با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
معمای سودآوری بانک‌ها در شرایط رکود اقتصادی

معمای سودآوری بانک‌ها در شرایط رکود اقتصادی

بانک هاي ايراني در رتبه نخست سودآوري بانک هاي منطقه قرار گرفتند

 

بانکنشريه معتبر بانکر در گزارشي در خصوص وضعيت بانکداري در خاورميانه اعلام کرد در سال 2013 در بين 5 بانک برتر خاورميانه، بيشترين نرخ بازگشت سرمايه (سودآوري به نسبت سرمايه) از آن 4 بانک ايراني بوده است. اگرچه براساس گزارش بانکر سرمايه پايين بانک هاي ايراني به نسبت ديگر بانک هاي خاورميانه يکي از دلايل رتبه بالاي بانک هاي ايراني در رنکينگ بازگشت سرمايه اعلام شده است، اما اين ميزان سودآوري بانک ها در شرايطي که نرخ رشد اقتصادي کشور منفي و فعاليت هاي توليدي با کمترين بازده اقتصادي رو به رو بوده اند، نشان از تمايل شديد بانک ها به فعاليت هاي سودآور غير توليدي داشته است. نشريه معتبر بانکر در گزارشي، نام 4 بانک ايراني را در صدر رده بندي بانکهاي خاورميانه از لحاظ شاخص بازگشت سرمايه قرار داد. بر اساس اين گزارش بانک پارسيان با بازگشت 42.26 درصدي سرمايه در رتبه نخست اين رده بندي و بانکهاي کارآفرين با 33.63 درصد و اقتصاد نوين با 33.31 درصد به ترتيب در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند. همچنين بانک پاسارگاد نيز بعد از بانک ملي قطر، با بازگشت 33.14 درصدي، در رتبه پنجم قرار گرفته است. در عين حال اين گزارش به پايين بودن ميزان سرمايه بانک هاي ايراني در مقايسه با همتايان منطقه اي خود اشاره و اعلام کرده با سرمايه پايين تر طبيعي است که ارقام بالاتر بازگشت سرمايه با سهولت بيشتري محقق مي شود. بانکر در ادامه گزارش خود با معرفي ۲۵ بانک بزرگ منطقه از نظر ميزان سرمايه، تنها يک بانک ايراني را در اين فهرست قرار داده است. بانک پاسارگاد با سرمايه 3.924 ميليارد دلاري به عنوان بيست و يکمين بانک بزرگ منطقه خاورميانه و بزرگترين بانک ايران معرفي شده است. اين بانک در سطح جهان نيز رتبه ۲۳۳ را به دست آورده است. بر اساس گزارش اين نشريه، بانک مسکن با سرمايه 2.972 ميليارد دلاري رتبه ۲۹۷ جهان را به دست آورده است. سرمايه بانک تجارت 2.169 ميليارد دلار و رتبه جهاني اين بانک ۳۷۵ اعلام شده است. رتبه جهاني بانک هاي پارسيان نيز ۴۷۶، اقتصاد نوين ۵۵۱، کارآفرين ۷۱۸ و بانک سينا ۷۶۸ اعلام شده است. سرمايه بانک سينا ۷۱۰ ميليون دلار برآورد شده است. فارغ از اين موضوع، در روزهاي گذشته طرح نمايندگان مجلس براي اصلاح قانون پولي و بانکي کشور، در مقدمه خود، پرده از حقايقي قابل تامل در نظام بانکي برداشته بود. در آن جا تصريح شده بود “حجم معوقات بانکي بيش از دو برابر ماليات تحقق يافته سالانه کل کشور است” و “معوقات بانکهاي خصوصي نسبت به بانکهاي دولتي بيشتر است” حال سوال اينجاست در حاليکه نظام بانکي و به خصوص بانکهاي خصوصي با اين حجم گسترده معوقات بانکي مواجه است، احراز رتبه هاي بالاي نرخ بازگشت سرمايه چه معنا و مفهومي مي تواند داشته باشد؟ شايد يکي از پاسخها را بتوان به حضور مستقيم بانکها در عرصه فعاليتهاي سوداگري مرتبط دانست. امري که در طرح 7 بندي مجلس و نيز ساير اظهار نظرهاي کارشناسي در رابطه با نظام بانکي کشور در روزهاي اخير زياد به گوش مي رسد.

منبع: روزنامه خراسان به نقل از نشریه بانکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. اين به خاطر نوسان ريال به دلاره.
    شاخص هاي بانكر براساس دلاره. نوسان دلار به ريال باعث شده سودآوري در دلالي پول بالا بره

    1. بانك پارسيان رانت اطلاعاتي قوي دارد و ميدانسته چه زماني دلار بخرد و چه زماني بفروشد. صرافي قوي اي هم دارد.
      و در نتيجه رتبه ي برتر را دارد.
      به حال اين سيستم اقتصادي بايد گريه كرد.

  2. سلام.
    قبل از هر گونه اقدام عملی و اجرایی در خصوص مسائل اقتصادی، باید ارکان علمی مهمی را تدوین کنیم که یکی از آنها مسئله مالکیت است. در قرآن مالکیت درجه یک متعلق بخدا معرفی شده و مالکیت درجه دو از آن تمام مردم معرفی گردیده ( هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا: دقت کنید فقط ارض مطرح شده و نه آسمانها) و نیز، با توجه به جواز تجارت بین افراد، مالکیت درجه سه در خصوص فعالیت اقتصادی شخصی تعلق میگیرد.
    حال، سوال اینجاست که ساختارهایی مانند بانک و مراجعی مانند مجلس و دولت و غیره ، تا کی می خواهند قرآن را زیر پا بگذارند و موجبات تضییع حق مردم را فراهم کنند؟؟؟ اخه عزیز من ، انسان که ماشین نیست ! که مسائلش صرفا با چهار تا رابطه ریاضی دلتا تی ! و انتگ ! و تقسیم بندی زمانی و غیره کاملا حل بشود!!! رو که رو نیست!
    آقایان فضلای حوزه و دانشگاه!! ارکان اسلام در حروف سلم خلاصه شده:
    س ل م : سعید، لطیف ، مهیمن
    یعنی امر سلیم باید سعادتبخش و مبتنی بر وجوه لطیفه انسانی و نیز دربرگیرنده تمام جوانب باشد و این یعنی آقای دولت و مجلس !!! حل مقدماتی سریع مسکن بر اساس این ارکان اینست که کسانی که مسکن اضافه دارند باید به مستاجر خود ببخشند و دولت با اصلاح نظام مالی و ارزشگذاری ملزومات، نیاز صاحبخانه به چندصدهزار تومان اجاره بهای محقرانه را پر کند. از ما گفتن بود!!!! حالا بنشینید بخندید و برنامه و بودجه تنظیم کنید!!! فردا که زلزله وعده داده شده آمد حق اعتراض ندارید چون مردمی که بهم رحم نکردند از رحمت خدا هم بدور خواهند بود. والسلام.