .

    2. آقا محسن از سلام دادنت معلومه که مخت در اختیاره ماهواره است پس تعجبی نداره که با کلمات عربی مشکل داشته باشی
      از محتوی حرفات هم مشخص است که دغدغه ربا نداری چون اگر داشتی میدانستی که بانک ابداغ غرب کثیف بود و آخرین سنگرهایی که فتح شد کشورهای اسلامی بودند

      1. جالب دوستانی هستند که آنقدر از موضع پرت‌اند که می‌خواهند همه را جذب کنند!

    3. با سلام خدمت دوستان خوب و متدین که دغدغه دینی دارند و می خواهند دینی زندگی کنند. عرض کنم که اگر کمی به فقه اسلامی وراجعه کنیم درمی یابیم که در اسلام مطلق سود دادن و سود گرفتن ممنوع نیست و تنها در صورتی حرام است که ربا بوده باشد و ربا نیز انواعی دارد که نیازی به ذکر آن نیست. به هر حال چنانچه سود دادن و سود گرفتن در قالب عقود شرعی باشد مانعی ندارد و قانون بانکداری بدون ربا بر همین اساس تدوین شده است که از کتاب مرحوم شهید صدر که از فقهای برجسته شیعه بود نگاشته شده است. لذا در حدّ قانون، بانکداری ایران، اصلاً ربوی نیست گرچه سود بالایی هم گرفته شود. امّا در مرحله اجرای قانون با مشکلات فراوانی مواجه هستیم که باید با نظارت کامل و دقیق این مشکلات برطرف گردد. لذا اگر وام یا تسهیلاتی از بانک می گیرید و باید در قبال آن سود بپردازید حتماً نوع آن را بیان کنید تا شرعی بودن و نبودن آن روشن گردد. در بانک های ایران، بابت وام قرض الحسنه سود گرفته نمی شود و سود تنها برای تسهیلات است که بر اساس عقود شرعی گرفته می شود. البته باید عرض کنم که بحث در این رابطه زیاد است و باید با متخصصین صحبت کرد و به این صورت صحبت کردن که مسلّم از روی ناآگاهی نسبت به احکام شرعی و مسایل بانکی است درست نیست. باتشکر

      1. علیکم السلام
        مشکل ما با بخشی از حوزه همین عقب افتادگی فلج کننده آن است به نحوی که وقتی مراجع و بزرگان نیز موضوع را هشدار می‌دهند بدنه حوزه راه خود را رفته و نمی‌خواهند بپذیرند که جمود فکر در حوزه با اصطلاحات رایج در آن باعث شد تا هنگام ترجمه علوم خلط معنا پدید آمده و ما خیال کنیم قانون بانکداری اسلامی کار بانک را حل کرده و نیاز به کمی نظارت بیشتر برای اجرای صحیح آن است.مجال بحث‌های بیشتر نیست، اگر تمایل به آگاهی بیشتر دارید شما را به جلسات شورش علیه طمع، کتابخانه جنبش و پرونده ویژه رازهای پنهان پول ارجاع می‌دهیم.

      2. جناب آقای خادم عزیز، اینکه می فرمایید بدنه حوزه راه خود را می رود برای من روشن نیست. به هر حال، باید دانست که مرز بین بانکداری بدون ربا با بانکداری اسلامی خیلی زیاد است و قانون بانکداری سعی در حذف ربا از سیستم بانکداری داشته است نه اسلامی کردن آن؛ و روشن است که اسلامی کردن بانک نیاز به مطالعات و تأملات زیادی دارد که کار یک سال و دو سال نیست و کسی که اندک آشنایی با مباحث فقهی و دینی داشته باشد این مسأله را به راحتی درک می کند. بانک های ما اگر هم بتوانند ربا را از سیستم بانک (در اجرا) حذف کند باز هم تا اسلامی شدن راه طولانی را باید بپیمایند.
        چنانچه جناب آقای خادم، خودشان حوزوی باشند درمی یابند که الآن چقدر در حوزه دغدغه این مسایل وجود دارد و بسیاری از طلاب در صدد یادگیری مسایل اقتصادی و بانکی برآمده اند و تعدادی از افراد نیز در مراکز اقتصادی کشور بر قوانین موضوعه نظارت دارند گره کافی نیست اما در مقایسه با گذشته خیلی خوب بوده و نشان از آن دارد که حرکتی به وجود آمده است و چنانچه حوزوی نباشند قضاوت در مورد آنچه در حوزه می گذرد قضاوت نادرست و خارج از گود خواهد بود. ما تا حدّ مطلوب فاصله زیادی داریم ولی نگاه منفی هم درست نیست. باید کارهای انجام شده را هم دید. ممکن است بانک یک محصول وارداتی باشد و مفسده انگیز امّا آیا میتوان بالکل آن را کنار گذاشت بدون اینکه جایگزینی برای آن داشته باشیم؟ به هر حال از باب اکل میت هم که شده باید به طور موقت پیش برویم و از بروز مفاسد بزرگتر جلوگیری کنیم.

      3. همانطور که همه مطلع هستند وقتی درمورد یک موضوع بحث می‌شود نافی باقی جهات بحث نشده نیست، در مورد رفتن بخشی از حوزه به راه خود ؛ بحث در مورد بخشی بود که از نظر ما گسترده هم به حساب می‌آید و بدیهی است که حتما دوستان زیادی نیز با ما همراه هستند وگرنه این پایگاه اصولا نمی‌توانست شکل بگیرد!

        بحث در مورد اقتصاد کمی پیچیده‌تر از آن است که خیلی از دوستان وارد گود شده می‌پندارند. به همین دلیل پاسخ یک بندی به سوال شما نه تنها شبهات را برطرف نمی‌کند بلکه سوالات بیشتری را به ذهن خواننده‌های گذری وارد می‌کند. پیشنهاد ما این است که درصورت تمایل به پیگیری علمی بحث از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

        پیشنهاد می‌کنیم وقت گذاشته و نوشته‌های پایگاه را مطالعه کنید
        ان‌شاالله به کمک و یاری خدای متعال با رونمای از ساختار جدید پایگاه بیشتر شبهات و سوالات پاسخ داده خواهد شد.