با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حقوق کارمندان بانک حرام است/چرا عمدا به جهنم می‌روند؟

حقوق کارمندان بانک حرام است/چرا عمدا به جهنم می‌روند؟

دانلود فایل صوتی این بیانات

اگر كسي گرفتار يك بانك شد كه حالا روز جمعه بود و نرسيد بدهد ،فردا چون يك روز تأخير شد خسارتش تأخير «تأديه» دارد يا در ترافيك گير كرده آن روز نرسيده خسارت تأخيرش را بايد دهد، اين‎جاست كه آن روايات غليظ و شديد وارد است. در كارهاي مهم يك بايع داريم، يك مشتري داريم، يك شاهد داريم، يك سند داريم، اين كارهاي مهم است؛ اين طايفه از روايات مي‌فرمايد كه در خريد و فروش ربوي بايع ملعون است، مشتري ملعون است، سند نويس ملعون است، شاهد ملعون است، همه را لعنت كرده است و اين قاعده فقهي را هم كه همه شما مستحضرهستيد «إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَيْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنَهُ». اين بانكدارهاي بيچاره وقتي كه بدانند اين فاكتور بازي است و اين روحش رباست، كار اينها مي‌شود حرام؛ وقتي كار اينها حرام شد، حقوق اينها مي‌شود حرام، چرا عمداً به جهنم مي‌روند؟! حقوق در برابر يك كار حلال است، مگر كسي كار حرام كند، حقوق مي‌تواند بگيرد ؟

«إِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ شَيْئاً حَرَّمَ‏ ثَمَنَهُ» اين از قواعد متقن فقهي ماست. مجلس شوراي اسلامی خدا حفظشان كند که تلاش و كوشش كردند و تصويب كردند، شوراي محترم نگهبان تصويب كردند و همه را اسلامي كردند، ما داريم با فاكتور اين مسئله را «كأن لم يكن» مي‌كنيم و مي‌دانيم كه اين فاكتور بازي است و اين روحش رباست. اگر آنكه مصوبه مجلس است و آنكه مصوبه شوراي نگهبان است، همان عمل شود که مشكلي نيست و ربايي در كار نيست يا مضاربه است يا عقود ديگر که اسلامي است، اما اگر به صورت فاكتور بازي باشد، طرفين بدانند، بگويد ما كار نداريم برو فاكتور بياور، اين مي‌شود كار ربا و وقتي كار حرام شد، حقوق آن هم مي‌شود حرام، ما هم مرگ را فراموش كرديم، هم خطوط كلي فقه را فراموش كرديم و نمي‌دانيم كجا داريم مي‌رويم؛ اين ﴿بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ﴾ خطري است که دامن‎گير همه ماست.

بنابراين در اين روايات باب همه؛ يعنی بايع، مشتري، سند نويس، كاتب و مشاهد همه را لعن كرده است. اينكه در پايان سورهٴ مباركهٴ «بقره» فرمود كاري كه مي‌كنيد «وَ لْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كاتِبٌ بِالْعَدْلِ»؛ وام مي‌دهيد يا تجارت مي‌كنيد، سند تنظيم كنيد و شاهد بياوريد «إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُديرُونَها بَيْنَكُمْ» حالا يك مقدار پياز، يك مقدار سيب زميني، يك بسته نان، يك بسته آب داريد مي‌خريد اين ديگر سند نمي‌خواهد «إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُديرُونَها بَيْنَكُمْ»؛ يك تجارت داير و رايج و دارج روز سند نمي‌خواهد، اما خريد و فروش‎هاي مهم سند مي‌خواهد؛ همه اينها را در آن آيات و روايات لعن كرده است. ديني كه مي‌خواهد جامعه مقاوم باشد، ديني كه مي‌خواهد جامعه كريم باشد، روي پاي خودش بايستد، مزدور كسي نباشد و نان مزدوري نخورد، اين دين شريف پرور و كريم پرور است؛ شرع و شرف را به هم آميخت كه ملت متشرع شريف خواهد بود.

منبع: درس بیع _ ربا جلسه5(93/01/16)

مرتبط:

چرا مراجع تقلید، حقوق کارمندان بانک را که یکی از زحمتکش‌ترین قشر جامعه‌اند حرام می‌دانند؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. چون حقوق کارمندان بانک از سود پول است ، نه پولهای خودشان بلکه پولهای مردم
    چون کارمندان بانک با پول مردم سفته بازی می کنند وعامل اصلی گرانی در جامعه هستند

  2. با سلام
    اگر جریمه راهنمایی و رانندگی را در زمان مقررش پرداخت نکنین دوبرابر میشه به عبارتی صد درصد جریمه میشین از طرفی این جریمه ها به خزانه واریز میشه با توجه به اینکه بودجه سازمانها و همچنین حقوق کارکنان دولت هم از خزانه پرداخت میشه آیا حقوق آنها هم حرامه؟؟؟؟؟

    1. علیکم السلام
      خیر چون در آن موضوع پول و جریمه پول مطرح نیست. ضمنا حلا و حرام شرعی را باید از مرجع تقلیدتان بپرسید.

    2. عجب سوال خوبی کردیا هم وطن ایرانی عزیز..
      ولی میگما سوالت رو اگه اینجوری بپرسی بهتر باشه ..
      بگو : آیا جریمه های راهنمایی و رانندگی و همه پرداخت های غیر حضوری که مثلا همین لحظه انجام میدیم ولی پولش تا فردا به حساب مقصد یا همون حساب خزانه واریز میشه به نظر شما در این مدت شبکه شاپرک که از پولامون پول خلق (!) کرده آیا غیرازاین بهره کشی , تفاله یا لاقل کاغذ باطله پولامون هم به حساب خزانه داری میرسه که دلمون خوش باشه اگه خطایی کرده بودیم و به مسلمین شری رسوندیم حالا این خیر با اون شر سر به سر یا نه همچنان به مسلمونا بابت خلافی که کردیم شرعا مدیونیم و به گردنمون مونده ؟

      که اگه این سوال رو بپرسی قطعا همه مراجع بدون اختلاف نظر بهت جواب خواهند داد : شما همچنان مدیونی و دینی به گردنت هست ! اگه گفتی چرا ؟
      حالا هم ایرانی جان اگه خیلی جوش حلال و حرام رو میزنی بهتره بری یقه شاپرک رو بگیری که این وسط سر گردنه رو گرفته و به خدا و هیچ بنده ای حاضر به جواب دادن نیست که چرا؟!

  3. با سلام میخواستم نقدی داشته باشم بر صحبتهای آیت الله جوادی آملی
    بنده کارمند بانک تجارتم
    اولا سیستم بانک طوری طراحی شده که روزهای تعطیل رسمی هرچند روز هم که باشد تاخیر محاسبه نمیکنه
    ثانیا پرداخت اقساط از کلیه شعب و خودپردازها قابل پرداخته و بهانه گیر کردن در ترافیک پذیرفته نیست
    ثالثا مرحوم آیت اللّه گلپایگانی در پاسخ به سؤالی درباره جریمه های بانکی می نویسد:
    شرط زیاده، اگرچه به عنوان حقّ الزحمه و سایر مذکورات در سؤال باشد، ربا و حرام است و جریمه نیز حرام است؛ ولی اگر مدیون به نحو شرعی در ضمن عقد خارج لازم، ملتزم شده باشد که اگر از موعد مقرّر تأخیر انداخت، مبلغ معیّنی مجّانا بدهد، اشکال ندارد (گلپایگانی: 1405: 2/91)..
    مقام رهبری در پاسخ به سؤالی در این زمینه چنین نگاشته است:
    خسارت ناشی از تأخیر بدهی، اگر ثابت شود که مستند به تأخیر تأدیه است، در ضمان بدهکار است و حکم ربا را ندارد (اطلاّعات 2/2/1378).
    رابعا تأمین نظم اقتصادی در دنیای کنونی بدون در نظر گرفتن جریمه تأخیر، غیر ممکن است برای اثبات این ادعا می توانید به چند نفر پول قرض دهید…
    همچنین به نظر برخی فقها در وضعیت فعلی که کاهش ارزش پول رو به تزاید است می توان از باب قاعده لاضرر و لاضرار، خسارت ناشی از تأخیر تأدیه را مطالبه کرد
    لطفا همه رو ملعون و ربا خوار فرض نکنید
    البته در مورد فاکتورهای صوری بنده با نظر ایشون موافقم و از طریق هیات مدیره بانکها به کارکنان اطلاع رسانی صحیحی انجام نشده و نه مردم و نه کارکنان اکثرا اطلاعی از حرام بودن آن ندارند بنده هم ازیکی از ایات عظام در مورد فاکتور صوری حضورا پرسیدم و ایشون فرمودند که اگر فرد نیاز داشته{مثلا برای درمان} فقط یک گناه انجام داده و اصل پول حرام نیست
    لطفا پاسخ بنده رو بدید

    1. علیکم‌السلام
      خوش آمدید.
      ایراد شما همین نگاه بشدت تکنیکی و خرد است. اگر کمی جامع‌تر نگاه کنید خواهید دید که عملا سیستم بانک بر اساس سودسازی (کپیتالیسم) طراحی شده و به هر نحو ممکن تلاش دارد پول کارکند(خلاف نظر صریح اسلام) لذا با تغییر ارزش پول،فاکتور صوری، دیرکرد به هر شیوه ممکن و به هر دلیل قانع‌کننده باعث تولید ربا در جامعه می‌شود. وقتی ربا ایجاد شد نمی‌توانید بگویید من کارمندم مامورم و معذور! خیر؛ خدای متعال همه انسان‌ها را دارای اختیار آفریده و بابت کمک به سیستم ظلم مسئول!
      در اسلام ربای خرد را دیرکرد محسوب می‌کنند، آیا بانک دیرکرد نمی‌گیرد(به هر دلیل)؟
      لطفا در مورد کارکردن پول از منظر اسلام، ریشه کلمه بانک و طمع در این سایت مطالعه کنید تا متوجه شوید ربا در بانک چقدر رنگارنگ است.

      شما اینقدر فطرتان پاک بوده که به این سایت آمدید و مودبانه در مورد حرف این عالم دینی سوال کرده‌اید. پس می‌توانید آزاده زندگی کنید. لطفا درنگ نکنید.

    2. سلام جناب خاشعی . بنده هم قصد دفاع از سخن شخص خاصی و حتی قصد دفاع از صحبتهای آیت الله جوادی آملی رو ندارم و در کل عقیده و دیدگاه شخصی خودم رو میگم که امیدوارم از جنبه درد دل دوتاهمکار که به نوعی مثه هم درگیر سیستم های بانکی هستیم تونسته باشم سوالات و انتقادات شما رو پاسخ داده باشم

      اولا دوست عزیز حرف شما کاملا قابل قبول و ماهم تایید میکنیم که سیستم بانک طوری طراحی شده که روزهای تعطیل رسمی دیرکرد محاسبه نمی کنه ولی برادر من بنده و شما که اینکاره ایم دیگه ..!
      خودمون که بهتر از هرکسی میدونیم که غیر روزای تعطیل تو روزهای غیر تعطیل اونچنان تصاعد میزنه و پلکانی دیرکردها محاسبه میشه که اگر تقویم شمسی رو به تقویم عبری هم برگردونیم و هر سال رو 13 ماهه حساب کنیم بازهم سال نامه و روزشمار به نسبت این قدرت تصاعد کم میاره !!!

      دوما در مورد شعبات متعدد که خوشبختانه ایران رکورد دار شعبه های بانکی در دنیاست بازهم حرف شما قابل قبول ولی در مورد خودپرداز لطفا بازهم اشتباه نشه چون اون خود دریافته که وظیفش دریافت پوله نه خودپرداز !!!

      سوما دوست عزیز بنده کوچیکتر از اونم که کسی رو نصیحت کنم ولی دوستانه منم به شما میگم که هیچ وقت از موضع بالا نه نگاه کن و نه قضاوت کن !! منظورم دقیقا استفاده از همون لفظی هست که شما میگی : پذیرفته نیست !!!
      ببخشید چی چی رو پذیرفته نیست ؟ اینکه مثلا بنده نوعی که اومدم وام گرفتم و امروز ندارم بدم پذیرفته نیست ؟ یا اینکه مهلت و زمان میخوام تا بتونم همین گاوی که زاییدم رو بزرگش کنم پذیرفته نیست ؟ چقدر آیه رو حدیث داریم درباره راه اومدن و مهلت دادن ؟ چرا شما همش عادت دارین یکه به قاضی برین و فقط ضرر بانک رو ببینین که توقع هم دارین همه موافق باشن و کسی دم نزنه ولی وقتی به پای ضرر مشتری و وام گیرنده که میرسه فقط بر میگردین میگین : پذیرفته نیست ؟!؟!؟!

      حضرت علی که یه دنیا بود و یه علی به مالک میگه : ای مالک هرگز مگو که من مامورم و معذور و هرگز مگو که به من فرمان داده اند بعد نمیدونم آخه چرا اینجاهم مثه تو شعبه که با مشتری از یه موضع بالا حرف میزنین دوست دارین صحبت کنین؟
      برادر من به خدا اونی که شرعا و عرفا و خداییش و پیغمبریش طلبکاره همین مردمی هستن که شما داری بهشون میگی پذیرفته نیست !!!

      بگذریم .. اما چهارم در مورد سخن آیت الله گلپایگانی که فرمودین !
      نمیدونم اینجا هم یا شما دقت نکردین یا بنده متوجه نشدم چون این بزرگوار به صراحت دارن توی جمله خودشون اشاره میکنن که : به نحو شرعی (!) در ضمن عقد خارج(!) لازم !!!
      حالا بنده از شما می پرسم به نحو شرعی در ضمن عقد خارج لازم چیه ؟
      چون بنده که هر جور فکر میکنم میبنم یعنی اینکه باید عقد و قراردادی خارج از این سیستم بانکداری با مشتری بسته شده باشه که در صورت اثبات تاخیر انداختن (!) که میشه عمدی نه تاخیر افتادن (!) غیرعمدی !!! اونجا جریمه بده !!!
      و اتفاقا بنده هر جور نگاه می کنم می بینم خارج از بحث فقه و شرعی حرف ایشون کاملا عقلی هم تایید میشه !
      اما بهر حال بازم خوشحال میشیم شما تقسیر خودتون رو از جمله ایشون داشته باشین !

      درمورد سخن رهبری هم که باز به صراحت از مرحوم گلپایگانی ذکر میکنن که اگر اثبات شود (!) و بازهم بنده در این مورد قضاوت رو میذارم به عهده انصاف شما !

      چهارما : شما در مورد تامین نظم اقتصادی جوری دارین صحبت میکنین که هرکی ندونه ناخواسته فکر میکنه که در اساس نامه بانک ها اومده که مجری نظم اقتصادی ممالک هستن!!!
      خیلی خیلی ببخشید دوست عزیز ولی مشکل اصلی بانک و بانکداری که بنا و بنیانش رو یهود با آموزه های سامری پایه گذاشت دقیقا همینجاست که خودش رو تنها مالک در حق و حقوق خودش نمیدونه بلکه انگاری از تصدق سر بانک هست که سیستم اقتصادی ممالک و کشورها پابرجاست و اگه این لطف رو در حق مردم نکنه دیگه مردم از گرسنگی تلف میشن !
      بازهم بنده از شما که کارمند یک بانک هستین می پرسم دوست عزیز : چه کسی و با چه مجوزی به بانک این حق رو داده که خودش رو مجری نظم و نظام اقتصادی میبینه و شما داری سنگ بانک و بانکداری رو به سینه میزنی؟

      نکته بعدی اینکه شما فرمودی : همچنین به نظر برخی فقها در وضعیت فعلی که کاهش ارزش پول رو به تزاید است (!) می توان از باب قاعده لاضرر(!) و لاضرار(!) ، خسارت ناشی از تأخیر تأدیه را مطالبه کرد!

      بازهم بنده اینجا حرف شما که نقل مطلب از فقهاست رو تایید می کنم ولی در عجبم که چرا مطلب به این واضحی و روشنی رو شما متوجه نشدی دوست من ؟
      چون بازم منو شما که اینکاره ایم بهتر از هرکسی میدونیم که کاهش ارزش یا افزایش ارزش یک واحد پولی توسط مردم انجام نمیشه و کسی هم که وام رو گرفته دیوانه که نیست کاری کنه که ارزش پولش بیاد پایین که مجبور بشه چندبرابرش رو به بانک خسارت بده !!! بلکه این سیاست ها توسط دولت ها که مجری امر هم بانک های مرکزی دولت ها هستن طراحی و اجرا میشه !!!
      ضمن اینکه در ادامه بازهم می بینیم که نوشته از باب قاعده ی چی ؟؟؟
      لاضرر و لاضرار !!!
      نداشتن ضرر و نداشتن ضرار برای دو طرف !!!
      حالا بازهم بنده از شما که کارمند یه بانک هستی ولی نه در مقام یه کارمند بلکه در مقام یه شهروند که هممون هم انصافا قبول داریم که قشر زحمتکشی هستین و شاید بیشتر از 99 درصدتون هم بیشتر از خود مشتری جوش ضرر و زیانش رو میزنین و در کل بدون تعارف همتون تاج سر … ولی انصافا شما بگو آیا همه این بهره هایی که تا امروز بانک ها از گرده مردم مملکتت درآوردن از باب لاضرر و لاضرار بوده ؟؟؟

      دوست من برادر من به خدا من و همه مردم مملکتت از جون و دل راضی هستیم که سودی که این بانک ها از کنار همین بهره ها و سیاست ها بردن رفته باشه تو جیب شما و همه کارمنداش !
      به شخصه از جون و دل حلال حلال میدونم اگه این اتفاق افتاده باشه چون غریبه نخورده ! بانک نخورده ! یکی خورده از خودمون!
      و خواهش میکنم هیچ وقت فراموش نکن که قبل اینکه کارمند بانک باشی شما هم عضوی از همین مردمی و به همین مردم تعلق داری !!!
      ودر پایان همین هم بگم که خود شما هم بهتر از ما میدونی که سوداگری این بانک ها در مجموع همه سیاستهاشون اونچنان شیره اقتصادی جامعه رو مکیده که دیگه رمقی برا کسی نذاشته !
      حتی اگر اگر اگر امروز این سیاست ها می بینی که به نفع شماست و با این حقوق کارمندی و کم و زیادش زندگی و معیشتت خدا رو شکر تامین شده است بدون و شک نداشته باش که اگر اگر اگر بازهم فردایی بیاد که قرار باشه شما یا خیلی از همکارانت در این سیاست ها سودی نداشته باشن همین بانک ساده از همین نظم اقتصادی که امروز در انحصارش هست میتونه اونچنان بلا و بی نظمی سر زندگی شماها بیاره که با خدایی ناکرده گوش شیطون کر با خاک سیاه یکی بشین !!!

      حرف ما و بقیه مردم که جای خواهر و برادراتون هستن اینه !

      بازهم عذر میخوام اگه تندی کردم قصد جسارت به هیچ عزیزی نبود.
      یاعلی مدد

      1. احسنت برادر خوب گفتی لایک اون کارمند بانکی که میگه کار من سخته و فلان و بهمان .
        لطفا بیاد به جای من تو کشتارگاه با نبوده آب برای نظافت شخصی ، تا روزه بعد خدمت کنه بعد ببینم به کار در بانک با فقط حقوق معمولی حتی به جارو کشی در بانک رضایت میده یا نه باور کن حقوقامونو از بس وضع اقتصادی خرابه سه ماهی دارن میدن دوس دارم بمیرم از بس نگران خانوادمم بعد آقایونه کارمندان بانک از بس پولو کارانه و پاداش بهشون میدن نمیدونن چجوری جمع کنن خدا لعنتشون کنه

  4. خداوند هر چه زودتر اینها که بدون هیچ تحقیقی و اطلاعی و هیچ دانشی بالای منبر میروند و کشور ایران را به خرابات و گند کشیده اند به راه حق گرافتار کنه .
    چرا که یک اصول از بانکداری رو نمیدونه و حرف میزنه این یعنی عذر بدتر از گناه .
    این یعنی من به عنوان یه ایرانی خوشحالم که با مسائل اسلام هر روز بیشتر اشنا میشم و راه خودم رو بهتر تشخیص میدم .

    1. اصول بانک‌داری همان اصول اقتصاد سرمایه‌گرای سودانگار غرب است. اصولی که انسان را محور و لذت و سود را هدف قرار می‌دهد. بانک‌داری در ایران هیچ «مبنایی» متفاوت‌تر از بانک‌داری در کشورهای کفار و یهود ندارد.

    2. آخ گفتیا …یعنی باور کن علی آقا مشکل من الان این وسط بالای منبر و پایین منبر نیست !
      حتی بانک و اصول بانکداری هم نیست ! البته شما استاد همه ما هستی و جسارت نشه یه وقتی …!
      ولی باور کن دقیقا مشکل من همیشه همین راه حق هستش!
      یعنی خداییش هرکی تو این راه گیر افتاده ها مثه سیریش بهش چسبیده که حالا تو خربیار باقالی بار کن … !
      دیدم که میگما …!
      مثلاهمین معاویه هم گرفتار(!) همین راه حق شد !
      بعدش همینجوری یهوویی هم شد امیرالمونین و اونچنان این حقه روش تاثیر کرد که
      لامصب بی دین جهارشنبه نماز جمعه خوند ! (مروج الذهب، ج 2، ص 172)

      یعنی واقعا من همیشه موندم بخندم یا گریه کنم چون وقتی نعوذبالله خودمو جای خدا میذارم باخودم میگم :
      نمازش بخور تو سر اونایی که تو این راه حق نیستن… اصن نمازو نخواستیم …
      ولی چهارشنبه رو دیگه کجای دلم بذارم خو …. ؟
      والا …!

  5. سلام خواهشا هرچه سریع تر لینک رو جایگزین کنین، این یکی در حال not found هست

  6. ببخشید با احترام به آقای جوادی آملی،××××××××××××××××××××××××××× و آن همه حرف و حدیث را در بهبوهه ی آن روزها بوجود آورد.
    ملعون آن کسی است که ××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
    کارمندان بانک و آحاد جامعه با اعتماد به نظام اسلامی از سیستم بانکداری بدون ربا استفاده می کنند، حالا اگر این سیستم ایراد دارد باید ایرادات آن رفع شود نه آنکه به عده ی کثیری از مردم انگ ملعون بودن بزنید.

    ملعون کسی است که ×××××××××××××××××××××××××××××××× حضرت آیت الله!!!

    1. 1. صحبت حضرت استاد را متوجه نشدید؛ ایشان گفتند اگر کسی به قوانین عمل نکند و فلان طور رفتار کند.
      2. استاد نقل قول از ائمه معصومین کردند، حرف خودشان نیست.
      3. اگر واقعا در بانک عمل نمی‌شود مصداق ملعون است و تعداد کم یا زیادشان مهم نیست.
      4. شما که حساسیت دارید یعنی هنوز دلتان زنده است. بیایید و بررسی کنید اگر واقعا در جایی که کار می‌کنید مشکل دارد آزاد مرد باشید.
      5. در مورد آن سال بخصوص نکته‌ای وجود دارد که در محفل عام نمی‌شود گفت. ضمنا معیار حال فعلی افراد است که الان ایشان ظهیرالاسلام هستند.

    2. سلام ….میگم اساتید گرامی ک انقدر با حدق و عقده اظهار نظر می کنید اولا همه ی ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم نه یک ساال بلکه چهااار دههههه ،خواهشا گوش و چشماتونو باز کنید چااار دهه از انقلاب اسلامی میگذره اگر سیستم اقتصادی ما ربویه و بانکداری ما از بن با ربا درگیره باید الان نه کارمندان بانک بلکه مرجع گرامی اقای جوادی املی پاسخگو باشند چرااا …چون مرجع تقلید یعنی رهروی ما، یعنی عقل پویای جامعه ،ایشان و مراجع هم تراز مگه زمان کمی داشتند ک این وضع رو اصلاح کنن چرا بلافاصله بعد از انقلاب نه ؛حتی حتی بعد از جنگ به این فکر نه افتادنند ک ربا رو ریشه کنن که الان آقای جوادی املی بعد از چهل سال اعلام کنند ک حقوق کارمندان بانک حرامه …بنده خودم بیشتر از سه ساله ک در یکی از بانک های کشور مشغولم…بانکی ک وابسته ب یکی از نهاد های مقدسه نظامه ما و اکثریت همکاران تمامه سعیمون توجیه مشتزیان از عقود اسلامی کاربردی در اعطای تسهیلات و ضمنا از کارمندان دولتی خیلی خیلی خیلی کمتر دریافتی و کارانمونه حالا این حرف حاج آقا زندگیمو مختل کرده منی ک سعیم حرکت تو خط اسلام بود و تا الان فکر میکردم گناه کبیره ک هیچ گناهانه صغیرمم کمه و قابل بخشش انقدر ناامیدم ک هر کاره نیکی که میخوام انجام بدم یاده حرفه آقای املی می افتم ؛دوستااااان توجه کنید الان بنده نامزد کردم و متاسفانه نمیتونم از این کار انصراف بدم ولی بنده وهمکارانم از ایت الله جوادی املی بدجور دلخوریم ما ک سرنوشتمون اتش جهنم (به گفته آقای جوادی املی ) ولی خدای رحمان از سستی مراجع نمیگذره مطمینم امیدوارم ایشان پاسخگو باشنند
      یا حق…

  7. سلام
    این کار درستی نیست که سخن آیت الله جوادی آملی را ببرید و فقط همان قدری را ارائه بدهید که به کار شما مربوط است. تازه اون چیزی که شما نوشتید یعنی ایشان به صراحت این سخن را گفته اند در حالی که این برداشت قیاسی شما از سخنان ایشان است.
    بهتر است دقت کنید.
    التماس دعا

    1. علیکم السلام
      منبع در پایین نوشته موجود است. نمی‌شود که همه جلسه را یکجا نقل کنیم! اما با درج منبع حق دانستن را از مردم سلب نکردیم! فایل صوتی ایشان هم موجود است. هیچ تحلیلی هم که ارائه ندادیم که بشود برداشت شخصی ما.
      ما هم تلاش داریم در پیشگاه خدا روسیاه نشویم. برایمان دعا کنید.

  8. اين بانكها بالاخره كلكشان كنده خواهد شد به خواست خدا همچون داعش كه كلكش دارد كنده ميشود خداوند در قرآن فرموده كه بر انسان نيست مگر كار و تلاش ، در استانهاي خراسان يك علف هرزي بنام موسسه ميزان سبز شد كه علنا رباخواري كرده و اكنون هم با كمال پر رويي اين كار را انجام ميدهد بنده خودم شاهد بودم كه يك فرد نا آگاه ميگفت يك وام 5 ميليون توماني گرفته ام و بايد 7/5 ميليون پس بدهم يعني 50 درصد سود حال ببينيد كه اگر اين وام به دهها نفر داده شود چقدر پول كثيف جمع ميشود و اين موسسه چه سودهايي هم ميدهد مثلا يكي ميگفت 100 ميليون تومان در اين موسسه پس انداز كرده ام و ماهي 3 ميليون تومان سود ميگيرم وقتي هم به او بگوييد كه چرا كار نميكني تازه ميفمهي كه ميگويد چرا بروم كار كنم وقتي سه ميليون پول يا مفت ميگيرم .
    در وب جستجو نماييد چند وقت پيش يك زلزله در موسسه ميزان رخ داد تمامي سپرده گذاران رباخوار اين موسسه هجوم اوردند و پولشان را طلب كردند كه اين موسسه تاكنون نتوانسته پس اندازهاي اين رباخواران را پس بدهد و جالب اينكه اخيرا اين موسسه در يكي از روزنامه هاي استان خراسان جنوبي اطلاعيه منتشر كرده كه روساي اين موسسه خود را به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران وصل كرده اند و اين مسئله را يك توطئه معرفي نموده و جالبتر اينكه گفته اند كه اين موسسه همچنان با قدرت به كار خود كه همان رباخواري است ادامه خواهد داد .
    باميد ظهور امام زمان (عج) – موفق باشيد .

  9. سلام. لطفا در انتخاب تیتر دقت کنید. به جای خطاب قرار دادن کارمندان باید سیستم رو نقد کرد.

    1. علیکم السلام
      ما هم با نظر شما موافقیم اما ایشان معتقداند اگر کارمندان خرد همکاری نکنند و کارمندان و مدیران رده بالا تصمیم‌سازی نکنند بانکی وجود نخواهد داشت و بانک متشکل از همین افراد است و نه دیوار و ساختمان آن.
      در هر صورت ما نیز اولویت نقد را با کارمندان و مدیران بانک‌ها می‌دانیم.

  10. حضرت علی علیه السلام در حکمت 369 نهج البلاغه آینده اسلام و قرآن را تأسف بار می دانند و می فرمایند:
    یأتی علی الناس زمان لایبقی فیهم من القرآن الا رسمه و من الاسلام الا اسمه و مساجدهم یومئذ عامره من البناء خراب من الهدی، سکانها و عمارها شر اهل الارض منهم تخرج الفتنه و الیهم تأوی الخطیئه یردون من شذ عنها فیها و یسوقون من تأخر عنها الیها یقول الله سبحانه : « فبی حلفت لأبعثن علی اولئک فتنه تترک الحلیم فیها حیران»14 و قد فعل و نحن نستقبل الله عثره الغفله.15
    روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند. مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکاری اند، هر کس از فتنه بر کنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر کس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشاندند، که خدای بزرگ فرماید: «به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند» و چنین کرده است و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها درگذرد.

    در جایی دیگر از سخنان آن حضرت است که می فرمایند: قرآن زیور داده می شود. به سبب کینه و دشمنی با یکدیگر نمازی در مساجد به پا داشته نشود و از آن به مجلس خورد و خوراک استفاده شود.16

    در این شرایط از اسلام راستین دیگر اثری نخواهیم دید. همچنانکه حضرت هم اشاره به این مصیبت دارند:
    سیأتی علیکم زمان یکفأ فیه الإسلام کما یکفأ الاناء لما فیه 17
    بزودی زمانی بر شما خواهد رسید که اسلام چونان ظرف واژگون شده، آنچه در آن است ریخته می شود.

  11. حضرت علی علیه السلام در وصف فقهای آخرالزمان می فرمایند:
    فقیهان آخر الزمان طبق آنچه که دلشان بخواهد فتوا می دهند و قاضی هایشان به چیزی که نمی دانند حکم می کنند و بیشتر آنها به دروغ شهادت می دهند. کسی که پول دارد در نزد آنها عزیز و محترم است ولی شخصی که بی پول باشد در پیش آنها زبون و حقیر است.

  12. جالبه؛ این صحبت آیت الله جوادی مال همین امساله.
    ولی فکر کنم ما 35 سال پیش انقلاب کردیما!!

    1. تازه اینا که چیزی نیست …
      همین تاریخ 1394/10/19 بود که خبرش اومد بیرون با این تیتر :

      چاپ قرآن با ترجمه مرحوم «مهدی الهی‌قمشه‌ای» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع شد!

      اشتباه نکنم از سال 1320 این ترجمه چاپ شده اومده تو خونه های مردم .. تازه اشکالات اساسیش در سال 1394 پیدا میشه !
      مثلا تو قرآن داریم که خدا میگه : قد تبین الرشد من الغی …
      بعد همین الان جمله همگی مترجمین(!) مثه ترجمه فولادوند و مشکینی و مجتبوی و بهرام پور داریم که نوشتن :
      راه از بی راهه مشخص شده !!!

      پس از اونجا که توسط همه اساتید که ترجمه کلمه رشد رو به راه برگردوند و از اون جهت که وزارت ارشاد هم بانی ممنوع شدن چاپ قرآن الهی قمشه ای شده ..
      الان دوتا انتخاب و نتیجه گیری پیش رو داریم !

      1- یا اسم وزارت ارشاد رو به وزارت راه تغییر بدیم
      2- یا اینکه قبول کنیم که :
      به همین سادگی تا به این لحظه هیزم جهنم ابلیس بودیم و هستیم !
      اونم بدون هیچ زحمتی که به دوش جناب ابلیس خان ملعون باشه!

      البته بازم تا به این لحظه …

      خلاصه …حالا بیا درستش کن !

  13. رییس جمهوری ادامه داد: بانک‌ها باید با قدرت در زمینه اقتصادی حرکت کنند و با متخلفان بانکی برخورد شود، البته اکثریت قاطع بانک‌ها در حال خدمت هستند و مدیران لایق و سالم بانک‌ها بدانند دولت با تمام قدرت و بدون تردید از آنها پشتیبانی خواهد کرد، زیرا افزایش تولید و خروج از رکود بدون حضور بانک‌ها محقق نمی‌شود.
    24/9/93 در جمع مديران بانكي.

  14. جناب آقای آیت الله جوادی آملی! ملعونین واقعی هم صنفی های شمایند که در شورای نافقهی بانک مرکزی آخور رباخواران نشسته اند و حرام را حلال مینمایند و خود را منصوب اهل البیت میدانند در روز قیامت بر صورت این ریاکاران تف میاندازند و میگویند خائنین آبروی مارا بردید با این فقه شیطانی، ای نمایندگان آل بنی امیه.

    گرچه از علاقه ما به شما چیزی کم نمیشود ولی چرا به این نافقیهان دین فروش هشدار نمیدهید بلکه هم صلاح نمیدانید و بدانید که اگر قرار بر فروپاشی نظام باشد به عدل بهتر است تا به ظلم زیرا ظلم اقتصادی حاکم کنونی نظام را دیر یا زود نابود خواهد کرد و میبایستی انتظار وقایعی بدتر از فتنه 88 باشیم که کروبی و موسوی نا آگاهانه فقط فتیله فتنه ای بودند که خرج آنرا همین متظاهران به دین فراهم کردند و در طبل کی بود کی بود من نبودم کوفتند.

    1. البته اگر پیگیر دیدگاه‌های ایشان باشید خواهید دید که ایشان تمام مراحل امر به معروف و نهی از منکر را طی کرده‌اند که اکنون به اینجا رسیده‌اند که اینگونه فریاد می‌کشند!

    2. دمت گرم داداش
      (البته من خودم هم طلبه‌ام ها. کسی نگه تقدس‌شکنی کرد. و معتقدم حرامه نطفۀ کسی که بخواد تقدس علما رو زیر سؤال ببره.) باید الک کرد. باید تصفیه کرد. باید مقدس را از مقدس‌نما جدا کرد حسابش رو. البته داش هادی، من مثل شما علقه‌ای به آقای جوادی ندارم.
      دوستان رو ارجاع میدم به خوندن چند خط در همین اینترنت در مورد مقامات عرفان (از پرده‌های ظلمانی، کشف و شهود، خرق عادت، و ولایت‌های جزئی گرفته برو بالا تا بالاترین پرده‌های نورانی). این ارجاع رو دادم تا کسی به صرف ظاهر متدین کسی، حکم به مقدس بودن او نده. توقف در سفرهای اربعه می‌تونه حتی در آخرین منزل‌ها هم صورت بگیره و صاحب سیر رو بیچاره کنه.

      1. آقا محمد،
        با سلام، تنها کسانیکه معصوم اند اهل بیت (ع) میباشند و فتوایشان بی عیب و نقص در غیر اینصورت فتواهای آبکی متعدد برخی ها، کشور را به اینجا رسانده که بیکاری، بزهکاری، زنا، اختلاس، ارتشاء، طلاق، سرقت، عدم امنیت، آلودگی، بیماری و … به اوج خود رسیده با همین ربای روزافزون.

        در تئوری، فتواها درست است ولی وقتی به عمل میرسیم که قانون جامع و مانع باشد مانعیت آن مورد اشکال است و همین مشکل ایجاد میکند. مجلس و شورای نگهبان مهندسی مانعیت قانون را مورد توجه قرار نداده و ربا به اوج خود رسیده است.

        در ضمن مشکل نطفه برای ناصبین به اهل بیت (ع) است و یا علمای صادق مورد تائید اهل بیت (ع) به عمل نه هر عالمی که به لباس خود را شبیه اهل بیت (ع) نموده است.

      2. سلام داداش
        آره قانون بانکداری سال 62 هیچ مانعیتی نداشت و دست اراذلِ شورای پول و اعتبار رو باز گذاشت تا هر غلطی که میخوان بکنن. و در این سالهای دراز هیچ فریادی از حوزه بلند نشد!

      3. و آقایون مشغول حفظ آثار امام علی و امام باقر بودن!! مشقاشونو مینوشتن و وقت کمک به ولایت فقیه رو نداشتن. اگه تاریخ معاصر رو خونده باشی میبینی که اصلا بعضیاشون هم که تو سیاست بودن به خاطر چند تا دلیل الکی و کوچیک، قهر کردن رفتن قم! آخه قم کلاس داشت اون موقع! بذا امام زمان بیاد، یَک عقده‌گشایی بشه علیه بعضی از این متظاهرین. توی تاریخ هر چی حزب اللهی‌جماعت چوب سرزنش از عوام‌الناس و خواص منافق خورده به خاطر همین علمای نونِ دین‌خور بوده و بس. بگذریم بابا، داش خادم با چوبش وایساده!! «دوباره» سیامون می‌کنه

      4. حوزه علمیه و اقا ی جوادی آملی خواب بودنند بعد از چهل سال از انقلاب یهویی حقوق کارمندان بانک حرام شد به تبع آن لقمه آنان حرام نطفه ایجاد شده از آنان حرام و بچه هاشان حرام زاده حالا من از شما میپرسم حضرت آیت الله جوادی آملی شما فردای قیامت این همه تمهت یا به قول خودتان فریاد دلسوزانه را ک به جمعه کثیری از کارمندان و خانواده ها نسبت دادید می توانید جواب دهید؟ و من یعمل مثقال ذره شر یره

    3. masoud maleki, [۰۱.۰۳.۱۶ ۰۹:۵۸]
      [Forwarded from masoud maleki]
      با سلام چندی پیش سخنرانی از ایت الله جوادی آملی شنیدم که ایشان در درس خارج فقه شان به صراحت اعلام میکنند که آنچه که امروزه در بانک ها اتفاق می افتد رباست و تمام این ها فاکتور بازی است و کارمندان بانک و مشتریان همگی ملعون اند و کارمندان این پول ربا را به خانه و زندگی شان میبرند و در نهایت با سر به جهنم میروند.پدرم من 28 سال است کارمند بانک مسکن است پدرم مردی بسیار باتقواست تا جایی که هر سال خمس میدهد به مکه واجب رفته است اهل نماز شب است و همیشه دستگیر غریبه و اشنا بوده است ما هم که فرزندان ایشان هستیم بسیار مقید و از قاریان قران و تحصیل کرده های جامعه هستیم.اما این سخن ایت الله جوادی املی من را نگران و دل آشوب کرده است.نظر جناب عالی درباره ی حقوقی که کارمندان بانک دریافت میکنند چیست؟آیا ما 28 سال است که نان حرام میخوریم ؟آیا چنین خلقیات پسندیده ای میتواند در انسان حرام خوار باشد.لطفا پاسخی روشن به من بدهید تا خیالم راحت شود.

      masoud maleki, [۰۱.۰۳.۱۶ ۰۹:۵۸]
      [Forwarded from masoud maleki]
      با اهداء سلام و تحيت؛

      پاسخ: با توجه به اينکه بانکها درآمدهاي حلال نيز دارند، و کارمندان ان نميدانند حقوقشان از کدام قسم است گرفتن آن براي آنها جايز است. مشروط بر اينکه در قسمتي که کار حرام صورت ميگيرد اشتغال نداشته باشند.
      ضمنا توجه داشته باشید، ما بارها با مسوولین بانک صحبت کردیم و حتی آیین نامه بانک بدون ربا را از آنها گرفته ایم و در جلساتی مورد بحث و بررسی قرار داده ایم. معامله با بانکها (دادن سپرده به آنها) طبق عقود شرعیه اشکالی ندارد مگر اینکه یقین داشته باشند که طبق عقود شرعیه عمل نمی شود.

      همیشه موفق باشید

      دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / استفتائات

      1. علیکم‌السلام
        مشکل ما اینجاست که فراتر از حلال و حرام شرعی بانک‌ها به خلق پول و نرخ ذخیره قانونی نزدیک به صفر دست می‌زنند و کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد. وقتی این چرخه به پله آخر می‌رسد، بدیهی است که برای نگه داشتن وضع موجود و جلوگیری از فروپاشی جامعه مراجع به حق مجبوراند اینچنین فتوی‌هایی بدهند.

  15. ربا تبدیل به یک تهدید امنیتی برای کشور شده و نهادهای امنیتی جنگ نرم میبایستی به عرصه های سوء مدیریت وارد گردند در کشوری مسلمان مثل ما فضاحت دیدن افرادی که آشکارا منکر مسلمان بودن خود میشوند. کشور با این پدیده شوم به گندابی تبدیل شده که انواع فسادهاو امراض روحی و روانی در آن در حال رشد است و روزی پایه های نظام را نابود خواهد کرد.

  16. ظهر الفساد في البر والبحر بما کسبت أيدي .؟.؟.؟ {رییس بانک نه رییس دولت نه رییس فلان اداره نه شورای فقهی بانک مرکزی نه کارگر نه کارمند نه نه نه بلکه همه شان} الناس (مردم)(مردم)(مردم)(مردم)(مردم)(مردم)
    این مردم هستند که باعث میشوند یکی مثل معاویه ویا یزید حاکمشان باشد ویا یک شخص والا مقامی مثل علی علیه السلام
    اولین کاری که باید مردم بکنند اول باید قبول کنند که این شبکه پولی و مالی فاسد وفساد پرور است که اتفاقا کار این سایت همین است اما کو گوش شنوا از ان راس دولت گرفته تا این پایین؟؟؟؟؟؟

    1. مقصر اصلی سیستم پولی است نه مردمی که مجبورند در این سیستم شیطانی زندگی کنند.
      شما هم اگر مستاجر باشی و تورم و رکود و هزار مشکل معیشتی سرت آوار شود و بخواهی شرمنده ی زن و بچه هم نباشی کراهتا در این سیستم وارد میشوی.

      1. سلام جناب بت شکن
        نوشته های شما را میخوانم خوبه ادامه بده
        مقصر اصلی سیستم پولی ومالی کشورمان نیست بلکه مقصر فرعی آنست مقصر اصلی مردم (مدیر کارمند کارگر آبدار چی مدیر عامل صندوق دار قانون گذار

        مجری و…. ) هستند که این سیستم را سر پا نگاهداشته اند مریخیها نیستند شخص ابلیس توی بانک کار نمیکنه؟! همیشه یادت باشه مردم (ناس) کل آدمها هستند.
        اوایل من هم فکر میکردم ادمهایی که میبینم هی میگویند اونها خوردند و بردند اینها بردند و خوردند راست میگویند! اگر کلمات بردند و خوردند را حذف کنی کلمه

        که هیچ ضمایری باقی میماند همچون من تو او ما شما و ایشان که در اصل = مردم .
        از خودت و فک وفامیل شروع کن بشمار اون موقع منظورم رو میفهمی
        من که شمردم دیدم اوهههههههههههههههه
        همه وقتی به آدم میرسند همش کلمات خوردن و بردند میشنوی! که انگار مریخیها و یا فضاییها بر این جامعه حاکمند اتفاقا درصد زیادی خیلی خوب میفهمند اما با

        هزار بهانه به آن عمل نمیکنند
        همانطور که در بالا گفته ای:مزدور کسی نباشد و نان مزدوری نخورد.
        یعنی همه ی کارمندان و حقوق بگیران استخدامی.
        یعنی همه همه همه…. این درسته
        ولی اونجا که نوشتی :اگر مستاجر باشی و تورم و رکود و هزار مشکل معیشتی سرت آوار شود و بخواهی شرمنده ی زن و بچه هم نباشی کراهتا در این سیستم وارد میشوی.این اشتباه است و بهانه.

        اوایل من هم همین شکلی فکر میکردم بعد دیدم تمام همین کارمندان وحقوق بگیران همین حرفها را میزنند!؟
        بخاطر همین خداوند در قرآن کریم فرموده است :”ظهر الفساد فی البر والبحر بما کسبت أیدی الناس” .
        اگر دیدی کسانی مثل ابو سفیان معاویه و یزید بر جامعه حاکم میشوند نه کسانی مثل حضرت علی و امام حسن و امام حسین مقصر اکثر همین مردمند نه مریخیها!!
        دقیقا یادم نیست از کدام امام سوال کرده بودند فکر کنم امام صادق (ع) بود امام در جواب سوال سایل در حالی دست راست خود را بالا برده با اشاره
        فرموده بود: که ما بن هاشم چهارتا بودیم و بنی امیه چهار تا. این مردم بودند که بنی امیه را قبول کردند
        بهانه بی بهانه
        اونجا که گفتی :”حلاوت و شخصیت کار شخصی، بر میلیاردها درآمد حقوق بگیری رجحان دارد” این درسته
        “شخصی به امام موسی ابن جعفر مراجعه کرد و گفت برای ماموران و خدمتگذاران دستگاه حکومت “عباسی” لباس میدوزم چقدر باید مظلمه پرداخت کنم (بازخوبه طرف میدونست دستگاه فاسد و ظالم).
        امام در جواب طرف کفت: تو خود ظالمی نه مظلمه امثال تو باعث میشوند این حکومت ظالمانه سر پا بماند (باز خوبه طرف فهمید)
        طرف سوال کرد اگر من ظالم هستم پس مظلمه کیه؟
        امام فرمود اون کسی تو از آن نخ و سوزن و پارچه میخری.(باز خوبه طرف فهمید ولی این دفعه بهانه آورد)
        به امام گفت من زن و بچه دارم اگر از دستگاه بیایم بیرون چه جوری خرج زن بچه را در بیارم برم زنم را طلاق بدهم ؟
        امام گفت من کی بهت گفتم زنت رو طلاق بده.”
        خدا عاقبتمون رو به خیر کنه ما در زندگیمون همش دنبال بهانه هستیم
        “راستی مظلمه به کسانی تعلق داره که نداند که به یک سیستم الوده و فاسد داره خدمت میکنه
        آدم بهتره ترجیح بدهد کنار یک خیابان و کوچه دست فروش لبو فروش و…. باشد تا آبدارچی جاروکش بانک ویا هر سیستم فاسدی توی این مملکت.
        ما همیشه یادمان میرود که هر جا فسادو فسقی ظاهر میشود چه در دریا چه در خشکی مقصر انسانها و مردم و…. فاسد و فاسق هستند.
        خدا همه ما را به راه راست هدایت کنه. انشالله.

      2. حرف حساب جواب ندارد iron جان
        فرمایش شما منطقی و درست است.
        .
        در عرایضم گفته بودم کراهتا وارد سیستم ربوی شده ایم. انتقاد حضرت عالی هم به جاست.اما لازم میدانم در مورد اکراه توضیح دهم.
        .
        اکراه به عنوان یک واژه ی قرآنی در ؛لا اکراه فی الدین؛ آیه الکرسی مورد نظر است.
        سه سطح عملیاتی وجود دارد : اجبار ؛ اکراه ؛ اختیار
        – اجبار وقتی ست به زور شما را وادار به انجام عملی کنند و راه دیگری نداشته باشید که درباره ی بانک وجود ندارد.
        – اکراه یعنی ایجاد شرایطی که شما را برای انجام عملی شدیدا ترغیب کنند و در صورت وارد نشدن به آن عمل تحت فشار قرار دهند. در مورد سیستم بانکی ربوی فعلی این داستان وجود دارد و هر روز تقویت میشود. مالیات بر طلا در همین جهت است.
        – اختیار هم یعنی در شرایط برابر و فضای کاملا آزاد انسان دست به انتخاب عمل بزند.
        .
        به نظر بنده اسلام شرایط سوم را در فضای تبیین میپذیرد. یعنی انسان ها را برای گرفتن و یا نگرفتن ربا آزاد میگذارد و اکراهی به هیچ سمت ایجاد نمیکند و به تبیین نتایج حلال و حرام میپردازد و نهایتا انسان تصمیم گیرنده است.
        .
        در پول طلا شخص میتواند حلال یا ربوی کار کند. صد سال قبل پول طلا و نقره بوده و رباخور هم وجود داشته. اما کسی که غیرربوی زندگی میکرده هم دچار مشکل نمیشده.
        اما امروز کسی که بخواهد بدون ارتباط با بانک زندگی کند دچار مشکلات عدیده ای ست.
        .
        البته مجددا عرض میکنم که انتقاد iron را بجا و صحیح میدانم.
        باتشکر

      3. سلام اقای بت شکن نکات خوبی مطرح کردی
        در روایات اخر زمان امده ربا در بین مردم شایعه میشود حتی به مقدار اندک در خانواده هایی که نمی خواهند ربا در خانه آنها وارد شود وارد میشود

        ارتباط با بانک در حد ارسال حواله و ارسال پول و واریز حقوق و این جور چیزها تا اندازه ای خوبه
        ولی برای کسی که در بانک کار میکنه و حقوق دریافت میکنه خیلی چیزها صدق نمیکنه
        ای کاش مسؤلین کشور به جای اینکه بانکها را بدون ربا ویا اسلامی میکردند یک مؤسسهایی که تماما اسلامی وبدون ربا تأسیس میکردند با بازرسیهای خیلی سخت که از تخلف آنها هم جلوگیری میکردند
        من خودم اصلا با لفظ بانک هم مشکل دارم
        بانکهایی به اسم قرض الحسنه تأسیس کردند که مثل چوب دو سر نجس شده
        مگر یک بانک چقدر درآمد داره که مثل نقل و نبات رویش میکنه که حتی انگلیس ملعون هم طالب اینجور قرض الحسنه ها شده
        قرض الحسنه هایی که با پول بدبخت و بیچاره ها کاسبی راه می اندازد وپولها را در جاهای غیر شرعی استفاده میکند مثلا زمین خرید و فروش میکند و …بعد همان آدم بدبخت میرود همان زمین و یا مغازه ویا…خریدار ی شده را با هزار جور وعده و وعید قسطی میگیرد باز به اسم کارمزد طرف را میچاپند
        مشکل اصلی ربا بانکها نیست قوانینی هست که باعث رویش و حرام خوری این بانکها میشوند
        بانک مرکزی دولت هم به جای آنکه جلوی این سیستم ربوی را بگیرد خود باعث تولید ان میشود
        برای همین از این سیستم ربا پرور و ربا خور که لیبرالیستها راه انداخته اندانتظاری نمیشود داشت
        آگر قوانین سفت و سخت را اجرا کنند خیلی از این بانکها بصورت طبیعی به این شکل نمیتوانند کاسبی راه بی اندازند و تورم خود ساخته را هم از جیب مردم از همه جا بی خبر بگیرند
        من مؤمنینی را میشناختم که نه با بانک کار داشتند ونه با بیمه سالهای سال هم با عزت زندگی کردند
        از ماست که برماست
        هیچ وقت نمیشود با حرام خوری کاری را شروع کرد که یه حلال خوری تبدیل شود
        برای پا نهادن در سبیل الله اول بایداز سبیل الطاغوت انصراف داده و توبه نموده وبازگشت و به راه راست قدم گذاشته و از راههای انحرافی که توسط شیاطین انس و جن ایجاد شده دوری کرد تا به سر منزل مقصود رسید
        یک دفعه نمی شود از ربا خواری پرید حلال خور شد پس توبه نصوحش کو!؟

        اوایل انقلاب نور بخش به حضور امام خمینی رسید و به امام گفت که مردم ازپولهایی را که در بانک گذاشت سود و بهره میخواهند شاهد ماجرا هم اقای مهدوی کنی این جناب نور بخش 3 بار خدمت امام رسید و درخواستش را تکرار کرد که اگر اینکار را نکنیم سیستم فلج میشود(بهانه)
        امام در جوابش گفت در شرایط فعلی کشور و بنا به مصلحت ان روز جامعه بروید این کار را انجام دهید ولی به همه بگویید که ربا حرام است حرام است حرام است
        من نمیفهمم که که چه مصلحتی است که 25 30 ساله طول کشیده مثل مصلحت تشکیل کمیته امداد!!!؟؟؟
        اگر بالواقع بیت المال را بدرستی و به حق پرداخت میکردند و همانطور که در قانون اساسی نوشته حقوق اولیه (مسکن و پوشاک و خوراک و …)را پرداخت میکردند زندگی مردم بر راه باطل و طاغوتی و حرام وارد نمیشد آنهم بعد از 25 30 سال و بعد از بهانه جنگ
        برای همین مهمتر از ربا خواری در سیستم از بین بردن قوانین فاسد و فساد آوره
        که آنهم به مصلحت آدمهای فاسد که در این سیستم فاسد دارند کار میکنند هرگز اجرا نخواهد شد اگر میخواستند انجام بدهند تا الان انجام می دادند
        وگرنه آدمهای سالم باید در راس امور می بودند نه انسان نماهای فاسد
        که هی چانه بزنیم این درست است آن درست نیست
        از خداوند می خواهیم همه ما را به راه راست هدایت کند ان شإلله

  17. وام از ریشه رباست و حرام قطعی و کارمندان افراد بی نوایی هستند که برای یک لقمه نان در بانک استخدام شده اند و سیاستهای بانک را اجرا میکنند که از سیاستهای بانک مرکزی تبعیت میکند. زور روحانیت ما به شورای فقهی بانک مرکزی ربوی یا بهترین نام برای آن “بانک مرکزی بدترین زناها” نمیرسد و بیچاره کارمندان را مسئول می دانند یا به قول ما ترکها زورشان به خر نمیرسد بر پالانش مشت میکوبند.

    اگرچه روحانیت خصوصا” جناب آیت الله جوادی آملی برای ما بسیار عزیز است.

    1. منم با شما موافقم هادی آقا
      اما واقعا مشکل مال سیتم بانک داری حاکم بر کشور است نه کار مند بیچاره و یا وام گیرنده
      وقتی کشور در دست علمای عزیز هیت پس گناهی اگر هم باشد بر گردن آنهاست
      این حرف ها توجیهاتی بیش نیست

      انشاالله زود تر امام زمان(عج) ظهور بفرماید

    2. منم با هادی موافقم. الان در کشور شغل به حد کافی نداریم. واسه همین بانکدارها هم حتما گزینه ی بهتری نبوده که بانکدار شدن. الان اصلا بانکدار پولش حرام خودش ملعون بره کجا کار کنه؟؟؟
      و اگر هم بانکدار کاری میکنه و چیزی میخواد همش به درخواست بانک و سیاستهاش هست و اگه یه مدرک و یه سند و… کمتر باشه یقه کارمند رو میگیرن. سوپرمارکت نیست که کارمند و رییس بانک هر طور دلش خواست بکنه. لذا کارمند مسیوله و معذور.
      لطفا به اونایی بگید که سیاست بانکشون رو تنظیم میکنن نه کارمند بیچاره.
      البته کلام روحانیت همیشه عزیزه.
      اللهم عجل لولیک الفرج

      1. تا وقتی راحت‌طلبی کنار نرود استدلال و فلسفه زورش به جایی نمی‌رسد.

    3. کارمندان بی نوا ؟!!!!!خخخخ به عرض سه سال صاحب خونه و ماشین شدن واقعا بی نواییه ؟ خخخخخخ
      کارمندان بانک اگه راست میگن در برابر این سیستم قد علم کنن و اعتصاب کنن اگه به فکر جامعه هستن

  18. مزدور کسی نباشد و نان مزدوری نخورد.
    يعني همه ي كارمندان و حقوق بگيران استخدامي.
    .
    حلاوت و شخصيت كار شخصي، بر ميلياردها درآمد حقوق بگيري رجحان دارد.
    تعداد شاغلين غيرمزدور، ميتواند يك شاخص مهم در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت باشد.