با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله مصباح یزدی: تنها با فتواي مراجع مشكل ربا در بانك ها رفع نمي‌شود

آیت‌الله مصباح یزدی: تنها با فتواي مراجع مشكل ربا در بانك ها رفع نمي‌شود

آیت‌الله محمدتقی یزدی مصباح یزدی در شهردار ، معاونین و مدیران شهرداری قم، با بیان اینکه مدیریت شهر قم با پیچیدگی‌هایی که این شهر دارد نیازمند توان و ظرفیت خاصی بوده و بسیار دشوار است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات شهری قم ریشه در مسائل اقتصادی دارد که چندسال اخیر بیشتر ظهور پیدا کرده است.

وی افزایش هزینه‌ها و کمبود درآمدها و بودجه‌ها را از جمله دلایل مشکلات موجود در ارگان‌های مختلف دانست و افزود: مشکلاتی که توسط وزرا و مسئولان دولتی مطرح می‌شود در خصوص کمبود بودجه و منابع مالی، نشانه عمق مشکل و اهمیت برنامه‌ریزی برای رفع آن است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات مالی کشور و ایجاد رونق اقتصادی در کشور گفت: منشأ بیشتر مشکلاتی که در مجموعه‌های اداری ایجاد می‌شود باید بررسی شود و آموزش‌های جدید در بخش‌های مختلف و مباحث اخلاقی می‌تواند راهگشا باشد.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه با مفاسد اداری در کشور خاطرنشان کرد: البته تلقی و نگرش مردم به سیستم اداری کشور نیز باید اصلاح و تبلیغات منفی علیه مجموعه اداری کشور کاهش یابد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مشکلات و کمبودهای شهر قم در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و… تصریح کرد: در بسیاری از شهرهای کشور این مشکلات وجود ندارد و زمینه توسعه آنها آسان‌تر فراهم می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بدهی‌های انباشته شده شهرداری قم گفت: برخی از علما و بزرگان دریافت دیرکرد و سود را حرام اعلام کردند و در حقیقت هم همین مطلب درست است و نص صریح قرآن است که بدهکار اگر توان نداشته باشد نباید به او فشار آورند چه رسد به اینکه سود هم از او بگیرند.

وی مشکل بانک‌ها و سود و دیرکرد را مسئله‌ای کشوری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود تلاشی که پس از انقلاب برای تعیین مسیر صحیح عملکرد بانک‌ها و خروج بانک‌ها از ربا شده، همه می‌دانیم که این مهم محقق نشده و برخی عناوین اسلامی در امور بانکی استفاده می‌شود ولی در عمل به آن شکل اجرایی نمی‌شود و این بلایی است که همه عالم به آن دچار هستند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی دنیا ریشه در ربا دارد، تبعا در کشورهایی که اقتصاد و مدیریت اقتصادی ضعیف است این مسئله بیشتر ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه به تنهایی با فتوای مراجع و نظر علما مشکل بانک‌ها و سود وام رفع نمی‌شود چراکه این مسئله در تمام نهادهای کشور مبنای عمل است، تصریح کرد: باید نگاهی کلان برای رفع مشکلات با همکاری همه مجموعه‌های کشوری داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: راه حل کلی مشکلات این است که مدیرانی با صداقت، پاکدامن و دلسوز، کارمندان را آماده و تربیت کنند و اصلاحات اخلاقی و قانونی را در ادارات شکل دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید قوانین اصلاح شود و کاغذبازی‌ها و ظاهرسازی‌ها کم شود، گفت: مهم‌ترین نقش در این مسئله را مدیران سطح بالا دارند نه اینکه فقط این مسئله مختص به یک مدیر باشد اما یک مدیر می‌تواند شروع این اصلاحات و تغییرات باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در بین مشکلات اولویت‌ها را تشخیص دهیم و همکاران و مدیران مخلصی برای مجموعه خود انتخاب کنیم، خاطرنشان کرد: با انتخاب خوبی که صورت گرفته و همکاری خالصانه مسئولان، آینده بسیار خوبی به طور نسبی در انتظار شهر قم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/