با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد: کاهش دستوری نرخ سود عقود مشارکتی نشان می‌دهد سیستم بانکی ربوی است

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد: کاهش دستوری نرخ سود عقود مشارکتی نشان می‌دهد سیستم بانکی ربوی است

حسین صمصامی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که نرخ سود تسهیلات عقودمشارکتی و غیرمشارکتی، حداکثر معادل 18 درصد و همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری را معادل 15 درصد تعیین کرده بود اظهار کرد، در شرایط فعلی بالاترین نرخ های سود در قاچاق و واردات است و یکی از معضلات اصلی تولید دراقتصاد کشور نرخ سود بالای بانکی است، بانک مرکزی باید تلاش کند نرخ سود بانکی را به زیر 10درصد برساند.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در مورد کاهش نرخ سود عقود مشارکتی تاکید کرد، کاهش دستوری نرخ سود عقود مشارکتی نشان می‌دهد سیستم بانکی ربوی است؛ چراکه مشارکت باید به مفهوم واقعی انجام بشود و سود بر اساس عملکرد واقعی اقتصاد مشخص شود و در نهایت سود بین سپرده‌گذار بانک و وام گیرنده تقسیم شود. نرخ محقق شده ممکن است رقم‌های مختلفی باشد و چون مشارکت واقعی نیست و همین که اعلام می شود نرخ سود 18 درصد باشد، با توجه به نحوه اجرای عقود مشارکتی در عمل یعنی نظام بانکی ربوی است.

وی افزود، در فضایی که ربا عمل می‌کند حرکت به سمت حذف آن به طور قطع  آثار مثبت و سریعی بر اقتصاد می تواند داشته باشد. در شرایط فعلی یکی از مواردی  که اقتصاد را قفل کرده، نرخ سود بالای بانکی  است. در شرایطی که برخی از موسسات مالی و اعتباری جهت جذب سپرده های بیشتر،  سودهای بالای 30 درصدی پرداخت می کنند، حتی برای برخی از بانک های دولتی و غیر دولتی انتقال سپرده به این موسسات و نه بخش تولیدی جذاب خواهد بود.

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در تحلیل شرایط فعلی اقتصاد گفت: نرخهای سود بالا باعث شد که  منابع  بانکی از بخش تولید و بخش واقعی اقتصاد منحرف شود و مشکل تولید با کاهش چند درصدی بر طرفی نمی‌شود و نرخ سود تسهیلات 18در صد نمی‌تواند راهگشا باشد. اگر بانک مرکزی روی بازار ارز و سایر بازارهای دارایی نظارت دقیق و درستی داشته باشد باید نرخ سود بانکی را زیر 10 درصد بیاورند و آن را تک رقمی نمایند.

صمصامی افزود، هرچند در شرایط فعلی لزوما نرخ بهره تنها از تورم تبعیت نمی‌کند چرا که تنها یکی از عوامل موثر بر بهره می‌باشد، اما طبق گفته طرفداران هماهنگی نرخ سود و بهره(شامل دولت و بانک مرکزی)، پس چرا اجرای این همترازی انجام نمی شود؟

این اقتصاددان درباره نرخ واقعی بازدهی صنایع در شرایط رکود فعلی کشور گفت: نرخ متوسط بازدهی  درحالی 20درصد اعلام می شود که به نظر نمی‌رسد این رقم واقعی باشد. در چند تحقیق دانشگاهی که سال‌های اخیر انجام دادیم نرخ بازدهی متوسط در صنعت و کشاورزی رقمی در حدود 14درصد بود که مشخصا این رقم در شرایط رکودی امروز بسیار کمتر از این ارقام است. در واقع بازدهی تولیدی 20درصد با رکود حاکم بر اقتصاد مغایرت دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام//