با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
مدیر موسسه کوثر: بانک‌ها، متهم اول گناه سوزاننده ربا هستند

مدیر موسسه کوثر: بانک‌ها، متهم اول گناه سوزاننده ربا هستند

داشتن بانکداری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از جدی‌ترین مباحث مطرح و مورد دغدغه رهبر انقلاب و مراجع دینی و همه مردم مسلمان کشورمان بود و پس از فرود و فرازهای فراوان و استقرار نظام بانکی به نام بانکداری اسلامی، با وقوع مواردی طی چند سال اخیر، باز هم مسئله بانک‌ها مورد توجه مردم و مراجع عظام تقلید قرار گرفت.

به دنبال مطرح شدن این موضوع، مردم که ذی‌نفعان اصلی این طرح هستند هم به نوعی از اظهارات مراجع تقلید درباره اجرای بانکداری اسلامی حمایت کردند و سخنان و اظهارنظرهای مراجع را در محافل مختلف مورد بررسی قرار می‎دهند.

متولیان بانک‌ها در این مدت درباره اظهارنظر مراجع و گلایه‌های مردم بیشتر سکوت کرده و به نوعی به دنبال اهداف و منافع خویش هستند.

با وجود اظهارنظرهای مسئولان، اقدام اساسی برای اجرای این طرح (بانکداری اسلامی) در کشور انجام نشد و اعتراض‌های مراجع از بانک‌ها تنها در حد گلایه باقی ماند.

در سال‌های اخیر با وجود مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کشور است، از نظر فعالان اقتصادی مهمترین موانع تولید، بانک‌ها با سودهای کلان هستند.

از نظر فعالان اقتصادی بانک‌ها به تعهد خویش در قبال تولیدکنندگان عمل نمی‎کنند و از سوی دیگر، معوقات بانکی راه را برای فعالیت کسب‌و‌کار سد کرده است.

نگارنده قصد مطرح کردن مشکلات فعالان اقتصادی با بانک‌ها را در این گزارش نداشت، ولی در روزهای اخیر مدیر موسسه کوثر در مازندران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره مشکلات فعالان اقتصادی با بانک‌ها، توپ عدم رونق کسب و کار را به زمین تولیدکنندگان انداخت و گفت: کیفیت تولید محصولات در کشور پایین است، تنها 20 درصد مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به پول و مسائل مالی است.

در کنار این موضوع عیسی رضایی در پباره دغدغه اسلامی شدن بانک‌های کشور نیز گفت: مدل اسلامی بانکداری در کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان و دست اندرکاران مدل اسلامی ارائه دهند و این موضوع را به تصویب برسانند، ما نیز با جان و دل نسبت به اجرایی کردن آن اقدام می‎کنیم.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر اضافه کرد: در حال حاضر مدل اسلامی بانکداری مانند کالایی است که دریافت نمی شود، فقط اظهارنظر درباره اجرایی کردن آن در کشور وجود دارد.

ربا، نابودکننده زندگی

در حال حاضر، بسیاری از مردم معتقدند که بخشی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه ناشی از رسوخ ربا در زندگی و مناسبات اقتصادی جامعه است و در این میان، بانک‌ها، متهم اول این گناه سوزاننده هستند.

یکی از بازاریان ساری، با اشاره به نهی جدی دین از ربا، به‌عنوان از بین برنده همه فضیلت‌ها و برکات در جامعه، می‌گوید: ربا اگر به اندازه یک ریال وارد زندگی و فعالیت‌های اقتصادی شود، همانند اسید عمل می‌کند و کل برکت را از بین می‌برد و موجب بروز انواع مصائب و بدبختی‌ها می‌شود.

وی دغدغه مراجع عظام را وارد دانست و گفت: دولت باید تعهد اولش، اجرای قوانین و مسلمات اسلامی باشد و باید بانک‌ها را متقاعد کند تا به اسلامی کردن نظام بانکی تن دهند، هرچند دولت ابتدا باید با هماهنگی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، بسته اسلامی بانکداری را ارائه دهد، آنگاه بانک‌ها را موظف به اجرای قانون بانکداری اسلامی کند.

طبیعی است که در تهیه و تنظیم قانون بانکداری اسلامی، خود بانک‌ها و کارشناسان‌شان نیز مشارکت خواهند داشت.

 
 
انتهای پیام/