با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت الله نوری همدانی: اخذ دیرکرد حرام است / قانون رهن در بانک‌ها اجرایی شود

آیت الله نوری همدانی: اخذ دیرکرد حرام است / قانون رهن در بانک‌ها اجرایی شود

یکی از مراجع تقلید بر اجرای قانون رهن به جای ربا در بانک‌ها تأکید کرد و گفت: اسلام رهن را قرار داده است برای اینکه بتوان تضمین کرد که افراد وامی را که می‌گیرند پرداخت می‌کنند.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر دوشنبه در دیدار تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید برای تصویب و اجرای قانون ابتدا به اسلام مراجعه کنیم تا منطبق بر اسلام باشد.

وی با بیان اینکه قانون‌های ایران نوعا از اروپا گرفته شده است، افزود: فرهنگ بانک‌های اروپایی در ذهن و تفکر مردم است که باید سعی کنیم فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم تا بتوانیم نظرات اسلام را در بانک‌ها اجرایی کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: در گذشته برای پول یک نرخ را بر اساس زمان قرار دادند و سوء استفاده کردند که این عملا ربا بود که هر پولی که به عنوان قرض بر ذمه شخص باشد و سود دریافت شود ربا و حرام است.

وی با بیان اینکه ربا مسئله‌ای فساد انگیز است، افزود: دوری از دو گناه بسیار مورد تأکید واقع شده که شامل دوست داشتن کفار و ربا می‌شود.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: در اسلام پول باید در برابر کار باشد اما چنانچه پول در برابر پول بوده و بر ذمه شخص باشد ربا و حرام است زیرا فساد بسیاری را به همراه دارد.

وی گفت: مردم باید بدانند که قوانین ربوی از اروپا آمده‌اند در حالی که اسلام آن‌ها را نهی کرده است.

اخذ دیرکرد حرام است

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه اخذ دیرکرد حرام است، افزود: اسلام رهن را نیز قرار داده است برای اینکه بتوان تضمین کرد که افراد وامی را که می‌گیرند پرداخت کنند.

وی گفت: چنانچه در ضمن عقد شرط شود که چنانچه در فلان تاریخ فرد پول را نیاورد جریمه آن باید گرفته شود، این اقدام امری مخرب است و باید ترک شود.

آیت الله نوری همدانی گفت: چنانچه پول‌های سرمایه گذاران که در بانک است در راه صنعت، تجارت و زراعت بکار گرفته شود اقتصاد کشور مقاومتی خواهد شد زیرا آنچنان امکانات و استعداد در مملکت داریم که می‌توانیم پیشرفت کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: پول‌هایی که در بانک‌ها متراکم شده را باید در راه صنعت، زراعت و تجارت بکار بگیریم تا هم بیکاری برطرف شود و هم اقتصاد پیشرفت کند.

توجه به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و زراعت

وی بیان کرد: متأسفانه برخی از صاحبان پول در بانک‌ها پول خود را می‌گذراند در حالی که می‌توانند این پول‌ها را در اقتصاد کشور بکار ببرند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و زراعت امری مهم است، افزود: با این سرمایه گذاری بسیاری از افراد بیکار جذب این بخش‌ها شده و مشکل بیکاری تا حد بسیار زیادی مرتفع می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در هفت قسمت از قرآن از حرام بودن ربا سخن گفته شده است، افزود: گرفتن پول به عنوان دیرکرد ربا و حرام است.

 

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: نمایندگان قدرت کافی را دارند تا بتوانند ربا را ریشه کن سازند اما برای این کار باید ابتدا فرهنگ سازی لازم میان مردم انجام گیرد.

وی گفت: باید مردم تشویق شوند که پول‌ها به جای ربا در مسیر صحیح یعنی تجارت، زراعت و صنعت مورد استفاده قرار دهند که در این زمینه باید به صورت عملی اقدامات لازم انجام گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/