با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
تعیین نرخ سود به روش فعلی انحراف در بانکداری بدون رباست

تعیین نرخ سود به روش فعلی انحراف در بانکداری بدون رباست

یک استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه روش فعلی تعیین نرخ سود برخلاف بانکداری بدون رباست، گفت: برای عقود مشارکتی نباید نرخی تعیین شود، سود باید متناسب با بازدهی بخش حقیقی اقتصاد باشد و نرخ سود عقود مبادله‌ای بر اساس متوسطی از سود عقود مشارکتی تعیین شود.

خبرگزاری فارس: تعیین نرخ سود به روش فعلی انحراف در بانکداری بدون رباست
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌حسین صمصامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به روش تعیین نرخ سود و بحث‌های انجام شده برای سود بانکی اظهار داشت: طرح مسئله به این شکل در اقتصادی که ادعای بانکداری بدون ربا دارد یک بحث انحرافی است.

وی افزود: معمولاً تعیین نرخ سود به این روش در بانکداری ربوی مطرح می‌شود و اگرچه برخی از جمله شهید صدر معتقدند سود به اندازه تورم ربا نیست، اما ملاحظاتی که شهید صدر در این خصوص داشت معمولاً رعایت نمی‌شود.

صمصامی با بیان اینکه یکی از ملاحاظات شهید صدر در تعیین نرخ سود به اندازه تورم این بود که سیستم بانکی خلق پول نکند، گفت: در حال حاضر عامل اصلی خلق پول در اقتصاد ایران سیستم بانکی است و در واقع نظام بانکی از یک طرف پول را تضعیف می‌کند و از طرف دیگر متناسب با تورم آن را جبران می‌کند.

به گفته وی ملاحظاتی که شهید صدر در تعیین نرخ سود داشت به هیچ وجه در سیستم بانکی و سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این اقتصاددان تأکید کرد: بحث‌های ظریفی در رابطه تورم و نرخ سود وجود دارد که فعلاً نمی‌خواهم به آن ورود کنم اما در بانکداری بدون ربا بحث نرخ گذاری برای سود بانکی موضوعی انحرافی است.

صمصامی در پاسخ به این سؤال که در چنین شرایطی سیاست‌گذار نباید برای تسهیلات عقود مشارکتی و یا مبادلاتی نرخی تعیین کند،گفت: وقتی می‌گوییم عقود مشارکتی یعنی سود متناسب با بازدهی اقتصاد و پروژه‌ها تعیین شود و هیچ نرخی برای این عقود نباید تعیین کرد. زیرا مبنای آن بخش حقیقی اقتصاد است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای عقود مبادله‌ای با هدف اینکه ربا شکل نگیرد و نرخی تعیین شود که همراستا با سایر اجزای اقتصاد باشد می‌توان مبنای نرخ سود عقود مبادله‌ای را متوسطی از نرخ بازدهی عقود مشارکتی تعیین کرد.

وی گفت: باید مبنای محاسبات بخش واقعی اقتصاد باشد نه اینکه شورای پول و اعتبار بر اساس مؤلفه‌های کلی مانند تورم سود را تعیین کند؛ این نوع روش تعیین نرخ سود در یک نظام ربوی انجام می‌شود.

صمصامی تأکید کرد: اگر بانکداری بدون ربا به درستی اجرا شود دیگر این دعواها برای نرخ سود بانکی و تورم که یکی از نشانه‌های بانکداری ربوی است وجود نخواهد داشت.