با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
اوراق مشارکت بانک مرکزی نامشروع است

اوراق مشارکت بانک مرکزی نامشروع است

Yosefi

به گزارش ـ ابنا ـ یک محقق حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که چندین سال است توسط دولت و یا بانک مرکزی بکار گرفته می‏شود، اوراق مشارکت است گفت: اوراق مشارکتی که هم اکنون توسط بانک مرکزی منتشر می‏شود شرعی نیست.

«حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی» با بیان اینکه اوراق مشارکت گاهی توسط دولت منتشر می‏شود و از نظر شرعی بلامانع است اضافه کرد: مردم با خرید این اوراق در یک پروژه سرمایه گذاری مشارکت کرده، در سود و زیان آن شریک می‏شوند. از این جهت مفاد آن از منظر شرعی صحیح است مشروط به اینکه سود تعیین شده، سود علی الحساب باشد و پس از انجام پروژه سرمایه گذاری، سود قطعی گردد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه مفید که در حاشیه بیست و سومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با خبرنگار ابنا گفتگو می کرد، اوراق مشارکت بانک را فاقد ویژگی‏های مشارکت شرعی دانست و گفت: در طرحهای مشارکت، افراد در انجام یک پروژه اقتصادی شریک شده، در سود و زیان آن سهم سهیم می‏شوند. اگر پروژه سود آور باشد؛ سود می برد و اگر زیان آور باشد زیان خواهد دید. اما در اوراق مشارکت بانک مرکزی، هیچ پروژه اقتصادی تعریف نمی شود و بر این اساس مانند اوراق قرضه می باشد که شرعیت ندارد.

شایان ذکر است «بیست و سومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی» صبح امروز دوشنبه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی در سالن مرکز همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

منبع: خبرگزاری اهل‏بیت(ع)