با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
این کتاب مناسب کسانی است که در دانشگاه ها،اقتصاد می خوانند

این کتاب مناسب کسانی است که در دانشگاه ها،اقتصاد می خوانند

پشت جلد کتاب نوشته شده: «خواندن این کتاب به تمام کسانی که در کشورمان ایران در معرض آموزش های اقتصاد قرار دارند اکیدا توصیه می شود.

the-shock-doctrine

از جهان معاصر خود چه می دانید؟ از روابط بین جهان چه می دانید؟ از استعمار، شرکت های چندملیتی، اقتصاد چه می دانید؟ انتشارات مک میلان در چهار سپتامبر سال ۲۰۰۷ کتابی از نائومی کلاین، نویسنده و محقق برجسته چپگرای کانادایی منتشر کرد، تا به خوانندگان خود کمک کند به جواب این سوال ها برسند و دیدگاهی متکی بر آگاهی بر اندیشه های خود داشته باشند. کتاب همانند یک بمب در جهان تفکر غرید. در فاصله ای کوتاه به بیست وهشت زبان ترجمه شد. عنوان پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز را از آن خود کرد و سپس در سطح جهان لقب پرفروش ترین کتاب آن دوره را گرفت. کتاب در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه پنجاه هزار پوندی دانشگاه واروویک برای نوشتن شد.

 در ایران کتاب توسط شهابی و نبوی، دو مترجم تحصیلکرده اقتصاد از شهر لندن افتاد، تا به عنوان چهارمین جلد مجموعه «پشت پرده مخملین» منتشر بشود. سه جلد قبلی این مجموعه، «اعترافات یک جنایتکار اقتصادی» نوشته جان پرکینز، «به من دروغ نگو: گزارش هایی تاریخ ساز – جلد اول» جمع آوری و تدوین جان پیلجر و «اربابان جدید جهان» نوشته جان پیلجر بودند، و جلد پنجم این مجموعه هم «نیکوکاران خبیث» نوشته هاجون چنگ به تازگی روانه بازار شده است

 کل این مجموعه یک هدف مشخص دارد: استعمار نو را به خواننده ایرانی بشناساند و در این راه به ترجمه بعضی از مهم ترین کتاب های تفکربرانگیز جهان غرب دست زده اند: کتاب هایی که با تحلیل های شوک برانگیز خود، چشم فارسی زبان ها را به جهان پیرامون شان بازتر می کنند. که ما واقعا در کجا زندگی می کنیم؟ که واقعا در جهان فرهنگ، اقتصاد، سیاست و روابط خارجی ملل چه می گذرد؟ که شرکت های چندملیتی واقعا چه کاری انجام می دهند؟

 بحث «دکترین شوک» بر حول یک محور اصلی می گردد: مباحث بازار آزاد که توسط برنده نوبل اقتصاد میلتون فریدمن مطرح شده و توسط مکتب اقتصادی دانشگاه شیکاگو در جهان بسط داده شده است. کتاب هم چنین به توضیح و تفسیرِ استفاده از شوک و شکنجه در سطح جوامع گوناگون جهان (از کشورهای صنعتی تا جوامع رو به رشد تا جوامع عقب مانده) برای پیشبرد مقاصد اقتصادی می پردازد.

 کتاب معتقد است که یکی از روش های غالب جهان امروز برای تحمیل خواسته های خود به مردم یک کشور، یک قاره یا بخشی از جهان، استفاده از شوک است. آن ها با واقعه ای هولناک (مثل یک توفان بزرگ، سونامی، جنگ، کودتا و غیره) جامعه ای را در تمام سطوح خود به شوک فرو می برند و در فاصله ای کوتاه، نظرات و خواسته های خود را به مردم این بخش جهان تحمیل می کنند، بدون آنکه به آنان فرصت مقابله یا اندیشه را داده باشند.

خیره کنندگی کتاب در تئوری و نظریه اش نیست، بلکه در مثال های جامع و کاملی است که می زند. این اثر مفصل، از داخل آمریکا و در روزهای پس از توفان کاترینا از دل ایالت های جنوبی شروع شده، به مسئله شکنجه، پاک سازی روحی روانی و شوک درمانی می پردازد – برای بررسی این پدیده شوم در دل خاک کانادا سراغ شهروندی می رود که ناخواسته قربانی آزمایش های سیا بوده – و بعد قدم به قدم جهان را در قرن بیستم و بیست ویکم دنبال می کند، از شیلی زیرنظر دیکتاتوری سیاه پینوشه تا هر کشور دیگری که قابل تصور باشد: عراق، انگلستان، روسیه، آمریکا، آرژانتین، برزیل، آفریقای جنوبی، چین، لهستان، سونامی، فلسطین و… کتاب خواننده اش را با چشم های شوکه قدم به قدم پیش می راند تا با چارچوب های استعماری شرکت های چندملیتی آشنا بشود.

پشت جلد کتاب نوشته شده: «خواندن این کتاب به تمام کسانی که در کشورمان ایران در معرض آموزش های اقتصاد قرار دارند اکیدا توصیه می شود.» شاید به نظر این یکی شوخی برسد، یا جمله ای صرفا تبلیغاتی، که ناشر برای جلب توجه نوشته است. اما وقتی کتاب را کنار گذاشته باشید، می توانید خود بر این جمله قضاوت کنید. خواندن کتاب برای خواننده کار ساده ای نیست. باید با انبوهی حقایق شوک آور روبه رو شود. باید بارها کتاب را ببندد و به فکر فرو رود و سرانجام می تواند با استفاده از منابع معرفی شده، به کنکاش این مسئله بپردازد که کلاین درست می گوید یا خالی بافته.

 نائومی کلاین خود نویسنده ای کاوشگر است. این مدل نوشتن، عمر چندان زیادی ندارد، چون متکی بر فن آوری های روز برای یافتن اطلاعات در سطحی بسیار گسترده است. هنر اصلی نویسنده در آن است که از دل این سیلاب اطلاعات، بتوانند چارچوب هایی مشخص را بیرون بکشد و جلوی چشمان بیننده خود قرار بدهد. کلاین به هنر دست یافته است و توانسته نظریه ای را در سطح کشورهایی از پنج قاره جلوی چشمان خواننده خود بگذارد و حالا فرصت قضاوت برای خواننده موجود است، تا بر نظریه و اطلاعات موجود در کتاب، دست تایید بگذارد یا با دیده شک به آن ها نگاه کند، اما با تمام این ها، «دکترین شوک» کتابی است که باید امتحان کرد و از تجربه آن جهان معاصر را آموخت.

منبع: مدرسه اقتصاد