با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
دنیای اقتصاد: بانک‌داری و توسعه اصل است و اسلام نباید آن را محدود کند!

دنیای اقتصاد: بانک‌داری و توسعه اصل است و اسلام نباید آن را محدود کند!

 در جامعه اسلامی چون حق غلبه دارد، کفر و باطل نمی‌تواند عیان و بی‌پرده سخن‌بگوید لذا نفاق (دورویی) پدید می‌آید. از نشانه‌های نفاق دو پهلو سخن گفتن، حرف دشمن را انعکاس دادن یا بدون تابلوی باطل مسیر باطل را به عنوان مسیر موفقیت به جامعه معرفی کردن است. دنیای اقتصاد، مجموعه‌ای از نویسندگان را گرد هم آورده که لیبرال بودن جهت‌گیری‌ها و مقالاتشان بر عموم مردم روشن است. طیفی که کورکورانه اقتصاد «متعارف» غرب را دنبال کرده و در آرزوی آمریکایی کردن اقتصاد ایران به بهانه واهی توسعه‌اند. اصل گرفتن توسعه و فرع گرفتن قانون‌های خدشه ناپذیر جهان هستی (شرع اسلام) از مواردی است که در نوشته‌های ایشان گاه عیان و گاه در لفافه برداشت می‌شود. اما هنر آن گروه این است تا مطلب را جوری بنویسند که همیشه راه توجیه باز باشد.

افرادی که تهدید قطعی گزینه نظامی خدای متعال را به‌هیچ انگاشته‌اند و دم از توسعه به قیمت زنا با مادرشان (ربا) می‌زنند. چندی پیش این روزنامه مطلبی با عنوان زیر منتشر کرد که با هم مرور می‌کنیم:

 بانکداری اسلامی کارایی لازم را ندارد و محدود کننده رابطه با بانکهای بین المللی است

توصیه به محدود کردن بانکداری بدون ربا به بانکهای قرض الحسنه

  • آیت‌الله جوادی آملی دیوث و غیرتدر ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرای برجام، موضوع توسعه صنعتی و اقتصادی و ایجاد ارتباطات بین‌المللی، یا به تعبیری جهانی شدن و در پی آن جذب سرمایه‌های خارجی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. پس به ناچار گسترش این ارتباط در گرو رشد و توسعه نظام بانکداری است.
  • در صورت تمایل به ایجاد ارتباط، نمی‌توان از ورود بانک‌های خارجی ممانعت به عمل آورد و فعالیت آنها در فضایی بی‌رقیب، مادامی که بانک‌های داخلی درگیر آزمون و خطا در بانکداری بدون ربا هستند، تبعاتی جبران‌ناپذیر به دنبال خواهد داشت.
  • نکته قابل تامل و حائز اهمیت در کشورهای اسلامی یاد شده (مالزی و امارات و…) این است که هرچند در تلاشند نظام پولی و مالی خود را در راستای بانکداری اسلامی و بدون ربا توسعه بدهند، اما هیچ گونه تمایلی جهت به کارگیری تمامی پتانسیل بانکی خود در حصول بانکداری اسلامی و غیرربوی از خود نشان نمی‌دهند و به‌صورت کاملا هوشمندانه از هر دو نوع بانکداری، توامان بهره می‌جویند. بدین سان در حالی که از طریق بانکداری متعارف خود با نظام مالی جهان پیوند خورده‌اند، از سویی دیگر به رشد و ارتقای بانکداری اسلامی نیز می‌پردازند.
  • براساس تحقیقات منتشره و مطابقت عملکردی بانکداری اسلامی با بانکداری متعارف، سیستم بانکداری اسلامی با موانع و مشکلاتی عدیده‌ای روبه‌رو است که باعث ایجاد چالش‌های فراوانی با سیستم بانکی متعارف می‌شود.
  • در صورتی که بانک‌های داخلی اصلاح ساختار خود را به مرور و در چارچوب استانداردهای بین‌المللی به پیش ببرند و بانکداری بدون ربا در گام نخست تنها برای بانک‌های قرض‌الحسنه و در سطح خرد به اجرا درآید و طرح تغییر ساختار آنها به جای تغییر شتابزده با یک برنامه همه جانبه و جامع به مطابقت در تهیه و اجرای تمامی استانداردهای بین‌المللی و قوانین شرعی مبادرت ورزد، به درستی و به حتم در اعتلای پرچم بانکداری بدون ربا در جهان، ایران به خوبی خواهد درخشید و حتی به‌عنوان یک قطب تاثیرگذار در این نوع بانکداری خود را به صنعت بانکداری جهان معرفی خواهد کرد.

 

ناموس در عرف به سه مولفه اطلاق می‌گردد: سرزمین، زن، عقیده. بنا به نظرات فقهی فقها کسی که یکی از این سه را در اختیار اجنبی بگذارد دیوّث نام دارد. عنوانی که این روزها با سخنان آیت‌الله جوادی مجددا غیرت عمومی را برانگیخته است. اکنون که دنیای اقتصاد «عقیده و سرزمین» را در معرض بیگانه قرار داده چیزی جز دیّث اقتصادی (بسیار دیاثت کننده) نمی‌توان بر آن نام نهاد.