با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

سریال مدینه؛ تبلیغ ربا یا نفی ربا؟

هوالرزاق

در این شب‌های مبارک ماه مهمانی خدا، روزه‌داران پس از طی مدت زمانی؛ از شبکه یک سیمای جمهوری‌اسلامی! سریالی را به تماشا می‌نشینند که در ظاهر داعیه مبارزه با نزول‌خواری و ربا را دارد. سریال مدینه.

هر چه قسمت‌های بیشتری از این سریال طی می‌شود، بیشتر پرچم مبارزه با ربا در بطن و متن آن بر افراشته می‌شود. چه امر مبارکی! بالاخره پس از سال‌ها تذکر و هشدار جدی به جامعه که «ربا بنیان هر نظامی چه دینی و چه غیر دینی را ویران می‌کند» شنیده شد…

اما این تصور و برداشت، ساده‌انگارانه است. پشت پرده این سریال مدعی قرض‌الحسنه و سفارش‌دهنده و حامی مالی ساخت این مجموعه نهادی است که سیستم ربوی و نزول‌خواری را نه فقط در بُعد فردی بلکه بصورت ملی در سراسر کشور گسترش می‌دهد: مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه!موسسه مالی و اعتباری عسکریه

بانک که در لغت به معنی «ربا» است، نهادی است که تمام امور اصلی و فرعی آن بر پایه ربا استوار است و اگر از بانک و مؤسسات مالی و اعتباری تابع قوانین بانکی، ربا ستانده شود حتی لحظه‌ای نمی‌توانند ادامه حیات خبیثه‌شان را طی نمایند.

حال تصور این واقعیت که نهاد اصلی و مرجع بی‌بدیل گسترش ربا در سراسر کشور، به جنگ با ربا رفته است، واقعاً مضحک به نظر می‌رسد.

البته نمی‌توان باور کرد که بانک (بخوانید ربا) درد گسترش ربا را داشته باشد و نگران جنگ با خدا باشد وگرنه ابتدا باید از تعطیلی خودش شروع می‌نمود. از این رو این سازوکار رسانه‌ای، تنها تبلیغاتی است در قالب یک پروژه سی روزه، با وقیح‌ترین سوء استفاده از ماه مبارک رمضان و از اوقات شریف روزه‌داران و تنها قصد و دغدغه نهاد بی‌رقیب بانک در گسترش ربا نیز همین است که همان بخش محدودی از وام‌های ربوی جامعه که در اختیارش نیست را در چنگ خودش گیرد و هیچ رقیبی نباشد که سود نزول کسب کند اما خارج از سیستم بانک قرار گرفته باشد!

اما خطرات جبران‌ناپذیر این سریال که به تقابل با بقای جامعه اسلامی پرداخته چیست و مردم چه چیزی را حتماً باید پیش از تماشای آن بدانند؟

سه گزاره بسیار مهم بصورتی هوشمندانه در متن فیلم‌نامه جای داده شده که شفاف‌سازی آن مغفول واقع شده است.

یکم) بانک به ما هو بانک مصداق آیه شریفه 278 و 279 سوره بقره است که می‌فرماید «يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقي من الربا إن كنتم مؤمنين (278) فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله وإن تبتم فلكم رءوس أموالكم لا تظلمون ولا تظلمون (279)» و ربا تنها حکمی است که در کلام الهی حکم جنگ با خدا و رسول خدا را دارد.

با استناد به آیه شریفه فوق، سیستم بانکی سیستمی است که بصورت کلان و در سطح ملی، جنگ با خدا را مدیریت و پشتیبانی می‌کند و اکنون این سیستم ضد الهی، لحظات معنوی پس از افطار امت روزه‌دار را برای حفظ حیات خبیثه‌اش به چنگ گرفته است تا بتواند از طریق ظاهر فریبی و در پس نقاب مبارزه با خرده نزول‌خواران، کلان‌ترین سیستم نزول و ربای تاریخ بشریت را به همگان حقنه کند.

نمونه بارز این امر، امشب، افطار 9 رمضان، در قسمت نهم سریال مدینه، در دیالوگ بازیگر نقش مدینه جلب توجه نمود زمانی که این جملات را بیان داشت: «همه از جنگ بدشون می‌یاد. ولی یه وقتایی چاره‌ای بجز جنگیدن نیست. جنگ برد داره، باخت داره. اما تنها جنگی که باختش از قبل معلومه جنگ با خداست. خدا هیچ کاری رو نگفته جنگ با من، الی نزول.»

جملات فوق دقیقاً ترجمه آیات مذکور است اما آیا این مطالب، به صداقت بیان شده یا تنها استفاده ابزاری از آیات قرآن برای تبلیغ نهادی ضد قرآنی است؟

دوم) اگر با دقت بیشتر به دیالوگ‌های بکار رفته در سریال توجه گردد، هیچگاه از کلمه «ربا» و «رباخواری» استفاده نشده است و تنها کاربرد برای خطاب به ربا، نزول است. درست است که عامه جامعه می‌دانند تفاوتی بین «ربا»، «نزول»، «اسکونت»، «سود پول» و «بهره» نیست اما در فرهنگ عامه اینگونه تثبیت شده که وقتی از واژه نزول، نزول‌خوار و پول نزولی یاد می‌شود، مخاطبین به یک شخص منفور که با سوءاستفاده از نیاز مالی دیگران، رباخواری می‌کند فکر می‌کنند و کمتر کسی نزول را معادل وام بانکی می‌داند در حالی که در قرآن همواره از واژه ربا استفاده شده و این واژه در زبان فارسی نیز متداول است و الزامی به ترجمه و برگردان به نزول وجود ندارد.

حقیقت اینست که جریان مبارزه علیه ربای بانکی، در چند سالی که واقعیت سیاه پشت پرده بانک را برای جامعه روشن ساخته، بانک را به ربوی بودن متهم نموده است و استفاده از واژه ربا، اندکی مخاطب را به شبهه وا می‌دارد که «مگر خود بانک هدف اتهام ربا نیست؟» اما واژه سنتی ربا یعنی وام نزول ، برای مخاطب بسیار کمتر این شبهه را بیدار می‌کند.

برای بررسی یک مورد اسنادی ادعای فوق، بازخوانی پرونده تعطیلی موقت برنامه «سمت خدا» بخوبی روشن می‌دارد که سیستم بانک حتی ذره‌ای در برابر کسانی که قصد شفاف‌سازی حقیقت ربوی‌اش را دارند، تحمل نمی‌کند.

سوم) عملکرد حامی مالی و سفارش‌دهنده سریال مدینه، کاملاً بر اساس سوءاستفاده از زحمات جریانی است که طی سالیان اخیر، موضع ضد ربا را برای مقابله با ربای بانکی بر پا نموده است و اسناد و ادله‌اش را در دانشگاه‌ها، مساجد، کانون‌های فرهنگی، مطبوعات و رسانه‌ها و فضای سایبر منتشر نموده.

درد بزرگ اینست که این سیستم خبیث برای موجه‌تر نمودن خودش در سریال تولیدی دقیقاً از همان ادبیاتی استفاده کرده که سالیان مدید، پرچم‌داران مبارزه با ربای بانک در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان بکار برده‌اند و این دلیلی است بر اینکه بانک در تلاش است تا با فریب همگان، خودش را در صف مبارزان با ربا معرفی کند و از زمینه ایجاد شده، برای منافع ربوی‌اش بهره ببرد حال آنکه اجازه نخواهیم داد فراموش شود که جبهه مبارزه با ربا دقیقاً بر علیه همین بانک و نهاد ربوی‌اش تشکیل شده و جنگ علیه خدا که توسط آن خرده نزول‌خواران صورت می‌پذیرد بسیار کم عمق‌تر و محدودتر است از جنگی که بانک در سراسر کشور گسترانیده است و مردم را در برابر خدا و رسول بزرگوارش قرار می‌دهد.

در نهایت شایان ذکر است که این سریال برای مخاطب مذهبی ساخته شده است. مخاطبی که درد دین دارد، حرف خدا برایش میزان است و به دستور پروردگار در گرمای کنونی حدود 17 ساعت را با سختی گرسنگی و تشنگی تحمل می‌کند تا رضایت الله را در بر داشته باشد و به دستور کلام وحی خدا از ربا دوری می‌جوید و سیستم بانک با ساخت این سریال تنها قصدش منزه کردن خود از اتهام ربا و جلب اعتماد مخاطب مذهبی است تا وام ربوی را به او نیز عرضه کرده و وی را در صف جنگ با خدا قرار دهد.

این القا که «مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه، ناجی مشکلات مالی زندگی است» به وضوح در لحظات خاصی که گره مشکلات مالی خانواده بهمن (کاراکتر سریال) به تصویر در آمده و پس از آن در یک لحظه تابلوی مؤسسه عسکریه با طمأنینه نمایش داده می‌شود، قابل درک است.

سریال مدینه بانک عسکریه

اللهم العن قوم الظالمین

نویسنده: آقای شکوهیان‌راد- ارسال از طریق رایانامه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. دوست عزیز
    جناب نگهبان، انتخاب اسامی که باعث کوچکتر دیده شدن زشتی گناهان بسیار بزرگ میشود مورد تقبیح علمای والا مقام نیز شده است. مانند واژه کلاهبرداری به جای دزدی، یا واژه کودک آزاری به جای عمل شنیع لواط.
    اینکه استفاده از واژه بهره یا سود یا نزول به جای واژه ربا که صراحتا در قرآن به آن اشاره شده جزو مواردی از این دست میباشد. حال قضاوت با شما
    آیا واژه کودک آزاری مفهوم لواط را در بر دارد؟

  2. سلام.
    در پروژه جنگ با ربا انتظار این است که رفقا کمی دقیق تر و واقع بینانه تر به مسائل نگاه کنند تا نتایج واقعی عاید شود.تحلیل بالا سوای از هدف خوبش،کمی غیر منطقی و غیر واقعی سریال مدینه را تحلیل کرده.اولا دوستمون دلایل اینکه موسسه عسکریه کاملا ربوی است را ذکر نکردند، ثانیا در بند دوم که راجع به استفاده از نزول به جای ربا بحث کردید باید این نکته رو بگم که آقای سعید نعمت الله نویسنده فیلمنامه های عامه پسند اجتماعی هستند و به علت اینکه کلمه نزول جاافتاده تر و به ذهن نزدیک تره از این کلمه استفاده کردند.به این معنی نیست که ایشون تعمد داشتند.شما دوست عزیز باید روی مسائل اساسی تر تاکید کنید. و نکته ای که باید به آن توجه شود این است که صدا و سیما این اسپانسر را پذیرفته اولا،ثانیا مشکل ما این است که بعد از این همه مدت که از انقلاب گذشته صدا و سیما سریال می سازد و می گوید ربا بد است.در حالی که بدنه مذهبی به این نکته عالم است و صداوسیما باید دست روی نهاد های ربوی مثل بانک بگذارد و به مردم معرفی کند که این کار را نیز نمی کند به علت اینکه منافعش هنوز با بانک گره خورده است.

    1. علیکم السلام
      بله به نظر ما بهرحال اینکه در این زمینه فیلمی ساخته شده یعنی در زمین ربا بازی شده و این بارقه‌ها را ما به خوشبینی می‌نگریم. اما این نقد در حوزه‌ی «آنچه‌ باید باشد» است و در این این حوزه بر اساس مستندات و دلایل متعدد و متقن نظام بانک نظامی ربوی و ربا گستر است. و ارتباطی با بانک خاصی مانند عسکریه ندارد. بخش آخر نظر شما مورد تایید شخصی بنده نیز هست ولی در هر صورت خود نویسنده باید از انتقادات وارده دفاع کند.

  3. سلام الله علیکم یا انصارالله
    از وقتی نرخ ربای بانکی زیاد شده است، عده ای از نزول خواران به فکر افتاده اند تا از این فرصت به نفع خود بهره برده و مردم جاهل را از چاه به سیاه چاه بیاندازند!
    بانکها هم که دیدند مشتریان پروپا قرصشان در حال پریدن میباشند در صدد مقابله بر آمدند و این سریال را ارایه کردند!
    حال قضاوت با شما، آیا چاه با سیاه چاه فرقی دارد؟!

    1. تجربه ی من میگوید فرق دارد. خیلی ها را میشناسم که با ربای بازاری نابود شده اند.
      دوستی دارم که مدت زیادی با وام بانکی کار میکرد و پیشرفت میکرد. وقتی وارد ربای بازاری شد ظرف مدت یک ماه همه ی زندگیش نابود شد و تا پای زندان پیش رفت.
      به نظرم ربای بانکی این تاثیر فجیع را ندارد. البته زندگی بی برکت میکند. نمیدانم شاید به علت کلاه شرعی باشد.

      1. خواهش میکنم دوست خوبم. خداوند همه ی ما رو از ربا حفظ کنه به حق 14 معصوم(ص)

  4. این اولین باری نیست که کثافت کاریهاشون رو پشت اسلام قایم می کنن… چقدر خدا و اسلام مظلومن واقعا…

  5. سلام
    من در آستانه اخذ یک وام 15 میلیونی با باز پرداخته 5 ساله با نرخ 16 درصد بودم. البته این وام به عنوان وام خوداشتغالی هستش که از طرف سپاه باسداران و سازمان بسیج هم هست.با توجه به توضیحات و شناختی که تازه پیدا کردم این مهم نیست که وام های این چنینی از طرف کجاست بلکه این بنیاد و شالوده کار هست که مشکل داره.تعجب من از اینه که سازمانی که خودش رو احیاگر و پیشرو میدونه چرا با آگاهی که داره به صورت دینی به اشتغالزاییکمک نمیکنه.
    من هنوز درگیرم اما بیشتر انصراف خواهم داد.

    1. علیکم السلام
      خوب برادر من ، بسیج و سپاه که از کره مریخ نیامدند همین ما و شما هستیم که بسیج محل عضویم دیگر! آنها هم نیاز دارند تا یک نفر برود از از واقعیت ماجرا مطلعشان کند! برکت را لمس کنید …

    2. و هر کس تقواي الهي پيشه کند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي کند (طلاق/2)

  6. با سلام
    خیلی ممنویم که با زحمات و نگاه های عمیقی که به مسائل و دغددغه های مردم دارید ماهم با چشمان شما میبینیم من هیچ وقت حتی اسمی از جنبش شما نشنیده بودم تا برنامه راز شبکه چهار و سخنرانی استاد آقای عباسی رو دیدم واز نا امیدی که چند سالی در روح جسم من رخنه کرده بود مبنی بر اینکه هیچکس به فکر نیست حتی مراجع ما هم الوده شدن روزها و شبهارا میگذراندم ولی الان حس خوبی پیدا کردم که اسلام مردان باغیرتش هنوز هستن منالله توفیق…

    1. علیکم السلام
      ان‌شاالله با کمک همه بتوانیم روز به روز این کار را گسترده تر کنیم

  7. سلام

    کاملا حرفهای درست و شایسته ای بود.

    من هم هر وقت به مادرم میگم که نگاه نکن این سریال رو ، میگه که مگه نمیبینی راجه به رباست .

    حالا با این مطلالب میتونم بهتر قانعش کنم تا حداقل با بصیرت نماشا کنه. هرچند که تبلیغات به قول بزرگی اثر وضعی دارند و حتی تماشای با بصیرت هم خالی از تاثیر نیست.

    با تشکر

    1. علیکم السلام
      از دغدغه مندی و بصیرت شما خرسندیم اما احترام به والدین را فراموش نکنید امام سجاد در صحیفه میفرمایید خداوندا مرا کمک کن که جوری والدینم را احترام کنم که انگار آنها سلطان عصوف‌اند (ستمگر) و من عبد کمترین…

  8. در سوره بقره می خوانیم
    وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ( 8 ) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ( 9 ) فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ ( 10 ) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ( 11 ) أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ ( 12 )
    و برخى از مردم مى‌گويند: «ما به خدا و روز بازپسين ايمان آورده‌ايم»، ولى گروندگان [راستين‌] نيستند. ( 8 ) با خدا و مؤمنان نيرنگ مى‌بازند؛ ولى جز بر خويشتن نيرنگ نمى‌زنند، و نمى‌فهمند. ( 9 ) در دلهايشان مرضى است؛ و خدا بر مرضشان افزود؛ و به [سزاى‌] آنچه به دروغ مى گفتند، عذابى دردناک [در پيش‌] خواهند داشت. ( 10 ) و چون به آنان گفته شود: «در زمين فساد مکنيد»، مى‌گويند: «ما خود اصلاحگريم.» ( 11 ) بهوش باشيد که آنان فسادگرانند، ليکن نمى‌فهمند. ( 12 )

  9. بانک مرکزی، بانک هایی رو که از نام های مبارک ائمه استفاده کرده بودند ملزم کرد تغییر نام بدن ولی جالبه که این اتفاق نیفتاد.

  10. سلام علیکم …
    انا فتحنا لک فتحا مبینا …
    حضرت نوح به کفار فرمود : “شما را استهزا خواهیم کرد در روز موعود …”

  11. با سلام لطفا اطلاعات خود را در مورد عقود تسهیلات و مشارکت در امر تسهیلات ببرید بالا تر لطفا بانک با قرار داد طرح ترجیهی شما و پول رو کجا مصرف میکنید پول را با وکالت در اختیارتون میگذارد چطور وقتی پولتون رو میزارید در بانک و ماهانه پول میرید از بانک میگیرید ربا نیست ؟ اینجا رباست ؟! نه دوستان در انجا نیز شما وکالت میدهد بانک با پول شما کار کند … خواهشا مطالعه کنید در مورد عقود اسلامی بعدش نظر بدید اين همه اشتغال زايي اين همه فرهنگ سازي متاسفم …

    1. علیکم السلام
      متاسفانه شما در سطح پایینی از اطلاعات اقتصادی قرار دارید ، اعضای جنبش از دانشجویان رشته اقتصاد، حوزویان، و چند نفر از دکتراهای رشته اقتصاد هستند. مشکل جامعه ما این است که حتی صحبت آیت الله جوادی و مظاهری را هم قبول نمی کنند و همانند آیت الله حائری شیرازی به جهل و کمبود اطلاعات متهم می شوند، لطفا نرسیده قضاوت نکنید. از جبهه جنگ با خدا بسیار عقب هستید و زیر لگد شیطان بیدار خواهید شد.
      و من الله توفیق

      1. علیکم السلام
        ببخشید وسعمان همین قدر است، خدا همه ما را هدایت کند.

  12. با سلام لطفا اطلاعات خود را در مورد عقود تسهیلات و مشارکت در امر تسهیلات ببرید بالا تر لطفا بانک با قرار داد طرح ترجیهی شما و پول رو کجا مصرف میکنید پول را با وکالت در اختیارتون میگذارد چطور وقتی پولتون رو میزارید در بانک و ماهانه پول میرید از بانک میگیرید ربا نیست ؟ اینجا رباست ؟! نه دوستان در انجا نیز شما وکالت میدهد بانک با پول شما کار کند … خواهشا مطالعه کنید در مورد عقود اسلامی بعدش نظر بدید …

    1. سلام
      من اطلاعات کاملی از عقود بانکی دارم و مطمئنا همگی حیله ی رباست.
      ولی موضوع ربای سازمان یافته مسئله ی مهمتری ست که به ماهیت پول برمیگردد.

  13. بسیار عالی.
    این هم یکی از روش های فریبکارانه ی بانک برای تطهیر و تبلیغ خودش است. تبلیغات تلویزیونی کم بود حالا نوبت به ساخت فیلم هایی درباره ی قداست بانک رسیده است.
    یادم می آید بعد از سریال ثریا که نقش اول خیلی از ربا و آلوده شدن مالش به ربا وحشت داشت، چند نفر از بازیگران به همراه کارگردانش(همین کارگردان سریال مدینه) به یک برنامه ی تلویزیونی دعوت شدند و اتفاقا یکی از بازیگران نتیجه ی اخلاقی فیلم را اینگونه بیان کرد که هر کس این فیلم را ببیند پیش خودش می گوید که من چرا خودم را به دردسر بندازم و پولم را دست کسی بدهم که در آخر پولم رو به باد بده خب به جاش میذارم بانک و خیالم راحت است. یعنی پول بانک حلالِ حلالِ مردم. اصلا نگران نباشید.

  14. سیستم بانکی ادعا دارد حیله ی ربا فقط در بانک مجاز است و در بازار و توسط اشخاص ممنوع است.
    متاسفانه هرچه پیش میرود نزول خورها اسپانسری بخش های مختلف را در دست میگیرند. مثلا همین الان :
    اسپانسر جام جهانی، بانک پارسیان
    اسپانسر تیم ملی والیبال ، بانک سامان
    اسپانسر سریال رمضان ، عسکریه
    جای تاسف دارد که در شرایط رکود شدید تولید ، رباخوری به شدت سودده است و هرچه پیش میرود از حجم کار واقعی کاسته شده و به حجم کار پولی افزوده میگردد.