با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: مرتبا شاهد افزایش شعب بانک‌ها هستیم/ بانک‌ها در خدمت سرمایه داران و به ضعفا بی‌توجهی می‌کنند

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: مرتبا شاهد افزایش شعب بانک‌ها هستیم/ بانک‌ها در خدمت سرمایه داران و به ضعفا بی‌توجهی می‌کنند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با بیان اینکه بانکداری باید در خدمت مردم باشد، اظهار کرد: بخش اعظم مشکلات مردم باید با استفاده از سیستم بانکی برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه عمده منابع بانک‌ها متعلق به مردم است تصریح کرد: دو اشکال به بانک‌ها توسط مردم وارد می‌شود که یکی این است که بانک‌ها در خدمت سرمایه داران هستند و نسبت به ضعفا بی توجهی می‌کنند و دیگری اینکه بیشتر به فکر افزایش سرمایه خود هستند و مرتبا شاهد افزایش شعب بانک‌ها هستیم.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه عملاً باید ثابت شود که بانک‌ها می‌خواهند به مردم خدمت کنند، اشکالات سیستم بانکی را به دو بخش زیربنایی و روبنایی تقسیم کرد و افزود: در حوزه اشکالات زیربنایی یکی از موارد این است برخی قراردادهای سیستم بانکی از نظر شرعی درست نیست و در حوزه روبنایی نیز در اجرا برخی تخلفات صورت می‌گیرد که باید از آنها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: وامی که مثلا برای خرید خودرو گرفته می‌شود در محل دیگر نمی‌توان خرج کرد و این یکی از مشکلات اجرایی بانک‌ها است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اعتماد مردم به بانک ملی خاطرنشان کرد: بانک ملی باید این اعتماد را حفظ کند اگر نعمت‌های خدا را حفظ کنید افزایش می‌یابد وگرنه از دست می‌رود پس کاری کنید اعتماد مردم به بانک باقی بماند.

وی با اشاره به وثیقه‌های وام‌های بانکی گفت: وثیقه‌هایی که بانک‌ها می‌گیرند برای اخذ مطالبات است نه اینکه بانک‌ها وثیقه را معوض وام بدانند و در عوض عدم پرداخت وام وثیقه را جلب کنند.

این مرجع تقلید افزود: برخی می‌گویند بانک‌ها در پیگیری اخذ وام تأخیر می‌اندازند برای افزایش بدهی، تا وثیقه‌ها را به طور کامل جلب کنند، اگر اینطور باشد این خیانت به مردم است.

وی با تأکید بر ضرورت آسیب شناسی تشکیلات بانک‌ها خاطرنشان کرد: حداقل آسیب‌ها در روند اجرایی سیستم بانکی را کنترل کنید تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه در برخی مواردی که مردم در فشار هستند بانک‌ها باید از منافع خود صرفنظر کرده و تا جایی که می‌توانند با مردم همراهی کنند، افزود: باید به مردم ارفاق شود، اگر منابع بانک‌ها سرمایه مردم است باید به مردم و خادمان مردم ارفاق شود.

وی با اشاره به نظر برخی کارشناسان در خصوص سودهای بانکی در کشور و جلوگیری این سودها از چرخش سرمایه در بازار تولید گفت: باید به نوعی این سودها کم شود و از جمع شدن سرمایه در بانک جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری بانکداری شرعی، پیشرفته و در خدمت مردم، گفت: بانک‌ها نباید تقلیدی از بانک‌های خارجی‌ها داشته باشند.

وی جریمه تأخیر را یکی از معضلات سیستم بانکی دانست و با تأکید بر ضرورت جلوگیری از اخذ جریمه تأخیر، به رشد مؤسسات مالی و اعتباری اشاره و خاطرنشان کرد: باید از راه اندازی این موسسات مالی و اعتباری جلوگیری شود، برخی پول می‌دهند و موسسه می‌زنند باید جلوی این کار گرفته شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان تبیین کرد: بانک‌ها مراقب باشند تا این رقیبان نامشروع با قاطعیت از بین بروند، قاطعیت در این بخش هزینه دارد که باید پرداخت شود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/