با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نماینده تهران: بانک ها هنوز تکلیف خود را با شرع و قانون مشخص نکرده اند / همه علما دیرکرد وام را حرام می دانند

نماینده تهران: بانک ها هنوز تکلیف خود را با شرع و قانون مشخص نکرده اند / همه علما دیرکرد وام را حرام می دانند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات مراجع نسبت به عملیات بانکی و انتقادهایی که در این خصوص کرده اند گفت: اگر مراجع به صراحت فتوایی بدهند باید انجام شود و دیگران نیز باید از آن اطاعت کنند.

 

علیرضا محجوب با تاکید بر اینکه من و تمام کسانی که از عملکرد بانکها در خصوص بهره بالا گلایه داریم، به دنبال راهی هستیم که بگوید برخی بهره های بانکی حرام است و عملکرد بانکها را زیر سوال ببرد.

* بانک ها همه را سرگردان کرده اند

وی با اعلام اینکه امروزه بازار پول و سرمایه را قاطی کرده ایم گفت: بانکها باعث شده اند ما ندانیم بازار سرمایه کجاست و بازار پول کجاست. زیرا بانکها به جای ارایه خدمات پولی به سرمایه داری می پردازند و امروزه بانک بزرگترین والبته خطرناکترین دستگاه مالی برای اقتصاد کشور شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی قانون بانکداری را می نوشتند، این مهم را در نظر نگرفنتند بسیاری از مصوبات که عملکرد بانکها را برای بنگاههای اقتصادی کشور خطرساز می کند، شامل بازار سرمایه است و ربطی به بانکها ندارد.

* بانک ها را با بازار اشتباه گرفته ایم

وی با تاکید بر اینکه، بانکها باید خدمات پولی  انجام بدهند و حق ندارند وارد بازار سرمایه بشوند گفت: می بینیم بانکها منابعی که از مردم گرفته اند، در بازار سرمایه برده اند و اکنون در مرز مشکل آفرینی هستند.

* همه علما دیرکرد وام را حرام می دانند

محجوب با اشاره به اینکه اصولاً این شیوه بانکها از نظر علمی مشکل دارد گفت: علما عملکرد بانکها و بهره های بانکی و تاخیر در پرداخت را حرام اعلام کرده اند و قانون و حاکمیت باید تکلیف خود را با نظر شرع که تجلی آن فتاوای مراجع است به آنچه امروز اجرا می شود را مشخص کند.

وی در خصوص اینکه مراجع عظام تقلید به صراحت اعلام کرده اند دریافت دیرکرد بانکی حرام است گفت: این مطلبی است که در قانون هم  نوشته شده، اما قاطعیت در اجرا از سوی دولت وجود ندارد و با کمال تاسف شاهد اخذ دیرکردهایی که بانکها از وامها می گیرند هستیم و بسیاری از کارخانه ها را به ورشکستگی کشیده و باعث اخراج هزاران کارگر شده اند.

دبیر کل خانه کارگر با ابراز تاسف از اینکه مجلس شورای اسلامی نیز در بعد نظارت بر عملکرد بانکها کم کاری می کند گفت: اگر نظارت درستی وجود داشت و به موقع با مسوولان مربوطه برخورد می شد، امروز چنین وظعیتی نداشتیم.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/